Family Guy sæson 14 (440 min min.) Købefilm / Fox-Paramount
Anmeldt 26/4 2016, 14:00 af Teddy Tofte

Family Guy holder stadig efter 14 sæsoner

Family Guy er stadig lige så kontroversiel og upolitisk korrekt som altid, og med sin fjortende sæson byder serien os på sine største overraskelser til dato. Meget af denne sæson rumsterer omkring et dødsfald hos Griffin-familien, hvilket ændrer seriens dynamik og formår, som en sjælden gang, at give os et følelsesmæssigt knytnæveslag, i en serie som ellers altid er så munter og vittig. Hvem er det, som dør? Det skal naturligvis ikke nævnes her, da det jo er et af sæsonens helt store overraskelser.

Sæson 14 indeholder 21 afsnit spredt ud over 3 skiver og byder på masser af muligheder for at grine. Nogle af dem, som ikke kan lide serien mere, mener, at det er gået ned ad bakke for Family Guy, men undertegnede synes, at serien er lige så sjov, som den altid har været. Som det er blevet forventet, indeholder hvert et afsnit bizarre sekvenser, som der bliver klippet til, efter en person har sagt en morsom bemærkning, masser af interne jokes, samt udsagn om de berømtheder, som vi har at gøre godt med nu til dags.

Sæsonen åbner med afsnittet Finders Keepers, som straks får omstændighederne i gang med hylende morsomhed. Peter Griffin finder et skattekort i en lokal restaurant og bliver overbevist om, at kortet rent faktisk vil føre til en skat. Desværre for Peter tror resten af byen det samme, og inden længe er det alle mand for sig selv. Er det det værd? Vil Peter finde skatten? Tja, det her er jo Family Guy, så hvad tror du selv?!   Selvom vi kommer til at sige farvel til en fra Griffin-familien, så byder vi også samtidig Cleveland Brown og hans familie tilbage i He’s Bla-ack!”. Cleveland har forsøgt sig med sin egen tv-serie, men da den blev aflyst, kommer han tilbage til Quahog. Så hvis man regner med, at alt vil vende tilbage til det normale igen, må man tro om igen, eftersom både Clevelands kone, Donna, og Peters kone, Lois, slet ikke kan sammen.

I et virkeligt morsomt afsnit møder den sexgale Quagmire sin eneste ene, men det ender med hele hans verden vendt på hovedet, da hans nye kæreste gør ham til sin sexslave. Derudover flytter familien Griffin til Italien, fordi Peter keder sig i USA; Peter bliver en hjemmegående husfar; og babyen Stewie tager på endnu et tidsrejseeventyr i et afsnit, som hylder Downton Abbey.

Sæson 14 af Family Guy kommer aldrig til at omvende nogen, som ikke er fans af showet, men afsnittene vil tilfredsstille dem, som har holdt med serien i alle disse år. Den er lige så hylende grinagtig som alle de tidligere sæsoner, og familien Griffins eventyr bliver stadig mere og mere vanvittige og excentriske. Med en farverig rollebesætning af hovedroller og biroller, er der rigeligt i sæson 14 til at holde dig underholdet, især nu hvor Cleveland vender tilbage og en ny person bliver indlemmet i familien.

Jeg ved ikke med dig, men jeg er stadig lige så underholdt som den første dag, jeg så Family Guy.