Precious Cargo (90 min.) Købefilm / Scanbox
Anmeldt 22/12 2016, 10:07 af Torben Rølmer Bille

Bruce som i ”B”-film

Bruce som i ”B”-film

Firserikonet Bruce Willis, synonym med John McClane, har i de senere år været med i en hel række film, men ikke i nogen egentlig hovedrolle. I stedet har han, som vi også har omtalt tidligere, dukket op som en form for glamourøst trækplaster, der skal give filmafficionadoen lyst til at se de b-film han er med i. Vi skal faktisk tilbage til 2013 for at opleve manden i en egentlig hovedrolle.

Et fint billede af den ikoniske skuespiller pryder nemlig også Precious Cargo, en film som vist bedst kan betegnes som en B-film-actionkomedie. Selv om Willis er med i mere end en enkelt scene, for han spiller filmens egentlige skurk, så virker det også som en forholdsvis almindelig dag på jobbet for Willis, for hverken ham eller ret mange af de øvrige skuespillere leverer mere end acceptable skuespilpræstationer.

Filmens charmerende hovedperson Jack (Spillet af Mark-Paul Gosselaar) samt birollen Aspara (Sammi Barber) formår som de eneste i filmen at få skabt nogle figurer som fungerer efter hensigten. Resten af forsamlingen er ret stive, usandsynlige, utroværdige og virkelig karikerede. Actionscenerne er til gengæld ganske vellykkede, så selv om Max Adams måske ikke er verdens fremmeste personinstruktør, har han et ganske godt øje for at flikke en actionsekvens sammen. Det var i øvrigt samme Max Adams der skrev manus til en anden Bruce Willis-bifigur-B-film Extraction, som kapellet anmeldte tidligere i 2016.

Filmens tagline er ”Never steal from a thief” og hvis figurerne i filmen havde kunnet levet op til dette, var der ikke nogen historie at fortælle. For stort set alle karaktererne i filmen er forbrydere, der vil forsøge at snyde og ikke mindst stjæle fra hverandre. I starten af filmen opsøges den egentlige hovedperson Jack af en tidligere flamme, som er på flugt fra gangsterbossen Eddie, (Bruce Willis). Hun har formastet sig til at udføre et røveri, som Eddie egentlig havde planlagt, så hun vil desperat have Jack til at hjælpe hende med at lave et endnu farligere et af slagsen, for at komme ud af sin kattepine. Selvfølgeligt er dette nye kup også rettet mod Eddie.

Jack vil egentlig ikke, men barnet i kvindens er vist hans, så forvirret og delvist forblændet af hendes charme får han stablet et hold af mere eller mindre stabile forbrydere på benene. Ideen er at de sammen kan røve den pengetransport, som Eddie også har udset sig. Samtidig forsøger Jack at overbevise hans seneste kæreste, om at han er den rette for hende, hvilket mildest talt er næsten sværere end at udføre det risikable kup.

Filmen svælger i actionfilmsklicheer, både visuelt men måske endnu tydeligere i dialogen, der mange gange undervejs føles som en lang række deja-vu vink til film man har set flere gange før. Det er måske også fordi mange af replikkerne er så smertefuldt generiske, at skuespillerene har så svært ved at leve sig ind i de flade roller som de har fået. Dette er især tydeligt hos Jenna B. Logan, der spiller snigskytten Kelly, som er Jacks mest betroede kompagnon. Hun mangler enhver form for indlevelse i sin rolle, leverer alle sine replikker med lige så stor indlevelse som var hun i gang med at læse op fra en telefonbog. Forhåbentlig har hun kunnet smile bare lidt, idet lønchecken gik ind på kontoen.

Som man nok kan gætte er Kapellet ikke vildt begejstret for Precious Cargo, for selv om den da har et par ganske fine actionsekvenser er den alt for forudsigelig, plottet er papirstyndt, skuespillerne uengagerede og de ”morsomme” indslag nogle man har set flere gange før. Det må derfor være på grund af en vennetjeneste, fordi han har mistet enhver sans for retning i sin karriere eller på grund af en betydelig sjat dollars, at Bruce Willis har valgt at deltage. Det er i al fald svært at se hvordan en film som denne kan være med at fremme mandens renomé på nogen måde. Fortsætter han på denne måde, så vil hans tilstedeværelse på en plakat eller et omslag på sigt heller ikke være grunden til at man vælger at hive filmen med sig hjem længere.