10 - Spilanmeldelse
Back to Bed

Blood and Truth / PS4 (VR udstyr påkrævet)
SIE London Studios / Sony
Anmeldt 20/7 2019, 18:39 af Torben Rølmer Bille

Kort men vildt godt

Kort men vildt godt

Juleaften 2018 var der stor jubel blandt både børn og mindst én af Billefamiliens voksne, da gaven fra Farfar blev åbnet. Det viste sig at være en Virtual Reality- (herefter VR) hjelm til husets Playstation 4. Fatter husker selv de allerførste, primitive VR-systemer fra slutfirserne, der med masser af kabler og en hjelm, der var så tung som en motorcykelhjelm, kunne præsentere meget primitiv wireframe grafik. ”Næsten som at være der selv” – næppe! Meget er dog sket siden da, for Sonys VR grej er både forholdsvis rart at have på, vejer ikke et ton og er nu i stand til at gengive flot grafik i 3D.

En af de helt store VR-statsninger her midt i 2019 kommer fra Sonys eget produktionsstudie SIE studios. Det var dem, der førhen da de hed SCE, udviklede en lang række spil til Playstation. Spil, der lige som Blood and Truth, krævede lidt ekstra udstyr. Eksempelvis var det dette firma, der stod bag den meget populære Singstar-serie (dette krævede specielle mikrofoner), mindre kendt er Book of Wonder, der krævede et kamera til ens Playstation samt en særlig fysisk ”bog”, der indgik som brugerinterface https://www.playstation.com/da-dk/games/wonderbook-book-of-spells-ps3/ .

Der var engang et spil
Det var også SCE, der i 2002 lancerede det ganske imponerende The Getaway. Spillet var en slags Grand Theft Auto, der med kraftig inspiration fra Guy Ritchies film, var sat i et gangstermiljø i London. Dette spil skulle oprindeligt skulle have været et af de såkaldte ”launch-titler” der udkommer, når en ny spillekonsol (i dette tilfælde Playstation 2) bliver lanceret. Spillet blev dog udsat i næsten to år, da man ville sikre sig at det bød på en, for datiden, enormt detaljeret version af Londons gader. I 2004 udkom det noget mindre succesfulde The Getaway 2 : Black Monday, der på samme vis handlede om hårdkogte typer fra Londons underverden.

I spillets rammehistorie er du blevet hevet ind til forhør, men tiden spildes ikke med snak, i næste nu er du igen midt i kugler og eksplosioner

Faktisk var en af arbejdstitlerne på Blood and Truth faktisk The Getaway https://www.eurogamer.net/articles/2019-05-21-blood-and-truth-was-at-one-point-a-getaway-game-now-its-a-psvr-system-seller og det nye spil har også visse lighedspunkter med Getaway-serien, men det er mest i forhold til spillets historie. Kapellet vender tilbage til dette senere, men indledningsvist foregår det også i gangstermiljøer i Storbritaniens hovedstad. Blood and Truth er dog rent spilteknisk et meget anderledes spil. Det minder langt mere om en slags VR rail shooter end de open-world spil, vi husker fra de to andre spil i serien. Så det var sikkert fornuftigt nok, at folkene bag, valgte denne titel frem for Getaway 3, så fans af de gamle spil ikke blev alt for skuffede.

Hjem fra krig…
Når man anskaffer sig VR-udstyr til ens Playstation 4, så medfølger (i langt det fleste tilfælde) VR Worlds. Det er en samling af mindre spil og oplevelser, der er designet til at vise, hvad den nye hardware kan bruges til. Blandt disse spil finder man London Heist, hvor spilleren efter en kort introduktion bliver placeret i en kørende bil, hvor man skal sørge for at skyde alle de banditter på motorcykel og i andre biler, der skyder efter en. Hvis man var vild med den oplevelse, vil man knuselske Blood and Truth, for det er samme folk, der stod bag London Heist. Faktisk har et par af missionerne i det nye spil lighedstræk med London Heist, men overordnet set er det nye spil langt mere afvekslende.

Blood and Truth starter med en sekvens, hvor du spiller en soldat, der er udstationeret et sted i Mellemøsten. Der er fjender overalt, og du skal i denne første bane både skyde dig gennem et hav af fjender, sørge for at lade dit våben på de rigtige tidspunkter og ikke mindst gå i dækning for fjendernes beskydning. Hvis du har held med dette, får du befriet en kammerat, og sammen flygter i fra lejren i en jeep, mens fjenden sætter alt ind for at forhindre dette.

