Citadel (151 min.) Købsfilm / Atlantic Film
Anmeldt 29/3 2013, 09:08 af Kim Toft Hansen

Solen, den bare brænder

Solen, den bare brænder

Den russiske instruktør Nikita Mikhalkov fik sit store, kommercielle gennembrud med Brændt af solen (1993). En film om et attentat mod Stalin i 1936. Men filmen var om meget andet end det. Hovedpersonen Kotov er russisk revolutionshelt, men falder i unåde. I første film grundlægges det sofistikerede fjendskab mellem generalen Kotov og sikkerhedschefen Mitya, der nu har fyldt tre storfilm. Den tredje og sidste i trilogien er nylig kommet på dansk købsfilm. Den hedder Citadel.

Citadel er indspillet samtidig med det, der i dansk udgivelsessammenhæng fungerer som en 2’er til Brændt af solen. Den hedder Exodus og er egentlig fra 2010, mens Citadel er listet som produceret i 2011. Exodus, der var den hidtil dyreste russiske film nogensinde, var dog så stor en skuffelse, både nationalt og internationalt, at det var tvivlsomt, om Citadel nogensinde ville blive til noget. Derfor hedder Exodus, som egentlig er første del af en sammenhængende film, Exodus – Brændt af solen 2.

Titlerne på dansk er derfor lidt misvisende, eftersom Citadel i dansk udgivelse kun hedder Citadel. De russiske titler på de to film er reelt Brændt af solen 2: Exodus og Brændt af solen 2: Citadel. Det virker lidt besynderligt, at den danske udgiver ikke bruger de oprindelige titler, men forsøger at promovere Citadel som en selvstændig film. Det kan være, grundlaget er, at Exodus ikke var den store succes. Men det betyder, at den, der ser Citadel, som den hedder på dansk, må blive en anelse skuffet.

Der er nemlig mange tråde, som blev etableret i de to første film, især i Exodus, der tages op igen i Citadel. Godt nok handler filmen grundlæggende om den russiske indtagelse af en tysk besat citadel. Men den mere omfattende handlingsgang om fjendskabet mellem Kotov og Mitya vil ikke være til at forstå uden forhåndskendskab til især Exodus, som den direkte hænger sammen med. Det virker temmelig fjollet, at dette ikke er klart signaleret i publikationsmaterialet.

Exodus havde principielt sine problemer. Den balancerede på grænsen mellem en meget fin og sofistikeret fortællerytme på den ene side og en noget banal poetisk visualitet på den anden side. Det første var dog klart stærkere end det sidste. Derfor er Exodus en ganske undervurderet film. Men Citadel er en meget bedre og mere sammensat, velkomponeret film. Karakteren Kotov (stadig spillet af Mikhalkov selv) viser dybder og sider, der gør ham endnu mere spændende.