10 - Spilanmeldelse
Back to Bed

Dreams / Playstation 4
Media Molecule / Sony
Anmeldt 13/8 2020, 11:33 af Torben Rølmer Bille

Gør det selv

Gør det selv

De fleste spillere kender med sikkerhed til de mange spil, der findes på markedet, som tillader brugerne selv at designe visse elementer, lave baner og i det hele taget forene spiloplevelsen med personlig kreativitet. Minecraft er helt klart det største af den slags spil, men det er eksempelvis muligt at spille et til stadighed voksende antal brugergenererede baner i de to Super Mario Maker spil. Der er masser af børn og barnlige sjæle, der har brugt eller designet deres egne spil i Roblox eller lidt mere avanceret benyttet eksisterende spilmotorer til at skabe sine egne spil – det såkaldte ’Modding’.

Sonys Playstation har også tidligere skabt spil som f.eks.Little Big Planet (som selskabet Media Molecule også stod bag) eller Mod Nation Racers, der på hver deres måde gav spilleren mulighed for at lege med de mange forskellige byggeklodser, som udgør hhv. platforms- og racerbils-spillet, men det nye Dreams er et langt mere avanceret stykke designværktøj, end man har set før.

Imponerende forskellighed
Når du starter Dreams, så får du valget mellem selv at skabe eller at udforske nogle af de ting, som andre brugere har skabt. Går du i gang med skaberdelen, ”Deam Shaping”, så bliver du ledt gennem en ganske omhyggelig, men også opbyggelig introduktion til det designværktøj, som er fundamentet i Dreams. Har du tålmodighed (og det havde Kapellets anmelder ikke) får du en introduktion til alle de værktøjer, der er indeholdt i denne designerdel, og de kan du benytte til at skabe dine helt egne verdener, spil, interaktive demoer og meget mere.

Mulighederne er virkelig mange, hvis du tør kaste dig over selv at begynde at designe ting i Dreams.

Der er utroligt mange ting, som denne software giver dig mulighed for at skabe. Mulighederne er utroligt mange, og det er forholdsvis nemt at sætte sig ind i de mange muligheder, som designerne har gjort tilgængelige for brugeren, såfremt du altså er tålmodig og har masser af tid til at lege med det.

Vælger du derimod at udforske de sager, som allerede er lavet i Dreams i den del, der hedder “Dream Surfing” vil du blive mødt af en masse – og dette skal forstås helt bogstaveligt – muligheder for at afprøve de mange småspil, interaktive film eller spille mere omfattende spil, som brugerne har uploadet til spilfællesskabet. Allerede kort tid efter Dreams ramte PS4-brugerne i januar måned 2020, var der allerede en ganske omfattende mængde af spil og demoer, som den nysgerrige bruger kunne kaste sig over. Her et halvt års tid efter er dette antal vokset ganske betydeligt. Når du spiller spillene, ser på 3D modeller eller udforsker nogle af de mange andre ting, som brugerne har lavet, kan du give oplevelsen en tommel op, når du er færdig med den, hvilket er med til at indikere, hvor populært det enkelte stykke hjemmearbejde er. For nye brugere er det derfor ret nemt at se hvilke spil og demoer er populære.

Flagskibene blandt disse spil er naturligvis den håndfuld spil som Media Molecule – folkene bag Dreams - har designet i deres eget program. Til gengæld er det også virkelig imponerende, hvor flotte, kreative og interessante de øvrige spil og visuelle oplevelser er. Man finder hurtigt ud af, at der er brugere, der har brugt meget tid og energi på at skabe indhold til Dreams. Indhold, der i mange tilfælde er så spændende, at man mistænker professionelle spildesignere at stå bag. Der er, sagt på en anden måde, mange timers brugergenereret indhold at fornøje sig med når man starter på Dreams. Indhold, som vokser hele tiden. Der er stort set noget nyt, hver gang man ’Dream Surfer’.