Amok i ørkenen. Husk at genlade dine våben ofte

Kort efter denne sekvens finder du ud af, at din far er død og derfor skiftes ørkensandet ud med Londons regnvåde gader. Du hentes i lufthavnen af din bedste ven, der fortæller hvad der er sket, og inden længe er du blevet ham, der skal sørge for at familieforetagenet ikke bliver overtaget af farmands rival. Her fornemmer man lighederne med både handlingen og figurerne i Getaway spillene, for selv om grafikken er blevet meget flottere, er de barske, men sorthumoristisk charmerende gangstertyper meget identiske. Ørkenkrigen skiftes altså ud med gadekrig i London.

Actionfilm i VR
Selv om du godt kan styre spillet med en almindelig Playstation-controller, er det klart en fordel enten at købe eller benytte de motion-controllers du i sin tid købte til din PS3. Dette giver en klar fleksibilitet i forhold til styringen, især i de scener, hvor du kan have et våben i hver hånd. Selv om Kapellets spiltester havde lidt svært indledningsvist ved at få disse motion-controllers kalibreret ordentligt, så gav det virkelig en fed oplevelse, idet de kom til at virke. Det er fedt at have følelsen af at trykke på en rigtig aftrækker og have en ”hånd”, der kan samle ting op eller holde fast i trinnene på de stiger eller stilladser, du klatrer op ad.

Du skal selv spille dig gennem de ca. fem timers spil for at opleve hele familiedramaet, men det er også ret fedt skåret – som var du selv med i en klassisk Hollywood action blockbuster. I virkeligt tilspidsede situationer, hvor der er mange fjender, der dukker op samtidig, kan du også aktivere en slags ultra-slow-motion mode, der lige som i spil som Max Payne, gør dig i stand til at nedlægge flere (eller større) fjender langt mere effektivt.

Der spares hverken på eksplosioner, antallet af fjender eller for den sags skyld i halsbrækkende, overdrevne situationer, hvor alt eksploderer om ørerne på dig, mens du forsøger at kommer væk. Den største forskel fra traditionelle actionspil er dog, at alt foregår i 3D, og at du kan kigge tilbage på eksplosionen, idet du hopper ud gennem det store vindue. Det fungerer virkeligt godt!

Solid gangsterhistorie Selvfølgelig er der begrænsninger, for som nævnt minder spillet mere om en rail-shooter, det vil sige at du har forholdsvis begrænset mulighed for, hvor du vil bevæge dig hen, og som oftest kan du ikke gå tilbage til det sted, som du lige kommer fra, hvilket synes meget begrænsende, især hvis man sammenligner dette med en hel del af de mange mere traditionelle action-skydespil til PS4. Hvad Blood and Truth dog mangler af frihed opvejes til gengæld af det hurtige tempo, den fede gengivelse af London og selvfølgelig VR-oplevelsen.

Helte blinker ikke ved eksplosioner... de løber direkte ind i dem

Det er også et spil der, som nævnt, er forholdsvis hurtigt overstået. Kapellets gamernisse klarede det på lidt under fem timer, men det var også på den såkaldte ”cinematic mode”. For dig, der vil have mere udfordring kan du vælge ”normal”, hvilket gør, at man faktisk kan falde ned fra de stilladser, man skal kravle rundt på, og at fjenderne er meget sværere at få ram på, og så rammer de selv en hel del bedre.

Spillet koster i skrivende stund 325 Dkr, hvilket måske er lidt i overkanten i forhold til spillets længde, men til gengæld får man også en ganske enestående actionoplevelse. Det er et spil der godt kan spilles igen og igen. Blandt de VR titler, som anmelder i øvrigt har har prøvet (læs: bl.a. Beatsaber, Rush of Blood, The Inpatient m.fl.), er Blood and Truth utvivlsomt det mest gennemførte. Det er et spil, der takket være sin lineære historie byder på en masse fortællemæssige overraskelser (i al fald under første gennemspilning) og samtidig leverer et virkeligt fængende gameplay, der i den grad kan leve op til den hype, der har været omkring spillet før dets release. Har du VR til din PS4, så er det en af de titler, som du bare må have fat i!