Family Guy sæson 15 (413 min.) Købefilm / 20th Century Fox Home Entertainment
Anmeldt 8/3 2017, 22:52 af Teddy Tofte

Femtende sæson af Family Guy – utroligt, men stadig sjov

Family Guy er gennem årene blevet anklaget for at være intet andet end en kopi af The Simpsons. De to serier har naturligvis noget tilfælles: de har begge afsnit der er cirka tyve minutter lange, begge er animerede med glimrende skuespillere til at lægge stemme til figurerne, begge har dumme, tykke fædre som familieoverhoved, og begge bliver produceret af Fox Tv i USA.

Det er også der, hvor sammenligningerne stopper, og der er nok af forskelligheder mellem de to. Begge serier har to vidt forskellige mål med deres historier og forsøger at ramme to vidt forskellige typer af publikum. The Simpsons er familievenlig, hvorimod Family Guy er for folk med sort humor. I denne 15. sæson af Family Guy møder familien Griffin endelig familien Simpson i to vidunderlige afsnit, noget som de skulle have gjort for mange år siden. Afsnittene, som hedder ”The Simpsons Guy”, er ufattelig morsom. Idéen med at krydse de to serier med hinanden kom fra en producer hos Family Guy, som tidligere har arbejdet hos The Simpsons.

I disse afsnit bliver familien Griffin nødt til at forlade Quahog, fordi Peter ender med at gøre noget dumt og gør folk omkring ham rasende (endnu engang). De strander i Springfield, efter deres bil bliver stjålet, så Homer tilbyder dem at finde et sted at bo. Som man kunne forvente, teamer mange af de forskellige familiemedlemmer sammen: Stewie med Bart, Meg med Lisa, og Brian og Chris sammen med Santa’s Little Helper. Det vil nok ikke overraske nogen, at alt går op i hat og briller og munder til sidst ud i en retssag, hvor selveste Fred Flintstone agerer dommer. Det er vidunderligt at se de to separate universer finde sammen og udnytte hinandens stærke og svage sider (Peter tror, at alle indbyggerne i Springfield har hepatitis, fordi de er gule). Mere af sådan noget, tak.

”The Simpsons Guy” er en god start på en meget solid sæson. Atten episoder og der er ikke et eneste dårligt afsnit. Højdepunkterne er den obligatoriske historie med tidsrejser (”Stewie, Chris & Brian’s Excellent Adventure”), Peter og Lois åbner en kagebutik (”Baking Bad”), Brian bliver en ejendomsmægler (”Brian the Closer”), Peter forsøger at hjælpe Jesus med at score (”The 2000-Year-Old Virgin”), Meg bliver en pornostjerne (”This Little Piggy”), Stewie bliver gravid med Brians babyer (”Stewie is Enceinte”), og Peter forsøger at slå Liam Neeson til plukfisk (”Fighting Irish”). Foruden Neeson får serien også besøg af skuespillere som Julie Bowen, Maya Rudolph, Lea Thompson, Gary Cole og James Woods.

Family Guy har altid været lidt syg i låget, men det er jo det, som vi elsker ved den her serie. Det er også en rigtig sjov serie. Den er vulgær og grænseoverskridende. Hvis du mener, at en baby ikke skal sige ”fuck you”, så er Family Guy nok ikke noget for dig.