En plaget Jazzmusiker
Giver du dig i kast med Art’s Dream, der er det mest omfattende af de spil, som Media Molecule har lavet udelukkende i Dreams, er det svært ikke at blive imponeret af, hvor alsidige og flotte resultater, man kan få ud af softwaren, forudsat at man altså har tilstrækkeligt med tid og evner.

Spillet Arts Dream er både stemningsfuldt og flot og viser med al tydelighed hvor mange forskellige typer af spil, det er muligt at designe udelukkende ved at benytte Dreams.

Spillet handler om den fallerede musiker Art, der har svært ved at genfinde sin mojo og ikke mindst overkomme sine personlige traumer, der vises som en slags udsyrede drømmeverdener. Spillet veksler mellem at være en slags peg-og-klik eventyr, for så at blive et platform-actionspil og i næste nu skal du styre dine figurer gennem en slags 3d-racerspil. Selv om spillet kan klares i løbet af et par timer, så efterlader det en med indtrykket af, at der stort set ikke er det som ikke kan lade sig gøre med dette værktøj.

Der er også et par andre spil, som skaberne har gjort tilgængelige, når du starter ’Surfing’-delen. Blandt andet den fine sidescroller Ferovium eller 3D-rumskydespillet Vecta Majoris, men der er også kommet masser af andre, meget forskellige spil til siden Dreams blev sendt på gaden og den seneste update som kom til platformen har endog inkluderet muligheden for at benytte sin Playstation VR teknologi, hvis man altså er så heldig at eje denne hardware. Du kan ikke kun spille VR spil, men du kan også designe til VR.

For den interesserede
Det er muligvis ikke for at spille en masse småspil, at du skal investere i Dreams, ej heller for at spille de små, men fine spil skaberne selv har gjort tilgængelig. Den primære grund til at kaste sig over dette ret formidable og veldesignede stykke software er, at du kan blive en del af det stadigt voksende fællesskab af spildesignere og folk der er interesseret i at designe virtuelle oplevelser, uden nødvendigvis at have det store forhåndskendskab til programmering.

Hvis du ikke har tålmodighed til selv at designe spil, demoer eller andet, er der heldigvis også masser af muligheder for bare at prøve noget andre har designet. Her et billede fra spillet Vecta Majoris.

Går du derfor med ønsket om at blive spildesigner, at på sigt lave grafik til spil, banedesign eller noget helt fjerde, så er Dreams et rigtigt godt sted at starte. Det er meget muligt at du ikke kan tjene penge på de spil og oplevelser du laver i Dreams, men til gengæld får du helt klart et indtryk af de mange lag, du skal igennem, før du står med dit færdige produkt. Det tager muligvis mange forsøg og mange frustrationer, før du når helt i mål, men det er også det hele værd.

Fællesskab
Med Dreams kan du blive en del af de tusindvis af andre glade skabere, der kan udtrykke sig kreativt gennem denne platform. Nuvel, det er også muligt at opleve små femsekunders film, hvor man eksempelvis ser Wario køre ud over en skrænt i en bil og skrige hysterisk – grangiveligt skabt af helt unge Dreams-brugere for sjov - men selv om det ikke just er en stor brugeroplevelse, så har skaberne sikkert haft det sjovt med at disse små animatiooner. Heldigvis findes der også atmosfæriske, drømmelignende interaktive oplevelser der er virkelig flotte og som man faktisk godt gider at genspille.

Så hvad enten du blot har lyst til (som anmelder) at kaste dig over de mange interessante ting som brugerne af Dreams har lavet og delt, eller du har mod på at forsøge selv at skabe dit helt eget spil, din helt egen virtuelle film eller bare lege med designværktøjet, så er der masser af timers underholdning af hente her. Det er en vildt imponerende designplatform som Media Molecule har lavet og forhåbentlig så bliver dette univers et, der tiltrækker designere og spilmagere til som en slags åben legeplads. Det kan siges meget enkelt; Dreams er ganske enkelt vildt imponerende.