Family Guy Season 13 (8 timer og 6 min.) Købsfilm / Fox-Paramount
Anmeldt 15/9 2015, 21:10 af Jørben Riber Christensen

Cut-away jokes

Cut-away jokes

Family Guy er en traditionel familie-sitcom-serie. Hver episode afslutter med at løse de to-tre konflikter eller problemer, der er opstået i den, ofte et A og et B plot, og præmissen er altid familieværdier. Uanset hvad, holder familien sammen på sin egen dysfunktionelle måde, selv Meg er inkluderet. Transgressioner eller overskridelser af korrekthed, politisk, kønspolitisk, etnisk eller moralsk er talrige, og indimellem lykkedes det for serien at forarge selv den mest frisindede, i det mindste forbigående, for det er også typisk for seriens fortællestruktur, at til trods for den klare præmis og sitcom-fortællestrukturen, brydes denne strukturs flow og kontinuitet konstant af de såkaldte cut-away jokes, altså løsrevne små, korte fortællinger, der klippes ind i hovedhandlingen ved den mindste anledning.

Disse løsrevne jokes kan være småepisoder fra karakterenes liv, og de kan være satiriske rettet mod aktuelle hændelser eller mod celebriteter. Det parodiske kommer også frem i de talrige intertekstuelle referencer, der enten er spredt i episoderne, eller hele episoder kan være bygget op som en parodi eller pastiche, fx er "12 and a Half Angry Men" bygget over 1957-filmen 12 Angry Men med 12 jurymedlemmer, der skal afgøre en mordsag, og i "Jesus, Mary and Joseph!" nyfortolkes juleevangeliet. Derimod har "Total Recall" kun titlen fælles med Schwarzenegger-filmen, da ”recall” her ikke betyder hukommelse, men tilbagekaldelse af vare, i dette tilfælde Stewies teddybjørn Rupert. Dog er der en intertekstuel reference til Toy Story 3 i episodens klimaks.

De avancerede fortællemæssige mekanismer bliver bl.a. hjulpet godt på vej af Stewies tidsmaskine. I "Yug Ylimaf" bevirker en fejl i den, at tiden går baglæns. Dette sammen med rejsen tilbage i tiden muliggør, at nogle af favoritscenerne fra hele serien nu kan gentages meget morsomt baglæns. Maskinen kan også teleportere, lader det til, og i "Roads to Vegas" er der igen en fejlfunktion, som udnyttes narrativt i denne ”road-picture-episode”, idet Brian og Stewie i en teleportation til Las Vegas bliver fordoblet. Det ene par har et meget positivt ophold, og det andet et meget negativt, for at sige det mildt. Til sidst er der kun de to karakterer tilbage, og dog i episodens udtoning er der et godt twist.

Man skal være opmærksom på season-nummereringen, der varierer. Indholdet på box-settet svarer til den amerikanske season 11, eller volume 12, men de tre dvd’er indeholder altså disse 22 episoder: "Into Fat Air", "Ratings Guy", "The Old Man and the Big 'C'", "Yug Ylimaf", "Joe's Revenge", "Lois Comes Out of Her Shell", "Friends Without Benefits", "Jesus, Mary and Joseph!", "Space Cadet", "Brian's Play", "The Giggity Wife", "Valentine's Day in Quahog", "Chris Cross", "Call Girl", "Turban Cowboy", "12 and a Half Angry Men", "Bigfat", "Total Recall", "Save the Clam", "Farmer Guy", "Roads to Vegas", "No Country Club for Old Men".