Hotel Nelson Teater Grob
Anmeldt 14/9 2013, 04:02 af Christina Aabo Mikkelsen

Afrika-rejse med urne i bagagen

Afrika-rejse med urne i bagagen

En gruppe danskere er taget på en Politiken Plus-rejse til Sydafrika. De indlogerer sig på Hotel Nelson, hvor ”service is a right, not a privilege”. Danskerne opvartes af den allestedsnærværende sorte hotelreceptionist Samuel i en hotelkulisse, der ned til mindste deltalje forsøger at imødekomme danskernes forestillinger om Afrika. Men den gode stemning på resortet ødelægges hurtigt af uindfriede forventninger, fordomme, en urne i bagagen og konejagt på savannen.

Forkælede velfærdsdanskere
Manuskriptforfatter Thomas Levin får i denne komedie givet de forkælede velfærdsdanskere og Politiken Plus-segmentet én over nakken. Replikkerne er skarpe og mundrette, og stykket kommer vidt omkring emner som Darwins evolutionsteori, Kierkegaard, sexturisme, utroskab, en sort mands møde med bandet TV2, bananyoghurt, økologi, velfærd og eksistentiel krise. Madeleine Røn Juul er lykkedes med at instruere en komedie, som kører i et højt tempo det meste af tiden, og hvor skuespillerne på slapstick-manér farer ind og ud af døre og op og ned ad trapper i den toetagers hoteldekoration med mange flotte detaljer, som er skabt af Marianne Nilsson og Anne Mette Drivsholm.

Fra Politiken Plus til minus
Helle Dolleris spiller den topfrustrerede kone, som savner lidenskab i parforholdet, men må erkende, at der skal mere til end en ferierejse til Afrika for at rette op på hendes dødsyge ægteskab. Ole Boisen får virkelig foldet sit komiske talent ud som den vattede ægtemand og folkeskolelærer, der skal provokeres voldsomt af sin kone, før han finder sin indre hulemand og de kinky trusser frem. Deres nørdede 12-årige søn (Helmer Solberg) viser sig at have skjulte evner som psykolog både online og offline.

Kirsten Peuliche ses i rollen som den på overfladen helt afklarede kvindelige sexturist, der i sit livs efterår vil nyde en lækker sort mand, men pludselig befinder i et dilemma. Evolutionsbiologen Frank (Henrik Prip) er blevet fyret fra Københavns Universitet, men har fået job som rejseguide på turen. Hans monologer om Darwins teorier og fortidens grumme tilfældigheder er lidt lange i spyttet, indtil en forelskelse tvinger ham til at handle i nuet. Mette K. Madsen er forrygende som den indebrændte luderjournalist Maria, der leverer politisk korrekte rejsereportager til sine Politiken Plus-læsere og i bogstaveligste forstand skal ” brække sig over det”.

Is She Dead Or Alive?
Den britiske skuespiller Jotham Annan er stykkets stjerne i rollen som den ghanesiske hotelreceptionist, der vil gøre alle tilpasse – i hvert fald indtil han når en personlig grænse. Samuel er selv gift og har tre koner, og han forstår ikke, hvorfor danske mænd har så svært ved at leve sammen med deres koner – de afdøde såvel som de levende. Eksempelvis er han helt uforstående over for, at danskere betaler penge for at gå i parterapi og lære at tale sammen.

Hotel Nelson er første del af teaterværket Det 6. kontinent, som er en undersøgelse af, hvad det vil sige at være dansker i en globaliseret verden. Seks forestillingerne vil blive opført på Teater Grob over de næste tre sæsoner, og i 2017 opføres de som en maraton i samarbejde med Aarhus Teater i forbindelse med, at Aarhus er europæisk kulturhovedstad. Holdet bag Hotel Nelson er kommet rigtig godt fra start.