´

Mest læste
[Udstillingsanmeldelse]

1 - Udstillingsanmeldelse
Emil Nolde og Danmark
2 - Udstillingsanmeldelse
Emil Nolde – maler mellem Seebüll og Berlin
3 - Udstillingsanmeldelse
Off Location
4 - Udstillingsanmeldelse
25 år Ib Braase - Oh no, that shit again
5 - Udstillingsanmeldelse
Carlo Wognsen – i krig og fred
6 - Udstillingsanmeldelse
Grænseegn
7 - Udstillingsanmeldelse
Et stykke forelsket Danmark
8 - Udstillingsanmeldelse
Dialog
9 - Udstillingsanmeldelse
Spatial Relations
10 - Udstillingsanmeldelse
Sommerudstilling på Mikkelberg

Per Kirkeby - Aus der Natur Per Kirkeby
Schleswig-Holsteinische Landesmuseen 14/12 2018 - 24/3 2019
Anmeldt 15/12 2018, 10:12 af Hans Christian Davidsen

Første store Per Kirkeby-udstilling efter hans død


Første store Per Kirkeby-udstilling efter hans død

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Udstillingen Aus der Natur på Schleswig-Holsteinische Landesmuseen blev allerede i april i 2018 færdig tilrettelagt - og det skete uden Per Kirkebys medvirken. På det tidspunkt var hans sygdom allerede fremskreden. Han døde den 9. maj, og så ændrede udstillingen karakter.

Det, der skulle have været en fødselsdags-udstilling i anledning af Kirkebys 80 års fødselsdag den 1. september i år, er uventet blevet til en retrospektiv mindeudstilling. detteer den første store Kirkeby-udstilling efter hans død.

Den danske kunstner Per Kirkeby er et stort navn i Tyskland. I 1978 blev han professor ved kunstakademiet i Frankfurt, og i 1989 professor på Städelschule i Frankfurt am Main - en af Tysklands mest renommerede kunsthøjskoler.

Han har skabt kunstværker til det offentlige rum i flere store tyske byer - blandt andet foran Deutsche Bibliothek i Frankfurt og i Recklinghausen og Münster i Nordrhein-Westfalen. Det var også i årene i Tyskland, at Per Kirkeby fik sit store internationale gennembrud, da han deltog i documenta-udstillingerne i Kassel og Biennalen i Venedig.

Derfor har det en særlig relevans at vise Per Kirkeby på en stor særudstilling i det dansk-tyske grænseland - nemlig på Schleswig-Holsteinische Landesmuseen, der har hjemme på det gamle hertugslot Gottorp i Slesvig. Tilrettelæggerne håber da også på at tiltrække både et stort dansk og tysk publikum til udstillingen.

Værkerne til udstillingen er blevet stillet til rådighed af Per Kirkebys tyske galleri gennem mange år - Galerie Werner i Märkisch Wilmersdorf lidt syd for Berlin.

De værker, der vises, er blevet til i en periode fra cirka 1980 til 2015, da Per Kirkeby kom alvorligt til skade efter et fald i hans hus i Hellerup. I 1980erne udviklede Per Kirkeby for alvor det abstrakte billedsprog, som han i dag primært er kendt for uden for Danmarks grænser. Per Kirkeby fik sit internationale gennembrud omkring 1980, da maleriet fik lidt af et comeback efter de to tidligere årtiers konceptkunst og minimalisme. I Tyskland skete det gennem galleriejeren Michael Werners kreds af kunstnere, der talte blandt andre Georg Baselitz og A.R. Penck.

Naturhistorisk baggrund
Per Kirkeby var uddannet i naturhistorie fra Københavns Universitet (1964-1967). Under uddannelsen deltog han i ekspeditioner til Grønland.

Uddannelsen havde stor indflydelse på hans tidligste arbejder. Især den naturvidenskabelige registrering af naturen og de geologiske fænomener havde en klar indflydelse også på hans senere værker. Ved siden af studierne arbejdede han fra 1962 til 1966 med maleri og happenings på Den eksperimenterende Kunstskole under Paul Gernes.

Han debuterede offentligt med en separatudstilling i Tilbygningen til Den Frie Udstillingsbygning i januar 1965. I 1960erne var Kirkeby tilknyttet Fluxus-bevægelsen.

Kirkeby er ikke alene maler, han er også digter, forfatter, filmmager, grafiker og billedhugger, hvor han er mest kendt for sine røde murstensskulpturer, der er opstillet i flere danske byer.

På denne udstilling vises ni store kultegninger - ikke bare store formater, men kæmpeformater - nemlig 230 gange 150 centimeter. Og flere serier med skulpturer af hans ene hovedspor, nemlig den mørke bronzeskulptur, hvor man direkte kan aflæse den kunstneriske proces, han har været igennem - for eksempel gennem aftryk fra hans hænder og fingre.

Derudover er der hans ufuldendte værker udført i blandingsteknik på masonit - blandt andet med kridtstreger - som ikke er blevet fæstnet med lasur. Det vil sige, at kommer man for tæt på og gnider sig op ad dem, så kan de viskes væk. Det er naturligvis ikke noget, som kuratorerne i Slesvig ønsker vil ske.

Men faktisk gjorde Per Kirkeby værkerne skrøbelige og ikke-permanente helt med vilje - temaet på udstillingen er jo natur, og en af Per Kirkebys ideer med disse værker var, at de skulle være foranderlige ligesom naturen.

Den spændende kontrast ved udstillingen er, at mens alle billeder tager udgangspunkt i naturen - med blade, træstammer, dyreformer et cetera - så har alle hans skulpturer en relation til menneskekroppen - nogle skulpturer hedder Hoved, Arm og en enkelt hedder Stor næse.

Udstillingen betoner også Per Kirkebys intensive arbejde med bronzeskulpturerne, som det, der er med til at udvikle hans figur-baserede billedsprog i maleriet.

Maleudtrykkets muligheder
I modsætning til det klassiske oliemaleri arbejder Kirkeby i sit maleri med masonitplader i standardformater i stedet for lærreder og malede lakfarver. Per Kirkebys malerier er tilsyneladende ekspressionistiske, men for ham selv har det mere handlet om at udforske maleudtrykkets muligheder, blandt andet ved at vende billeder på hovedet under processen. Gennem hans udvikling ser man, hvordan han præges af en stadig mere fri penselføring og abstraktion for at vende tilbage til de mindre abstrakte udtryk.

Noget af det fantastiske ved Per Kirkebys virke er, at kun ganske få kunstnere skrev så meget om deres egen kunst, som han gjorde. Han var ikke blot maler, grafiker, billedhugger og filminstruktør, men også forfatter og udgav et væld af bøger. Teksterne beskriver Per Kirkebys indre dialoger og den måde, han reflekterede over sin kunst.

Flere af hans tekster, der uddyber og forklarer især processerne bag kunstværkerne, er sat op med store typer på de hvide vægge i den lyse ridehal ved Gottorp Slot - både på dansk og med de tyske oversættelser. Skiltningen på udstillingen er også dobbeltsproget.

Forrige anmeldelse
« Das Goldene Zeitalter in Dänem... «
Næste anmeldelse
» Spannungsfeld Weimar - Kunst un... »