10 - Spilanmeldelse
Back to Bed

Uncharted: The Lost Legacy / PS4
Naughty Dog / Sony
Anmeldt 30/8 2017, 18:10 af Torben Rølmer Bille

Uncharted light

Uncharted light

Der vil med garanti være spillere, som synes, det nye spil i Unchared-serien er ovre, før det starter. Det tog da også Deres udsendte spilanmelder i omegnen af otte timer at spille single-player delen igennem. Indrømmet, undertegnede fandt ikke alle gemte treasures, der ligger spredt rundt på banerne, men til gengæld blev der brugt en hel del tid på at få fingrene i et særligt armbånd, der på sigt gør det meget nemmere at lokalisere disse. Når man tænker på at butiksprisen på dette spritnye spil er mindst 200 kr. billigere end andre nye spil på markedet, så får man altså ganske meget for pengene. Foruden historiedelen af spillet, er der også to muiltiplayer-spil, man kan forlænge oplevelsen med.

Spillet byder på den samme hæsblæsende action/eventyrstemning som de øvrige spil i serien. For de der aldrig har spillet et Uncharted spil, så kan det bedst beskrives som en skøn blanding af et enormt flot platformspil, hvor man styrer ens figur rundt i tredie persons perspektiv, mens man skiftevis hopper og klatrer gennem flotte scenerier, ofte mens man samtidig skal skyde fjender og løse forskellige typer af gåder. Inspirationen er hentet fra de helt klassiske eventyr om modige mennesker, der drager ud for at lede efter skjulte skatte i forsvundne byer, ganske lige som man har set det i den ikoniske Tomb Raider-serie.

Jagten på den forsvundne skat
I denne omgang følger vi ikke, som i de andre spil i serien, Nathan Drake og hans makker Sully. Spillet foregår et halvt års tid efter Uncharted 4 sluttede og fortæller historien om to bifigurer, der er draget på eventyr et sted i Indien. Spillet starter på en markedsplads i en større by hvor spillets hovedperson Chloe Frazer er ved at købe en sari, som hun kan benytte som forklædning. Inden længe er det blevet nat og hun er taget ind til et område i denne by der er plaget af uroligheder. Folk trækkes ud af huse midt om natten for at blive kørt væk og oprørsstyrker kigger mistroisk efter dig, idet du forsøger at nå frem til dit mål. Det viser sig at landsdelen er på randen af en borgerkrig. Chloe er på vej til et rendezvous med hendes makker Nadine. De to har fundet ud af at en lokal krigsherre kaldet Azav muligvis har en amulet i sin besiddelse som kan bringe kvinderne på sporet af et uvurderligt artefakt.

I starten handler det om at være forsigtig, mens du i forklædning går gennem den borgerkrigshærgrede, indiske slum.

Med frygt for at afsløre for meget, så bliver de to umage kvinders jagt på skatten et kapløb med Azav og hans hårdhændede mænd. De har det med at dukke op på de mest ubelejlige tidspunkter. Efter startscenen i byen, flyttes fokus nu til et stort naturområde, hvor pigerne kører rundt i en meget hårdfør, rød Jeep. De rejser fra det ene tempel til det næste, i jagten på deres eftertragtede skat. Her kan man også vælge at kaste sig ud i lidt mere fri leg, for begynder man at lede efter de særlige ”tokens”, som flere af disse mindre templer gemmer på, kan man finde det førnævnte armbånd, som gør jagten på gemte skatte meget nemmere. Bærer man armbåndet så brummer ens controller og udsender en lille lyd, hvis man nærmer sig en af de mange antikviteter, spildesignerne har gemt rundt omkring om på de store, smukke baner.

Imponerende scenerier
Naughty Dog har endnu engang bevist at de er i stand til at presse PS4’ens grafikmotor til det yderste.–Spillet kører utroligt flydende og selv om det indledningsvist tager ca. 20 sekunder at indlæse spillet, så kører det flydende uden yderligere ventetid når man først er i gang. Dør man – og det sker ofte hvis man spiller lige så urutineret som undertegnede – så er man hurtigt i gang igen.

Teksturerne er vildt flotte, lyseffekterne tæt på utrolige og animationerne af figurerne realistisk lækre at se på. Spillet afvikles virkelig flydende, også når man fyrer PS4-signalet op på storskærm. I det hele taget er Uncharted: The Lost Legacy et spil der både er sjovt at spille selv, men som også er en oplevelse at se andre spille.

