A Gang Story (102 min.) Købsfilm / Another World Entertainment
Anmeldt 2/5 2013, 22:49 af Torben Rølmer Bille

Gamle gangstere

Gamle gangstere

Den fransk-belgiske gangsterfilm Les Lyonnais (der har fået den ”danske” titel A Gang Movie) er en film, der finder sit udspring i en virkelig tyvebande fra den franske by Lyon, som huserede i 7’0erne. Det var en bande, der blev kendt over hele Frankrig takket være deres meget præcist udførte bankrøverier og særdeles brutale adfærd. I længere tid virkede det som om, at de var nærmest urørlige. Politiet havde i al fald meget svært ved at fange dem.

Filmen spreder sin fortælling over tre tidsmæssige spor. Vi starter i nutiden, hvor bandens medlemmer er blevet halvgamle, lettere kvabsede mænd. Nogle af dem ses stadig ved festlige lejligheder, men der er også uforløste problemer mellem enkelte af bandens medlemmer. I flashbacks bevæger filmen sig også tilbage til filmens to primære hovedpersoners – Mormon og Serges - barndom og ungdom. De startede ud med at være tætte som ærtehalm, men som tiden er gået er deres venskab gledet fra hinanden. Endelig er der blevet dedikeret en stor portion af filmen til bandens storhedstid i 70’erne, hvor man ved selvsyn oplever hvordan bandens røverier blev planlagt og udført.

Der findes tilsyneladende ikke et roligt otium for forhenværende gangstere, for fortiden griber selvfølgelig ind i nutiden, især da et af bandemedlemmerne, der ikke har standset sin kriminelle løbebane bliver fanget af politiet da han forsøger at opsøge sin datter og barnebarn. De andre fra banden beslutter sig derfor for at hyre nogle friske, unge gangstere til at lave en storstilet befrielsesaktion.

Problemerne spidser dog til, da det går op for de gamle venner, at der må have været en stikker i blandt dem, for når hovedpersonerne alle er barkede mænd, hvor ære, ærlighed og personlig integritet ofte er meget vigtigere end livslange venskaber, så er der lagt i ovnen til et klassisk gangsterdrama.

Filmen indeholder alle de elementer som man forventer sig af den denne type genrefilm: barkede mænd der råber af hinanden, skuddueller, politiafhøringer, planlægninger af røverier, blodige konfrontationer og naturligvis de personlige tragedier der uvilkårligt følger i kølvandet på denne livsstil.

For de der holder af genren bliver Les Lyonnais derfor ikke et friskt nyt pust, men snarere en variation over velkendte temaer. For man har ikke engang nødig at nævne nogle titler, før man kan nævne en lille håndfuld gangsterfilm hvor familiekrøniker blandes sammen med skildringer af forbrydelse. Til trods for at filmens grundlæggende præmisser er nogle der er blevet anvendt mange gange før af filmmagere og forfattere, ender den dog stadig med at være en ganske seværdig gangsterfilm.

Dette skyldes i særdeleshed de glimrende skuespilpræstationer, hvor afmålt kølighed og underspillede følelser ofte eksploderer i voldsomme handlinger – men også filmens krydsklippede struktur, der først måske kan virke lettere desorienterende på seeren, men som hurtigt giver mening, gør at fortid og nutid i denne sammenhæng bliver to sider af samme sag. Af samme grund ender A Gang Story med at være en barsk, ganske realistisk og helt igennem seværdig film, der især vil appellere til alle de seere, som holder af genren.