9 (80 min.) Købsfilm / Sandrew Metronome
Anmeldt 5/3 2010, 17:59 af Torben Rølmer Bille

Postapokalypse for de yngste

Postapokalypse for de yngste

Menneskeheden er uddød. Verden som vi kender den ligger i ruiner og de eneste overlevende er en samling kludedukker, der konstant er i fare for at blive udryddet af automatiserede dræbermaskiner. Muligvis lyder dette ikke som en film for børn og de mindste skal afgjort også puttes før animationsfilmen 9 sættes i afspilleren, men er man til gengæld er frisk på en helt anderledes oplevelse, er 9 et fantastisk alternativ til de ofte meget forudsigelige og overnuttede animationsfilm, som udgør mainstreamen.

9 er navnet på en af de levende dukker, der i begyndelsen af filmen vågner op i et forladt og ødelagt laboratorium. Inden længe, støder han dog på andre kludedukker, som indbyrdes forsøger at overleve i denne ugæstfri verden de er skabt ind i. Nogle af dem lever efter selvopfundne dogmer og i frygt, mens andre mere handlekraftigt forsøger at bekæmpe de maskiner som truer og dominerer.

Uheldigvis mister 9 en dingenot, som opfinderen ellers havde tiltroet ham. Tingesten vækker den store maskine, som synes at kontrollere de andre maskiner, til live og gør på den måde tilværelsen endnu mere ubærlig for de overlevende. 9 er naturligvis fortvivlet dels over at skulle finde sig til rette i den virkelighed han vågner op til, dels på grund af det enorme ansvar som hviler på hans skuldre – nemlig at få stoppet den maskine han fik startet. Hver gang maskinen fanger en af de små dukker, suger den nemlig deres livsenergi ud af dem og kaster det tomme hylster væk som var det affald.

9 er en gennemført flot og dyster fabel for både yngre filmfans og deres forældre. Den tager sig utroligt smukt ud på Blu-Ray udgivelsen som tillige er fyldt til randen med ekstramateriale, blandt andet den kortfilm der satte filmens instruktør i stand til at få finansieret spillefilmsudgaven.

9 fortæller sin historie med en utrolig sans for detaljer og leverer i samme animerede åndedrag et humanistisk budskab, der er vedkommende uanset tilskuerens alder. Selv om det kan forekomme svært at nå rundt om alle karaktererne på de firs minutter filmen varer, så kan det varmt anbefales at gense 9, for selv som man godt indledningsvis kunne anklage den for ikke at tage sig ordentlig tid til at skildre alle sine karakterer, så synes dette problem ikke at være så stort anden gang man ser den. Samtidig opdager man sammenhænge som man måske overså ved første gennemsyn.

Filmen er produceret af bl.a. Tim Burton og Timur Bekamametov (sidstnævnte har skabt de to fantastiske russiske, fantasyfilm; Nightwatch & Daywatch) og man kan sagtens drage paralleller mellem 9s univers og så de visioner både Burton og Bekamambetov præsenterer for deres respektive tilskuere. 9 er nemlig både dyster, sjov, tragisk og tager udgangspunkt i en verden, som dels forekommer realistisk, dels utrolig fantastisk.

Den teknologi vi præsenteres for i 9, synes at være en form for alternativ variant af tiden omkring 1. verdenskrig, kombineret med de åbenlyse anakronistiske science fiction elementer, som eksempelvis de truende maskiner og levende kludedukker. Dukkerne er selv sammensat af elementer vi kender fra vores hverdag, arbejdshandsker, groft lærredsstof og lignende. På den måde kan universet godt minde lidt om computerspil som Oddworld og Little Big Planet, i den måde figurerne og deres verden fremstår, men det til trods får 9 skabt sit helt unikke udtryk.

Filmen er, til trods for de melankolske og trøstesløse rammer, langt fra kedelig, for den ene fantastiske scene afløser konstant den næste. Dertil kommer at filmens instruktør har fundet en balance mellem scener der er centreret omkring udfoldelsen af handling og figurer og de scener, der byder på hæsblæsende action. Filmen er heldigvis heller ikke nær så sentimental som man kunne have frygtet – for selv om 9 i løbet af filmen mister flere af sine stofklædte venner, så kammer filmen aldrig emotionelt over.

Der er, som nævnt, en del virkeligt skræmmende scener og mange uhyggelige monstre med i filmen så derfor bør man, som ansvarlig forælder, nøje overveje om den er en kende for barsk for ens unger – kort sagt er det en god idé selv at se filmen, før man klapper gentagne gange på sofaen og råber efter afkommet. Filmen emmer af den oprindelige form for eventyrfortælling, hvor historier som vi finder hos eksempelvis brødrene Grimm eller i 1001 Nat, både har en snert af grusomhed og gys blandt alle de fantastiske scener. Derfor er 9 ikke en film, der vil tiltale alle børn og forældre – men derimod synes den at være en perfekt, lille gave til de, der holder af science fiction, animationsfilm og ikke mindst mørk fantasy.