The Dark Knight Rises (164 min.) Købefilm / Warner Brothers
Anmeldt 1/3 2018, 11:36 af Teddy Tofte

Endnu en fænomenal 4K-Batman

Endnu en fænomenal 4K-Batman

I Christopher Nolans tredje og sidste film i sin Batman-trilogi har den visionære instruktør formået at overgå sig selv. Han har ikke kun skabt en fortsættelse, som er bedre end den forrige film, men formår også at give publikummet en af de bedste tegneserieadaptioner nogensinde.

Selv om The Dark Knight Rises ikke har samme kultstatus som The Dark Knight, levede den heldigvis op til forventningerne og udvidede det realistiske univers, som blev skabt i Batman Begins. Filmen foregår otte år efter den forrige film og Nolan undersøger konsekvenserne af Bruce Waynes beslutning om at blive en selvtægtforbryder og hvordan Gotham City ser på Batman efter statsanklageren Harvey Dents død.

Filmen tager også fat på et etisk emne, om hvordan man kan bøje loven og gøre politiet mere magtfulde for at fange hårdkogte kriminelle, her vist i form af den såkaldte Dent-lov som har været med til at udrydde mafiaen i Gotham City. Samtidig har Bruce (Christian Bale) trukket sig tilbage fra at bekæmpe forbrydere og lever et nærmest Howard Hughes-agtigt liv, som om han er skuffet over det symbol, han havde håbet, Batman kunne blive.

Ligesom de gjorde i The Dark Knight, så får Nolan-brødrene inspiration fra det politiske klima, og plottet er derfor centreret omkring den økonomiske depression, som var aktuel - og stadig er - i 2012. Superskurken Bane (Tom Hardy), bogstaveligt talt og metaforisk set, er født i bunden af det sociale hierarki og har derfor et indgroet had til Gothams aristokratiske elite. Han beslutter sig for at indføre en voldsom kamp mellem sociallagene, en plan som han fortæller lige inden han løslader mafiaen og brutale kriminelle fra Blackgate-fængslet. Meget af det han gør, og de få idealer han giver udtryk for, har sine rødder i en ekstrem form for libertarianisme, på grænsen til anarki, men kun gennem frygt og terrorisering af Gotham. Og mens Bruce gennemgår en slags spirituel helbredelse, som i bund og grund går ud på at redde sig selv fra Helvede, gør Selina Kyle (Anne Hathaway) det, som hun altid gør, for at redde sit eget skind i en kaotisk verden.

Vi møder også John Blake (Joseph Gordon-Levitt), en sammenblanding af Dick Grayson og Jason Todd, som kæmper for at redde Gotham med lidt hjælp fra Gordon (Gary Oldman), Lucius Fox (Morgan Freeman) og den mystiske Miranda Tate (Marion Cotillard). Det er mange skuespillere, men det er med til at skabe en episk film og episk afslutning til en episk trilogi.

4K: Selvom The Dark Knight var med til at gøre tegneseriefilm bedre og mere troværdige, kan det ikke benægtes, at jeg elsker The Dark Knight Rises mest. I 4K bliver Gotham forvandlet til en krigszone med exceptionelle og ultraklare billeder. Jeg havde svært ved at tro, at Nolans andre 4K-udgivelser kunne blive overgået, men denne film gør det. IMAX-scenerne er demonstrationsværdige, kombineret med en lydside som indtil videre ikke er blevet overgået.