Sådan træner du din drage (98 min.) Købsfilm / Paramount
Anmeldt 22/11 2010, 22:35 af Torben Rølmer Bille

Dragehviskeren

Dragehviskeren

Der findes vist ikke ret mange raske drenge, der ikke på et eller andet tidspunkt har været fascineret af drager. Dragerne, i alle afskygninger, er et af de eventyrvæsener som synes at være mest dominerende i den globale kultur. Dragerne optræder i på facaderne på kinesiske restauranter, på kalkmalerier I danske kirker ved siden af St. Jørgen, i videospil, i billedbøger for de mindste, i rollespilsmanualer og naturligvis i en lang række fantasyuniverser.

I ganske få fortællinger er dragerne overvejende gode, som eksempelvis i bogserien om Eragon, men som oftest er dragerne modbydelige væsener, der kun er opsat på ødelæggelse og død. Indimellem møder man dog en fortælling der formår at vise disse skællede sagngiganter fra begge sider, og det er Sådan træner du din drage et virkeligt godt eksempel på.

Filmen handler om den skravlede vikingedreng Hikke, der bor i en landsby på Berserkerøen. Selv om livet dér går sin vante gang, har øboerne et stort problem, nemlig alle de drager, der snupper deres får, sætter ild til husene og generelt gør dagligdagen sur. Derfor er det alle vikingebørns pligt at træne sig op til dragedræbere. Hikke er dybt misundelig på hans jævnaldrende, for de får alle lov til at gå til træning, mens han må gå til hånde hos landsbyens godmodige og lidt småskøre smed Gorbert. Sagen er nemlig den at Hikke er søn af landsbyens høvding, som helst ikke ser at der sker hans spinkle søn noget.

Under et drageangreb på byen får Hikke, takket være et hjemmebygget våben, ram på den mystiske natskyggedrage, som han ser dratte ned i en skov i nærheden. Ingen i landsbyen vil efterfølgende tro ham, da Hikke efter al sandsynlighed har påstået noget lignende et utal af gange før. Opsat på at dræbe sin første drage smutter Hikke dog ud i skoven bevæbnet med en lommekniv. Det lykkes faktisk Hikke at finde den vingeskudte drage, som han, på trods af alle sine gode forsæt, ikke kan få sig selv til at slå ihjel. I stedet befrier han dyret og der udvikler sig et umage venskab mellem drengen og reptilet.

Da Hikke vender hjem til byen har hans far endelig skiftet mening og vil nu gerne have at Hikke går til dragedræbertræning, men Hikke har slet ikke lyst til at slå drager ihjel mere. Han tvinges til at deltage, men i stedet for at slå bæsterne ihjel bruger Hikke en masse af de informationer som han suger til sig i samværet med ”Tandløs” (som han har kaldt natskyggedragen) til at betvinge de drager han bliver sat overfor i arenaen, uden at gøre dem fortræd. Kort sagt så lærer Hikke at styre dragerne uden brug af vold eller tvang i sådan en grad, at man næsten kunne kalde ham for ”dragehviskeren”.

Filmen er bragende flot fortalt og det er tydeligt at se, at nogle af filmens animatorer tidligere har arbejdet på bl.a. Disney filmen Lilo & Stitch, idet Tandløs faktisk bærer mange fysiske lighedstræk med Disneys maniske, blå rumvæsen. Selv om historien om en dreng og hans drage ikke just er original (tænk blot på førnævnte Eragon eller Peter og dragen Elliott) så er det næppe skildret så elegant for de mindste i familien. Nuvel, de helt små bør ikke se med, men er man den glade ejer af en eller flere hærdede minivikinger på 6 år og opefter, så kan man føle samme begejstring hos dem, som man føler når man sætter sig til at se Beowulf eller Ringenes Herre. Dertil kommer at er man generelt fan af animationsfilm, er filem fyldt af imponerende detaljer, et gennemført design og så imponerende animations-tekniske bedrifter at halvdelen havde været nok. Dreamworks har for længst bevist at de er mindst lige så dygtige teknikkere som folkene på Pixar og Disney og med denne film synes selve fortællingen at være endog særdeles konkurrencedygtig.

Filmen blev i sommeren 2010 udsendt i de danske biografer i en 3D version, men selv om BluRay udgaven, som kapellet har modtaget til anmeldelse, ikke understøtter dette, gør det ingenting. Filmen er lige så dramatisk, sjov og fængslende som den var i biografen og har man mulighed for at se den i hjemmet på en stor skærm eller endda måske en projektor, så er scenerne hvor Hikke flyver på Tandløs mindst lige så bjergtagende smukke i to dimensioner.

Dertil kommer at BluRay-udgaven er spækket med ekstramateriale i en grad der næsten tager pusten fra en. Ikke alene er der kommentarspor, slettede scener (dog kun i storyboard-skitseform med lyd), features der går bag om filmens tilblivelse og animatorernes arbejde, en feature om den skotske forfatterinde Cressida Crowell, som har skrevet den serie bøger som filmen er baseret på. Dertil kommer en nyproduceret kortfilm (ca. 15 min.) som lægger sig i forlængelse af hovedfilmen. Selv om den ikke er lige så detaljeret animeret som hovedfilmen er historien stadig både energisk fortalt og ikke så lidt fjollet. Det er dog ikke enden på ekstramaterialet, for man kan også finde små spil og tegnevejledninger til ungerne så de selv kan komme I gang med at tegne drager fra filmen og meget mere.

Så hvad enten man er fan af drager, animationsfilm, børnefilm, actionfilm eller alle førnævnte ting, så bør man anskaffe sig Sådan træner du din drage, for det er både en film der kan tåle mange gensyn og en film der fortæller en evigsand, opbyggelig historie om at man sagtens kan finde sig en plads i livet hvis har modet og viljen til at gå mod strømmen.