Richard III Det Kongelige Teater, Skuespilhuset
Anmeldt 28/2 2020, 09:58 af Teddy Tofte

Galskab er ikke nok for en nedtonet fortolkning

Oplev Shakespeares tidløse portræt af magtens psykologi, opført i en intim opsætning på Mellemgulvet i Skuespilhuset. I Richard III er borgerkrigen i England netop slut. Krisen er overvundet. Yorks sol skinner over hele landet. Kun én mand kaster skygge over fredens glæde. Hvor langt vil Richard af Gloucester gå for at få plads i solen?

Richard III hører til blandt de absolutte hovedværker af Shakespeare og handler om, hvad det vil sige at være menneske til alle sider. Skønt handlingen udspiller sig i et England, der for længst er forbi, træder Shakespeares psykologiske og sproglige mesterskaber frem i en række præcise portrætter af mennesker på vej op eller ned ad magtens glidebane.

Instruktør Jens Albinus har skåret Shakespeares drama ned til et kammerspil for tre skuespillere. I den fascinerende rolle som Richard d. 3. ser vi Tammi Øst, som modtog Teaterpokalen for sin præstation (stykket spillede i forrige sæson for fulde sale på Husets Teater). Rikke Juellund har skabt scenografien for magtens fascinerende og skyggefulde rum.

Det kan ikke benægtes, at stykket lever og ånder for Tammi Øst, ikke for andet eller andre. Hun er grunden til, at du skal se stykket, når hun leverer en kraftpræstation fra ende til anden. Havde det ikke været for det interessante valg at kaste netop hende ud i rollen som Richard d. 3., kunne stykket have gravet sin egen grav, allerede da det blev opført første gang. Hendes fortolkning af en liderlig, gal og fuldstændig gennemmanipulerende konge er en fryd for øjnene, som få kan leve op til. Forstået på den måde at de to andre skuespillere gør deres arbejde ganske udmærket i denne produktion, men denne anmelder må desværre mene, at deres roller er så nedtonede, at de ikke gør noget indtryk.

Scenografien er så enkel, som det kan blive. Der er en hvid væg, som bliver vendt og drejet og væltet, alt efter hvad der er af behov for historien. På den måde bliver der fokuseret på dialogen og handlingen. Denne simple stil, som mange anmeldere har hyldet, virker ikke helt for undertegnede, da det blot er med til at understrege, at stykket er blevet skåret helt ind til benet, hvad angår roller og kulisser. Det kunne måske have virket i et andet teaterstykke, men når det kommer til Shakespeare, og især Richard III, virker det blot som en måde at gøre det så billigt som muligt.

En fantastisk skuespilpræstation af Tammi Øst som den gale konge er desværre ikke nok til at holde en hel produktion oppe på benene, og det bliver i min optik langt hen ad vejen en kedelig aften i selskab med Richard d. 3.