Batman and Harley Quinn (74 min.) Købefilm / 20th Century Fox Home Entertainment / DC Comics
Anmeldt 2/10 2017, 14:36 af Torben Rølmer Bille

For lidt større børn

For lidt større børn

Der er sikkert mange der vil mene at DC altid har været bedre til at lave tegneserier end spillefilm. Ja, der kan endog være de der hævder, at DC er bedre til at lave tegnefilm end de er til at lave spillefilm, for selv om Nolans trilogi om Nattens Ridder var nogenlunde vellykket, så har der været mange mindre heldige DC-film. Til gengæld er der mange tegnefilmsfans, der både har været ganske begejstret for selskabets håndtering af flagermusmanden i animeret form, for både de kortfilmsserier der er rettet mod børn og animationsfilm som The Killing Joke og The Dark Knight Returns (der begge er baseret meget direkte på populære Batmantegneserier) har vakt begejstring hos fans.

Filmen Batman og Harley Quinn burde måske i virkeligheden have fået titlen Nightwing og Harley Quinn, for selv om Bruce Waynes alter ego da er med, så synes det at være forholdet mellem Batmans højre hånd og Jokerens ekskæreste, som fylder mest. Det skulle da lige være hvis man ser bort fra det, der driver handlingen frem, nemlig Poison Ivy og Swamp-Thing-efterligneren Floronic Man, der har lagt en skummel plan, som vore helte bliver nødt til at forpurre.

I starten af filmen bryder disse to skurke ind på et laboratorium for at stjæle noget data. Batman ankommer efterfølgende og finder ud af at det handler om klassificeret materiale om netop Swamp Thing. Han vurderer at skurkene planlægger noget så farligt, at han og Nightwing bliver nødt til at finde Harley Quinn, da hun om nogen kan lokalisere veninden Poison Ivy. Harley har ellers forsøg at lægge forbryderverdenen bag sig efter bruddet med Jokeren og Nightwing finder hende på en slags superhelteversion af Hooters hvor hun arbejder for mindsteløn. Spørgsmålet er nu om han kan overtale hende til at hjælpe ham og hans mere sammenbidte ven.

Filmen har fået aldersgrænsen 15 år, hvilket undrer denne anmelder lidt. Nuvel, man ser et blodsprøjt idet Floronic Man ekspederer en sikkerhedsvagt i starten, der er en scene hvor Harley binder Nightwing til en seng og kysser ham iført undertøj og så er sproget måske også en anelse grovere og mere seksuelt suggestivt end man normalt er vant til fra denne type tegnefilm, men 15 år alligevel? Selv om Harley Quinn vanen tro bruger sin seksualitet til at få det som hun vil, så virker aldersgrænsen usædvanlig hård. Kapellet vurderer i al fald at man sagtens kan se denne film med børn som er væsentlig yngre, uden at de går i stykker, men dette kræver måske at man lige ser filmen igennem selv først og at de er i stand til at læse undertekster, for filmen har ikke dansk tale.

Animationen er overordnet fin, selv om den er den lidt stive stil som man kender fra den animerede Batman på tv. Ligeledes er baggrunde ikke virkelig detaljerede, men begge disse ting står ikke i vejen for at filmen overordnet set er både underholdende og morsom. Der er sikkert nogle der vil undre sig over det nærmest musicallignende indslag midt i filmen hvor Batman, Nightwing og Harley opsøger en bar hvor håndlangere hænger ud og hvor Harley bliver nødt til at synge en version af Blondies Telephone for at få de oplysninger de har brug for, men ser man bort fra denne scene er det en helt traditionel helte mod skurkefortælling, tilsat det kaoselement som er Harley Quinn.

Blu-ray disken byder ud over hovedfilmen på et sneak-peek på selskabets den næste animerede satsning, som bliver en animeret version af Brian Augustyn og Mike Mignola’s Gotham by Gaslight foruden en række featuretter om tilblivelsen af hovedfilmen. Derudover får man et par lidt ældre længere tegnefilm med netop Batman og Harley Quinn, så selv om man måske godt i købssituationen kan undre sig lidt over at hovedfilmen ikke engang kører 90 minutter, så er der altså to fine bonusfilm, der – med mindre man selvfølgelig har alle animationsfilm om Batman i samlingen i forvejen – gør den aktuelle udgivelse mere attraktiv at få fat i.

Batman og Harley Quinn er ikke hverken nyskabende i sin fortælling eller banebrydende i sit udtryk, men det er en film som alle der i forvejen holder af DCs animationsunivers med garanti vil holde af. Til gengæld kræver det nok også at man er bidt af en gal superhelt, for det er nok heller ikke denne film man skal starte med hvis man ikke kender til Batmans univers, for kender man ikke figurerne og deres indbyrdes forhold ordentligt, er der for mange jokes og intertekstuelle referencer som vil gå helt over hovedet på tilskueren. Er man til gengæld fan, så vil man sikkert – lige som kapellets udsendte og dennes yngste knægt – være ganske fint underholdt.