Queen & Slim (132 min.) Købefilm / Universal
Anmeldt 24/9 2020, 15:45 af Torben Rølmer Bille

#blackbonnieandclyde

#blackbonnieandclyde

Selv om der sikkert vil være nogle, der vil mene at lanceringen af filmen Queen & Slim virker lidt for timet og tilrettelagt, især med henblik på hvad der er sket i USA i løbet af det seneste halvår med bevægelsen #blacklivesmatter, der atter engang har sat den strukturelle og helt reelle racisme mod sorte i fokus. Kapellets redaktør vil dog påstå at en film om et sort par, der bliver nødt til at flygte gennem USA, efter drabet på en hvid politibetjent, er en historie der desværre er mindst lige så aktuel i dag, som for næsten 60 år siden, da Martin Luther King Jr. holdt verdens måske mest berømte tale i Washington.

Filmen starter dog helt afslappet, med et ungt par, der har valgt at tage på date på en diner. Efter lidt diskussion frem og tilbage om Tinders evne til at finde den rette partner og hvor vellykket aftenen generelt ikke har været, tilbyder han at give hende et lift hjem. Undervejs stoppes de af en politibetjent, der uden nogen grund begynder at agere meget aggressivt. Situationen spidser hurtigt til og i næste nu har betjenten trukket sit våben, affyret et skud der rammer hende i låret. Efter en kamp mellem betjenten og den unge mand, affyres det dræbende skud.

Selv om hun, få minutter før, har fortalt at hun læser til advokat, så er det også hende, der insisterer på at de to straks flygter fra åstedet. Som hun siger, så er det ligegyldigt hvor god deres sag er, om der findes video af situationen – erfaringsmæssigt ender det med at være dem der bliver straffet for skyderiet, udelukkende fordi de har en anden hudfarve end majoriteten. Valget står, påstår hun, mellem et liv i fængsel eller muligheden for at flygte ud af USA, for at skabe sig et liv dér. Det dræbende skud er også startskuddet for denne roadmovie, der til trods for at den har en del problemer undervejs, faktisk ender med at være en hæderlig filmoplevelse.

Lad os starte med filmens problemer. Disse er heldigvis få, men de er der. Det handler primært om vore hovedpersoners motivationer og den udvikling de to gennemgår i løbet af en lille håndfuld dage, som deres flugt strækker sig over. Selvfølgelig kan man forholdsvis nemt forestille sig, at man knytter sig til hinanden idet man er på flugt sammen, men giver man sig til at tænke over filmen, så virker det lidt usandsynligt, at en kommende advokat først insisterer på at flygte fra et åsted, og at hun ganske kort tid efter har passioneret sex, med en fyr, som hun egentlig ikke brød sig særligt meget om på deres date. Selv om man omvendt godt kan finde motivationer og gisne sig til forklaringer på disse handlinger, så bliver man altså nødt til at anstrenge sig. Det er heller ikke kun hendes figur, der kan anklages for at træffe beslutninger, der ikke ligefrem virker som om de passer til figuren.

Når det så er sagt, er der en hel del andre elementer, der fungerer virkeligt godt. Som tidsbillede er filmen desværre alt for aktuel, især set i lyset af de mange sager med amerikanske betjente, der tilsyneladende uprovokeret angriber sorte mænd (i skrivende stund er det sagerne om George Floyd og Jacob Blake). Selv om filmen godt kan beskrives som en slags afroamerikansk, kontemporær version af historien om Bonnie & Clyde, så er den også mere end det, for på deres tur gennem USA møder de en masse mennesker, der både symboliserer og som konkret kommenterer på landets aktuelle tilstand.

En af drivkræfterne i en film som denne, er spørgsmålet om hvorvidt det vil lykkes for de to hovedfigurer at nå i sikker havn, eller om politiet får fat i dem inden de når så langt. På den ene side så ved seeren jo udmærket at Slim har dræbt en betjent og at de begge to er flygtet fra gerningsstedet, men samtidig så fatter man også masser af sympati for de jagede. De var jo trods alt uskyldige og grunden til at situationen endte som den gjorde, er næppe deres skyld.

Queen & Slim kan derfor anbefales til alle der har lyst til at se en dramatisk roadmovie, hvor figurerne, til trods for at par enkelte usandsynlige elementer, fremstår som sympatiske, charmerende og interessante. Dialogen er velskrevet og de mange bifigurer der optræder, er også skarpt skåret, uden at de bliver parodier på sig selv. Engelskfødte Daniel Kaluuya (der nok huskes bedst for hans hovedrolle i Get Out ) spiller Slim og hans ledsager Queen, spillet af Jodie Turner-Smith, er virkelig gode til at fylde deres respektive roller ud.

Til trods for at Queen and Slim på sigt næppe bliver en klassiker, så er den et ganske seværdigt og velfortalt drama, der på mere end en måde kommenterer på mange af de ting som er og har været galt med USA. Muligvis er pointerne sat en anelse på spidsen, overdrivelse fremmer jo forståelsen, men til gengæld ender filmen med at være et fint fiktivt indspark i den debat der i øjeblikket, atter engang handler om borgerrettigheder i Amerika.