Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children (127 min.) Købefilm / 20th Century Fox Home Entertainment
Anmeldt 18/2 2017, 14:32 af Torben Rølmer Bille

Inviter Miss Peregrine indenfor

Inviter Miss Peregrine indenfor

I biografanmeldelsen af Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children blev det nævnt, at filmen tager sig nogle friheder, i forhold til slutningen. I den første del af bogserien lægges der op til en fortsættelse, som man selvsagt kan få hvis man læser de to andre bøger i serien, hvorimod filmen skaber en finale, der er langt mere lukket. Indledningsvist kunne man måske godt være lidt ærgerligt over dette, men omvendt set, hvis filmen ikke var tænkt som den første del i endnu en fantasyserie rettet mod et tween-publikum, så kan det måske nemmere accepteres.

Når man genser filmen på Blu-ray, viser det sig også at det valg slet ikke var så slemt endda. Selv om filmens antagonist stadigvæk virker en anelse utroværdig og unødigt karikeret, så er det langt nemmere at acceptere finalen anden gang man ser den og når selveste forfatteren af bøgerne - Ransom Riggs - i det ganske omfattende ekstramateriale fortæller, at han faktisk synes at både Burton og ikke mindst Jane Goldman, der har skrevet manus til filmen, har gjort et fantastisk stykke arbejde, så er det svært at fortsat brokke sig over slutningen. Det kan selvsagt være at Riggs siger dette af rent kontraktuelle årsager, men manden virker altså oprigtigt begejstret for det endelige resultat.

Der er vist ingen grund til endnu engang at opridse hovedhistorien, for vil man vide hvad filmen handler om kan man jo bare klikke sig hen til omtalen af biograffilmen - i stedet vil denne anmeldelse forsøge at fokusere på både hvor glædeligt gensynet var og ikke mindst hvor meget ekstramateriale der er blevet plads til på den flotte 3D Blu-ray disk som 20th Century Fox har været så graciøse at lade os anmelde.

For det første virker 3D effekterne nærmest upåklageligt i hjemmebiografen. Der var godt nok et enkelt sted eller to – især i scenerne hvor Mr. Burton ankommer til børnehjemmet – at 3D-effekten blev lidt ulden i kanten, men ellers fungerer teknikken upåklageligt. Der er tænkt over denne tredje dimension, men ikke konsekvent. Lyden er i top og billedet står skarpt. For de der ikke er til 3D, kan filmen også sagtens nydes på den almindelige Blu-ray disk der også er inkluderet i sættet. Det er også på den anden disk at alt ekstramaterialet til filmen kan indes.

Blandt ekstramaterialet findes der en bette film om hver af de bærende figurer i filmen, med en sammenlagt spilletid på over en time, men der er også en næsten tyve minutter lang film der går bag kameraet sammen med bla. Ransom Riggs, som virker fuldstændig fjantet over at hans roman nu bliver lavet til en film – ligefrem en film instrueret af selveste Tim Burton!

Det er også i dette segment, at han forklarer at han både er vild med den nye slutning og overordnet ovenud begejstret over at opleve hvordan filmmagerne, kostumiererne og special effects folkene har formået at omsætte hans bizarre ideer til filmisk virkelighed. Musikvideoen med Florence and the Machine består til gengæld ikke af andet end sammenklip fra filmen. Bandet og deres karismatiske frontfigur er ikke engang med, hvilket er en skam, hvis man er fan af dem.

Når man inviterer Miss Peregrine og alle hendes besynderlige rollinger ind i ens fladskærms-tv, så behøver man ikke at være bange for at filmen mister sin pondus. For selv om meget af filmen er meget Tim Burtonsk i sit udtryk, så er det altså stadigvæk fortællingen og de mange sære figurer som Ransom Riggs har skabt, der sikrer at det fungerer.

Den forholdsvis enkle fortælling om vores hovedperson, der ikke kun bogstaveligt talt må se sine dæmoner i øjnene, men også tage stilling til hvem han egentlig er, fungerer lige så fint på en beskeden skærm som den gjorde i sin tid i biografen. Når det så er sagt så er det en virkelig flot film, der selvsagt fortjener at blive set på en så stor flade og med så lækkert et lydsystem som muligt.

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children er en af Burtons mest vellykkede film i nyere tid og så er det også en film, der forhåbentlig ansporer seerne til at opsøge den originale romantrilogi, som i øvrigt nu også foreligger på dansk. Nærværende engelskunderviser vil selvsagt opfordre til at man sluger serien på originalsproget, men det vigtigste er at man læser bøgerne, for elsker man fantasy og gotiske fortællinger er denne trilogi et af de bedste og mest originale tilbud man kan finde i øjeblikket. Er man dog doven og vil blot have et kig ind i denne eventyrlige verden, så er filmen altså slet ikke det værste sted at starte, for til trods for dens påhæftede slutning, er den langt hen af vejen utroligt tro overfor originalen.