Boss baby (97 min.) Købefilm / 20th Century Fox Home Entertainment
Anmeldt 14/9 2017, 16:50 af Torben Rølmer Bille

Søskendejalousi med et twist

Søskendejalousi med et twist

Udgangspunktet for Dreamworks nyeste animationsfilm Boss Baby er ganske velkendt, for hvem har ikke – enten som forældre eller børn – oplevet, at der kan opstå problemer med hjemmets enebarn, når en lille ny bror eller søster melder sin ankomst. Det er selvfølgelig også en glædelig nyhed, men uvilkårligt vil der opstå gnidninger mellem søskendeparret, når den førstefødte opdager, at forældrene pludselig ikke har lige så meget tid til ham/hende, som før baby var en del af husstanden?

I filmen dukker lillebror hverken op på fødegangen eller med storken, men ankommer i taxa. Dette skyldes, at alle spædbørn tilsyneladende bliver fremtryllet på Baby Corp. fabrikken, hvor de særlige unger, som ikke findes velegnede til at blive en del af en familie (her illustreret ved, at alle de spædbørn, der ikke griner, når de bliver kildet) i stedet sendes til Baby Corps administrative afdeling. Her får de en helt særlig mælkeerstatning, der gør, at selv om de forbliver babyer af udseende, så er de i virkeligheden små voksne.

Hvad årsagen er til, at syvårige Tims bror ikke er en helt almindelig baby, men derimod en udsending fra Baby Corp., der er gået undercover i husstanden, bør man se filmen for at finde ud af, men Tim opdager hurtigt, at det nye familiemedlem er en trussel. En af de første ting, der gør ham mistænksom, er, at familiens nye medlem ankommer i taxa og er iklædt et miniaturejakkesæt, der sidder helt perfekt. Værre er det, da den nytilkomne tager al opmærksomheden væk fra vores egentlige hovedperson, og endnu værre bliver det, da Timmy ved et tilfælde opdager, at baby kan tale med sine arbejdsgivere på Baby Corp. via sin legetøjstelefon.

Timmy forsøger selvsagt at afsløre babyens sande identitet over for sine forældre, men da Tim er en dreng med en utrolig livlig fantasi, så slår forældrene dette hen som søskendejalousi og med, at deres ældste søn bare leger. Faktisk er de scener, hvor seeren får et indblik i Tims fantasiuniverser blandt de mest vellykkede i filmen. Der går dog ikke særlig lang tid før, at også Tim går med til at hjælpe den dominerende baby i dennes forehavende. For selv om Kapellet som nævnt ikke vil afsløre, hvad det er de to drenge er oppe imod, så overbevises Tim om fornuften i at hjælpe sin nye lillebror.

Som det er tilfældet med mange nye animationsfilm fra USA, så er animationen helt i top. Det er fantasifuldt og ikke mindst vældigt professionelt lavet, og hertil kommer, at manuskriptet er fyldt med både direkte og indirekte intertekstuelle referencer til film- og populærkultur, der sikkert vil få voksne seere til at trække på smilebåndet mange gange undervejs. Det er en film med en dobbelt henvendelsesform: ungerne vil nyde den grundlæggende historie og kunne identificere sig med Baby og Tim, mens det lidt mere modne publikum vil fange referencerne og ikke kunne genkende, hvor udmattende og besværligt et spædbarn i huset kan være.

Kapellet fik muligheden for at anmelde Boss baby i 3D, og har man muligheden for at se den med briller på, bør man gøre de. Filmen har en meget legende tilgang til den måde, dybdevirkningen er lavet på. Når Tim eksempelvis fyrer sit sugekopgevær af mod ”kameralinsen”, så virker det lidt mere intenst end, når man ser filmen i 2D-versionen, som også er inkluderet i denne udgivelse.

Det skal i den forbindelse nævnes, at 2D-disken også byder på helt vildt meget ekstramateriale, som man kan dykke ned i, hvis man er vild med det univers, som filmen præsenterer.

Boss baby har nok ikke formatet til at blive en klassiker på linje med Shrek , Kung-fu Panda eller Sådan træner du din drage, der alle kommer fra samme selskab, men til gengæld tror selskabet så meget på figurerne (der i øvrigt er baseret på en børnebog af Maria Frazee ), at der er planlagt en to’er i 2021. Det er da også en film, der både fungerer gennem sine mange visuelle gags, pruttehumor og ikke mindst den noget gakkede idé om Baby Corp.

Filmen har fået en aldersgrænse på 7 år i Danmark, hvilket til trods for den nuttede forside at dømme, er ganske rimeligt. For selv om filmen både præsenterer Tims fantasiuniverser og ikke mindst en masse charmerende scener, så er der også flere steder i filmen, som godt kunne gøre den letpåvirkelige, unge animationsfan lettere skræmt. Det er derfor en god idé at se filmen sammen med hjemmets yngste, hvis du vil sikre dig, at dine poder ikke bliver alt for skræmt. Vanen tro ender det hele selvfølgelig i fryd og gammen, men vejen dertil kan godt være lidt for dramatisk for de mest følsomme børn.