Danmark besat / Forlaget Fahrenheit / 256 sider
Tekst: Morten Hesseldahl, Niels Roland & Henrik Rehr, ill: Morten Hesseldahl, Niels Roland & Henrik Rehr
Anmeldt 14/7 2010, 07:42 af Torben Rølmer Bille

Pædagogiske besættelsesstriber

Pædagogiske besættelsesstriber

Det synes at være populært at samle danske tegneserieudgivelser i flotte etbindsudgivelser, eksempelvis er Valhalla serien i skrivende stund ved at gennemgå en sådan transformation. I perioden fra 1995 til 1997 udgav forlaget Carlsen 5 tegneserier under fællesbetegnelsen Danmark besat og i anledning af 70-året for Danmarks besættelse udkom disse i foråret 2010 i en samlet hardbackudgave. De oprindelige udgivelser benyttede det traditionelle A4 format for danske seriealbums hvorimod den nye samling er blevet skalleret en lille smule ned, så den liger bedre i hånden, uden at dette dog går synderligt ud over det samlede indtryk.

Danmark besat leverer i kraft af sin længde og ganske omfattende persongalleri en ganske kompliceret historie om besættelsestiden. Blandt de centrale hovedpersoner er pigen Frederikke, kaldet Freddy, som er datter af en læge i den provinsby hvor serien tager sit udspring. Faderen huser en såret englænder, fiskeren Billy - der mistede sin nærmeste familie da en Messerschmitt skød båden som han arbejdede på i stykker. Jørgen er ven med Freddy og en rebelsk type, der ganske kort tid efter krigsudbrud flytter til København for at arbejde som musiker. Omkring disse centrale karakterer møder læseren et hav af andre, mere eller mindre vigtige personager, der alle spiller en rolle i den overordnede fortælling.

Historien tager dog udgangspunkt i nutiden, hvor en mystisk, ældre person stjæler nogle dokumenter fra at arkivskab på Frihedsmuseet. Han indleder derefter en jagt på en person baseret på informationerne i disse papirer. Rammehistorien skaber en glimrende fremdrift i bogen. Læseren undres over hvad denne mystiske persons har af motiver, hvem han er og hvem eller hvad det er han leder efter. Disse spørgsmål er hele tiden, ligesom i en kriminalroman, i baghovedet idet man læser om de hændelser, som skildres i bogens hovedfortælling.

Langt hovedvægten af handlingen er henlagt til krigsårene i fyrrerne og her skildrer den en noget anden side af besættelsestiden, end den landsbyidyl de fleste er blevet fodret med gennem tv-serien Matador. Den er heller ikke så unuanceret i skildringen af de danskere, der lader sig drage af nazismen og for den sags skyld dæmoniserer den ikke alle de tyske soldater. På denne måde fremstår Danmark besat langt mere lødig end en del andre fortællinger, der tager deres udgangspunkt i krigsårene.

Scott McCloud hævder i sin Understanding Comics at tegneseriemediet er i stand til at formidle visse ting langt mere effektfuldt end både bøger og film og i tilfældet Danmark besat gælder dette, for ud over at være spændende læsning, så får læseren også gennem de 250 sider en masse information om forholdende for den jævne dansker under besættelsestiden. Mange episoder i serien er historisk akkurate og derfor synes denne samlede udgivelse også at være ideel til historieundervisningen på de sene trin i folkeskolen eller først i gymnasiet. Om ikke andet, så som et supplement til andet materiale om perioden – for Danmark besat formår både at give en ganske levende beskrivelse af hvordan livet måtte have været i disse ”mørke” år og gør det i en tegnestil, der forekommer ganske realistisk og tidstypisk.

Det skal absolut ikke opfattes som om Danmark Besat udelukkende kan bruges til historieformidling, for det er også en tegneserie der sagtens kan læses udenfor undervisningslokalet, dertil er rammehistorien og de forskellige karakterers indbyrdes forhold interessante nok.

Tegnestilen og farvelægningen kan bedst sammenlignes med den helt klassiske, europæiske tegneseriestil, der har rødder tilbage til Hergé og serier som eksempelvis Blake og Mortimer. Dette stilistiske valg er velvalgt, for når vi konfronteres med tegninger og farvelægning der ser sådan ud, er nostalgien allerede skabt. Hvis man skal tage kritikerhatten på, så gør disse valg også at stilen bliver en anelse udynamisk og stiv, for selvom der – især i de sidste par episoder slutningen – eksperimenteres mere med det grafiske udtryk og rammernes placeringer, så er figurernes ansigtsmimik og fysiske fremtoning ofte ganske kantede. Det er noget der godt kan trætte lidt i længden, især hvis man er stor tegneseriefan og ved selvsyn har set hvordan andre tegnere er i stand til at give liv til deres karakterer og skabe dramatisk gennem dynamiske vinkler og brudte rammer. Ikke desto mindre er Danmark besat læseværdig, uanset om man interesserer sig for Anden Verdenskrig eller ej. Den løfter ikke moralske pegefingre, eller forsøger at belære sin læser, hvilket taler til dens fordel. Så har man endnu ikke stiftet bekendtskab med denne ambitiøse danske tegneserie før, så burde man kraftigt overveje at gøre det nu. Om ikke andet så føles det næsten som en pligt at give den som gave til mange af de unge mennesker, der lider under at være historieløse, så de om ikke andet via en tegneserie får en chance for at vide hvorfor der flages på halvt den 9. april.