Indimellem bjergtages man af de utroligt flotte landskaber

Det tamilske landskab er virkelig detaljeret og når Nadine og veninden efter kampe og eftersøgninger endelig får åbnet op for en oldgammel dør, der giver dem adgang til et område der i flere århundreder har været urørt af menneskehånd, åbenbares der indimellem tempelruiner, der er helt fantastisk imponerende at skue. Selv om den svulstige musik og computerens ”kameraarbejde” også er medvirkende faktorer, så skal man altså være gjort at et særligt bittert stof, for ikke at udbryde et enkelt ”wow” eller tre i løbet af spillet. Dette, set sammen med det vilde actionsekvenser, giver grobund til de mange excessive oplevelser, der gør, at man igen og igen vender tilbage til spilserien - man forventer jo ligefrem denne wow-faktor når man tager på et Uncharted eventyr og her skuffer det nye spil bestemt heller ikke.

Gåder undervejs
Selv om spillet ikke byder på ret mange, eller for den sags skyld, ret komplicerede, gåder, så er de dér og er mindst en lige så vigtig del af spiloplevelsen, som når man i næste nu forsøger at nedlægge pansrede køretøjer med raketstyr. Det er ofte helt klassiske gåder, som mange Uncharted-fans straks vil genkende.

De fleste gåder består i at man skal forsøge at lægge et puslespil. Der optræder flere cirkelformede dørmekanismer. Disse er formet lidt som en dartskive, hvor de enkelte bånd i cirklerne enten kan drejes aufhængigt af hinanden eller som oftest hænger sammen flere ad gangen. Man bliver nødt til at rykke rundt på disse elementer, så de til sidst former et symbol eller et billede, der så åbner den næste dør. Der bydes dog også på en meget finurlig skygge-udfordring midt i spillet, der dog ikke skal tales mere om i detet forum.

Gåderne er ikke mange, men de der forekommer er faktisk meget sjove at nørkle med.

I Uncharted: The Lost Legacy kan Chloe også dirke låse op, noget hun især får brug for, når Azavs styrker har efterladt forskellige våbenkasser i det farverige landskab. Ofte blev disse kasser først åbnet op efter kampen mod modstanderne var overstået, men i enkelte pressede situationer blev undertegnede også, takket være mangel på ammunition, nødt til at dirke en forsyningskasse op i kampens hede. Heldigvis hjælper veninden Nadine indimellem med at ekspedere disse skurke, mens man febrilsk forsøger at dirke låsen op.

Action i urskoven
Skaberne af Uncharted har fundet en nærmest perfekt balance mellem actionelementer og platformspil frem. For spilleren kan godt nok gemme sig bag søjler og fremspring,når der skydes mod Chloe, men ofte så vil man også opleve at man bliver nødt til at holde fast i en kant med den ene hånd, mens man affyrer skud mod modstanderne med den næste. Andre gange bliver man tvunget til at forlade ens trygge gemmested, da modstanderne enten kaster med granater eller flankerer en. Selv om actiondelene i spillet langt fra er umulige at gennemføre, så kan man med fordel vælge at snige sig ind på modstanderne i starten af banerne og tynde ud i de fjendtlige tropper ved på bedste Hitman-manér at knække nakken på dem, i stedet for blot at begynde at skyde om sig, hvilket sjældent er den bedste idé.

Kort sagt er Uncharted: The Lost Legacy et både flot, medrivende og gennemført underholdende eventyrspil, der både vil tiltale nytilkomne fans til serien og de der for længst har gennemført de øvrige. Det er det tætteste du kan komme på selv at have hovedrollen i en Indiana Jones-film, for spillet har helt klart blockbusterformat.

Action er der masser af, som når man ræser gennem det smukke landskab.

Apropos blockbuster så rygtes det, i skrivende stund, at der er planer om at lave en regulær spillefilm baseret på spilserien. Allerede nu kan Kapellet afsløre, at filmversionen aldrig vil være i stand til at leve op til det adrenalinsus, det er selv at være en del af et Uncharted-eventyr uanset hvor dygtige filmmagerne ellers måtte være. Så Kapellets råd er: Få fat i spillet, for det giver dig en enestående mulighed for at du selv kan finde den legendariske skat som venter på dig et eller andet sted i Indiens jungle og ikke mindst tabe kæben over, hvor flot et eventyr Naughty Dog endnu engang har skabt til Playstation.