Fast & Furious 7 (137 min.) Købefilm / Universal
Anmeldt 23/11 2015, 15:41 af Torben Rølmer Bille

Ujævn svanesang

Ujævn svanesang

Der er ingen grund til at lægge skjul på det – undertegnede er massiv fan af popcornfilmserien Fast & Furious, der siden den første film kun synes at være blevet bedre, større, vildere og hurtigere, i trit med hver ny film. Det er heller ingen hemmelighed, at den seneste film i serien Fast & Furious 7 blev Paul Walkers sidste, for skuespilleren døde ironisk nok i en bilulykke ganske kort tid før optagelserne var færdige. Af samme grund er den nye film også dedikeret til Paul, men spørgsmålet er om han fra det hinsides vil kunne lide, hvad han ser?

Filmen der anmeldes hér er den såkaldte ”Extended Edition” som man kan vælge når man ser filmen på BluRay og DVD - en version der ifølge en netkilde kun er ca. 2½ minut længere end biografversionen. Uanset hvilken version man ser, er det dog svært ikke at se filmen uden den føromtalte viden om Paul Walkers død. Nærværende anmelder frygtede derfor delvist at se en film, der kunne lede tankerne hen på film som Olsens Bandens sidste stik, eller Plan 9 From Outer Space – men det forholder sig heldigvis slet ikke så galt, for vidste man ikke at skuespilleren var død før filmen var færdig, så ville man nok næppe bide mærke i det.

Det er dog ganske tydeligt at filmmagerne har forsøgt at hylde deres kollegas minde på bedst mulig måde. Dette bliver især tydelig i filmens afsluttende scene, hvor Walkers figur helt bogstaveligt vælger at køre ned af en anden vej, end den Vin Diesels bil tager, alt imens billederne ledsages af et rørstrømsk R&B nummer. Det kan måske fremstå lidt for sukkersødt og amerikansk, men også lettere bevægende, når man nu kender historien bag.

Selv om filmen er både underholdende og sørger for at holde et glimrende tempo i store dele af filmen, er der dog også knaster at spore, for filmen bliver både alt for lang (og det hænger ikke sammen med de tre minutters ekstra scener) og så er plottet så tilpas forvrøvlet, at flere elementer i filmen virker som om de er med, udelukkende for at der kan laves en spektakulær actionsekvens efterfølgende. Det bedste eksempel på dette er scenen hvor Dominic og Brian skal stjæle en yderst sjælden superbil fra en arabisk prins. Den opbevares naturligvis i en penthouselejlighed på øverste etage i en skyskraber. Udelukkende for man efterfølgende kan lave en sekvens hvor bilen kort tid efter pløjer sig gennem indtil flere højhuse. Tydeligvis giver beton og glas efter for kulfiber nu om dage.

Selv om det indrømmet ser ganske blæret ud, så kan man godt savne de mere fysiske bilstunts, som man har kunnet opleve i de forrige film og ikke mindst i ny-klassikeren Mad Max: Fury Road. Det kan godt være, at folkene bag filmen har ville toppe de sidste par films spektakulære scener, men det er ærgerligt, at actionsekvenserne så må skabes på computere.

Det er dog ikke filmens eneste problem, for filmens historie er heller ikke fantastisk. Hovedhistorien handler om Deckard Shaw (spillet af Jason Statham) der er bror til en skurk, som vore hovedpersoner gjorde ukampdygtig i en af de foregående film. Han vi kort sagt have hævn, så derfor begynder han systematisk at dræbe alle de, der har arbejdet sammen med Dominic og Brian. Sideløbende er der også historien om Lettys hukommelsestab. Hun dukkede jo overraskende op i live i seriens sjette del, men hun bøvler med at få sit liv igen, især når hun har så svært ved at huske det. Det kan jo være svært at være sammen med Dominic, når hun slet ikke kan huske den tid de har haft sammen før hendes ulykke.

Det kan måske lyde som om man bare bør springe Fast & Furious 7 over, men helt så grelt er det dog ikke. Filmen byder på en hel række ganske spektakulære actionscener, hvor man godt kan overveje om den meget lempelige aldersgrænse på 11 år er fair, når filmen nu indeholder så mange voldsomme skuddueller, nærkampe og ikke mindst halsbrækkende bilstunts. Når først de medvirkende går amok, så er det underholdende, men den handlingsmæssige lim, der burde holde disse scener sammen, er altså begyndt at sprække.

Det er James ”Saw” Wan der er har fået lov til at sidde i førersædet, men man kunne måske godt have ønsket at det stadigvæk var Justin Lin der fik instruktørtjansen, da han har gjort dette siden den tredje del. I al fald virker det seneste afsnit i serien, en hel del svagere og mere træg end de sidste par film. Det er en skam, når nu filmen nærmest er en selvproklameret hyldest til Hr. Walker, at den ikke ender med at være bedre, end tilfældet er. Forhåbentlig finder de ordentligt tilbage på vejen i nummer otte, der efter planen kommer i 2017.