#UNFIT: The Psychology of Donald Trump (83 min.) Biograffilm / Camera Film
Anmeldt 28/10 2020, 16:45 af Uffe Stormgaard

Alternative facts eller fuld af løgn?

Alternative facts eller fuld af løgn?

”Han er da ikke rigtig klog”. Hvor tit har vi ikke sagt/råbt det, når vi sidder foran tv-skærmen og forfærdes over den amerikanske præsident Donald Trumps grovheder, misinformationer og fornægtelse af facts. Det er denne, alt andet end videnskabeligt begrundede, umiddelbare reaktion, som instruktøren Dan Partland i dokumentarfilmen #UNFIT: The Psychology of Donald Trump, har sat sig for at underbygge ved at lade professionelle psykiater kommentere – eller rettere fagligt diagnosticere ”patient Trump”, baseret på hans udtalelser og fremtoning som USA's leder.

Filmens start er bastant nok. En højtstående militærperson fastslår, mens vi repeterer Donald Trumps edsaflæggelse og indsættelse d. 20. jan.2017, at enhver amerikansk soldat skal sværge: lydighed, loyalitet, troskab etc. til sit land. Ingen af disse krav har præsidenten opfyldt, fastslår militæreksperten. Vi mindes præsidentens påstand om, at der aldrig har været flere mennesker til en præsident-indsættelse – selv om stribevis af fotos klart dokumenterer det stik modsatte. En udtalelse, der af hans pressetalsmand, blev forklaret med, at præsidenten jo opererer med ”alternative facts ”(!).

Her er vi ved det centrale i præsidentens karakter, siger amerikanske psykiatere på stribe. Narcissisme, parananoia, fravær af empati, antisociale tendenser, lystløgner, hævngerrig sociopat, sådan lyder entydigt fagfolkenes diagnose. Med udgangspunkt i præsidentens udsagn, oftest dokumenteret på de sociale medier, når de til den skræmmende konklusion, at han, kort sagt, er uegnet til præsidentembedet.

Med en vis ret kan man rejse spørgsmålet om et bedømmelsesmateriale, der alene baseret på Donald Trumps gøren og laden er nok til at fælle en lægevidenskabelig dom? I 1964 gjorde en stribe psykiater noget lignede overfor præsidentkandidaten Barry Goldwater. Her offentliggjorde et videnskabelig magasin 1.189 psykiateres dom, der mente. at kunne fastslå, at han ikke egnede sig som præsident. Goldwater anlagde sag mod ”de kloge” – og vandt. Til forsvar anfører psykiaterne nu i filmen, der frakender Trump regeringsevner, at selvfølgelig skal man i princippet have ”patienten” på divanen, i en faglig nærkonfrontation, før en entydig diagnose kan fastslås, men at de også, når de, som her, står overfor en åbenlys psykopat/sociopat, har pligt til at handle. Helt eksistentielt bliver det, når vi ved at alene præsidenten har kompetencen til at trykke på knappen, der kan udløse et atomangreb.

#Unfit dokumenterer alle de farlige egenskaber, der udfolder sig indenfor præsidentembedet. Næsten for groft, når der parallelklippes til scener med Hitler og Mussolini. Grotesk og uden nuancer er scener fra golfbanen, hvor praleri, snyderi og ambitioner gå op i en højere enhed. Ja, selv verdensgolfidolet Tiger Wood snyder han på det groveste. Filmen undgår behændigt, at tage stilling til Donald Trups politik, men udleverer alene til hans psykiske lidelser.

Som tilskuer er du ikke i tvivl. Filmen (be)viser og bekræfter, klip efter klip, hans personlighedsforstyrrelse og uberegnelighed (nogen mener utilregnelighed). Men vi må vente. Måske er filmen snart historie, når vælgeren i begyndelse af november har taget stilling til: egnet/uegnet. Filmen er ikke i tvivl.