Spiderman: Homecoming (133 min.) Købefilm / Sony / Marvel
Anmeldt 22/1 2018, 14:03 af Torben Rølmer Bille

Den venlige, lokale Spiderman

Den venlige, lokale Spiderman

Det er ingen hemmelighed at Kapellet var så begejstrede over den seneste film om superhelten Spiderman, at det var lige før at redaktøren havde købt og iført sig et Spidey-kostume straks efter at have oplevet Homecoming i biografen (som om han har brug for en undskyldning?). Homecoming var nemlig den film som kom tættest på at genskabe den figur som man kunne huske fra barndommens tegneseriehæfter.

Selv om mange grimme ting kan siges om mediekonglomorater, der til stadighed opkøber flere og flere franchises, så er det også tydeligt at se i den nye film, at dette ikke nødvendigvis kun er et onde. Eksempelvis ved alle nok godt at Disney har opkøbt brands som Marvel, Lego og Star Wars og som det blev fortalt i biografanmeldelsen, så har Sony siddet ganske hårdt på rettighederne til Spiderman.

Det er heldigvis blevet ændret. Sony har nemlig indvilliget i at samarbejde tæt med Marvel/Disney, hvilket betyder at man i Homecoming har mulighed for at se Star Wars-legetøj på en hylde på Peter Parkers værelse, eller lade hans lidt nørdede ven kigge forbi for at de sammen kan bygge dødsstjernen i Lego. I enkeltes kritikeres øjne ville dette blot anskues som product placement- selvsving, men for alle raske drenge, virker det sært troværdigt, at en stor teenager som Peter selvsagt ville have så fede sager i hjemmet.

Fedt er det også i den nye film, at der findes rigtigt mange referencer til anden populærkultur (måske mest tydelig Risky Buisness) og at filmfolkene bevidst har valgt en stor dreng i stedet for en ung mand til at spille rollen. Tom Holland er på mange måder den perfekte Spidey, for han formår at tilføre det legende og drengede til rollen som har manglet førhen, plus - som man kan se i flere af de småfilm der er inkluderet på BluRayskiven - så har unge Hr. Holland en smidighed og akrobatisk tæft der gør ham nærmest perfekt til (dobbelt) rollen.

Der skal ikke spildes ord på at lave et handlingsreferat i denne anmeldelse, for vil man vide hvad filmen handler om kan man blot kigge forbi biografanmeldelsen. I stedet vil der blive fokuseret på de mange småfilm og det ganske omfattende ekstramateriale som man kan finde på BluRayversionen af Homecoming.

Det første man kan vælge når man bevæger sig ind på ekstramaterialets menu, er et såkaldt "pop up track" hvor man kan se filmen som normalt, men med den tilføjelse at der næsten konstant dukkert tegneserielignende tekstskilte op, der giver seeren en ekstra (ofte supernørdet) information om elementer i enten handling eller billede. Den næste punkt på menuen er en række scener som enten ikke kom med i den færdige film, eller som er forlængede udgaver af de man husker fra hovedfilmen. Blandt de allerbedste af disse udvidede scener er Peter Parkers hjemmevideo der bl.a. viser Spiderman slå sig løs i Berlins natteliv.

Herefter følger en række småfilm, der både viser hvordan filmens stuntsekvenser er lavet, hvordan figuren passer ind i det filmiske superhelteunivers som Marvel er i færd med at skabe, og meget mere. Der er over en times ekstramateriale og selv om Kapellets superheltefan #1 sjældent får kæmpet sig igennem alt ekstramateriale, var det meste indhold på denne skive faktisk så underholdende produceret, at det var værd at bruge tid på. Den eneste undtagelse er muligvis de meget direkte reklamer for de to Spidermanspil til Playstation som er på trapperne. Til gengæld kan man godt forstå disse omtaler er inkluderet, da det jo er Sony der står for distributionen af både spil og film.

Uanset om man er interesseret i ekstralir, eller ej, så skal enhver superheltefan og i særdeleshed de der holder af Edderkoppen som figur, skynde sig ned til hvorend man kan få fat i BluRays, eller gå på nettet for at få hentet Spiderman: Homecoming hjem til samlingen. For her er, som nævnt i biografomtalen, endelig en film der har fundet den næsten perfekte balance mellem humor, ungdoms- og superheltefilm.

Spiderman har alle dage været et frisk pust i en ellers meget alvorlig metafysisk verden og det virker som om folkene bag Homecoming har forstået dette til fulde. Det er stadig et actionbrag, der leverer mange vilde actionscener, men heldigvis overskygger de hverken det charmerende portræt der tegnes af den hyperaktive skoledreng, eller den romance mellem Peter og pigen Michelle som han er forgabt i. Endelig fortjener også filmens skurk - the Vulture, spillet af Michael "Birdman /"Batman" Keaton helt forrygende, for endelig er der blevet skabt en skurk som seeren også fatter reelt sympati for, samtidig med at han er kampuhyggelig at skue når han angriber vores hovedperson.

Kort sagt, så er Spiderman: Homecoming noget nær en perfekt lille superheltefilm, der beviser at til trods for at den endnu engang følger en fast formel for hvordan denne slags historier skabes, så er det også muligt at lave en film der vækker en ufiltreret begejstring for en superhelt, som mange måske ellers for længst havde afskrevet.