3:10 to Yuma (122 min.) Biografversion / SF-film
Anmeldt 28/1 2008, 18:37 af Troels K. Christensen

En 'vestliggørelse' af en western?

En 'vestliggørelse' af en western?

Man kan sige, at genindspilninger og 'to’ere' ofte har en helt særlig betydning i og med, at de har et fantastisk og stort ansvar for at medtage elementer, så de ikke bliver en parodi og en dum og satirisk forestilling af noget, der engang har været originalt og smukt. Man må dog sige, at fordomme omkring dette bliver gjort til skamme i kraft af 3:10 to Yuma. Instruktøren James Mangold har begået denne film, der på samme måde som i filmen Walk the Line viste sit værd i form af at genskabe Johnny Cash’s karakter og liv spillet af Joachin Phoenix. Denne gang har James Mangold fornøjelsen af at instruere en genindspilning af westernfilmen, der oprindeligt stammer fra 1957.

Christian Bale har ligeledes prøvet sig som overtager af en i forvejen ret ansvarsfuld rolle, hvad angår troværdighed, f.eks. som i Batman-rollen, hvor han i Batman Begins gør det ret godt, hvilket vi til sommer igen får mulighed for at se i den nye Batman-film. I 3:10 to Yuma spiller Bale den lovlydige og halvreserverede Dan Evans, der mangler en stump af sit ben og lever et ydmygt liv på en mindre ranch med sin kone og to sønner. I filmens intro bliver Evans' stald brændt ned, da han skylder penge og risikerer, at ranchen bliver solgt.

Ben Wade (Russell Crowe) er med sit slæng de frygtede skurke i filmen, der med koldt blod ikke tøver med at dræbe for penge. Wade-bandens angreb på en jernarmeret hestevogn fyldt med penge er filmens første store skududvekslende slag, hvor mange må lade livet på nær den ældre Pinkerton-agent, Byron McElroy, der efterlades, efter skurkene har sprunget pengene ud af den jernarmerede vogn og taget dem. Dan Evans har med sønnerne overværet slaget fra bjergene, og McElroy tages til Bisbee, hvor de vil have behandlet McElroy for kvæstelser.

I Bisbee bliver den berygtede Ben Wade dog fanget i byens saloon, da han ikke har sin bande i nærheden til at beskytte sig. Det er Dan Evans, der formår at få ham holdt hen, indtil ’lovens lange arm’ får omringet saloonen. McElroy tilbyder den også tidligere aktive soldat, Dan Evans, 200 $ for at hjælpe med at få Ben Wade på 3:10 toget til Yuma, så han kan få sin længe ventede straf. Evans tager i mod tilbuddet, og den 3 dage lange rejse mod Contention City, hvorfra toget går, starter. Dan Evans kommer ud på en mission, der måske kan få ham og hans familie tilbage på sporet af et økonomisk normalt liv på hestefarmen. Der er fristelser og prøvelser, som den pengesvage Dan Evans bliver nødt til at ryste af sig, hvis han vil fuldføre sin mission. På rejsen sker der mange uventede ting, der naturligvis ikke gør det til nogle lettjente penge, som Evans har sagt ja til. Der dukker andre økonomiske tilbud op undervejs, der sætter Evans holdning til lovlydighed på en prøve.

Ben Wade blev i sin tid spillet af Glenn Ford, der døde i 2006, og Dan Evans af Van Heflin, der døde i 1971. Russell Crowe har i rollen som Ben Wade en god kombination af sarkasme som i American Gangster og – i nogen grad – kynisme som i Gladiator. Disse to kontraster skaber en perfekt kombination af humor og hårdhed, der egner sig perfekt til Ben Wades karakter. Wade er måske stadig ikke helt så kynisk, som det rygtes, trods de mange drab. Tvetydigheden i Ben Wades karakter er vigtig i forhold til handlingsforløbet, da man halvvejs nærmest kommer i tvivl, om det er Wade eller Evans, der er helten.

Rent æstetisk er der tale om en virkelig flot film med mange fede skydescenarier og flotte scener fra ’det vilde vesten’. Man kunne dog godt have kørt den endnu længere ud billedligt, men man har formået at bevare originaliteten og troværdigheden, så man næsten føler, at 50’ernes westerngenre stadig er intakt i denne genindspilning.