Det stribede show (92 min.) Købsfilm / Nordisk Film
Anmeldt 21/12 2014, 22:21 af Torben Rølmer Bille

Mere standup-magi

Mere standup-magi

Komikeren Rune Klan, der blandt andet er kendt for sine mange skæve roller i diverse comedyserier, især husker folk ham nok fra hans samarbejde med Mick Øgendahl, har aldrig sluppet sine rødder som standup komiker. Derfor tog han i 2014 på tourné i Danmark med han seneste show, der fik titlen Det stribede show, hvilket sjovt nok også er titlen på den DVD der netop er blevet udsendt, så de der gik glip af Runes show, i ro og mag kan nyde det i hjemmet.

Hr. Klan er nok bedst kendt som en tryllekunstner, der har formået at kombinere hans mange magiske tricks med standup komedie og det er da også denne formel, der endnu engang præsenteres i hans nye show. Der fortælles i løbet af den halvanden times tid som showet varer, en masse anekdoter og Rune interagerer med publikum, kun afbrudt af forskellige veludførte trylletricks, som man måske kan imponeres af.

Hr. Klan er bestemt dygtig til at skabe illusioner, men det er måden han udfører dem på, der gør det seværdigt. Hans tricks er ofte bevidst underspillede eller også gør han ligefrem grin med den måde de tricks han præsenterer normalt udføres på.

Det kan muligvis godt blive en smule ensomt at stå alene på en scene i halvanden times tid, så derfor har han denne gang allieret sig med bl.a. en dygtig guitarist, der kan skabe noget ekvilibristisk underlægningsmusik til de numre, hvor Klan – for en sjælden gangs skyld - bliver nødt til tie stille og koncentrere sig om magien. Det virker fint og man kan da heller ikke andet end at lade sig imponere over Danny Rosenfeldts fine fingerarbejde på guitaren, mens Rune tryller for tilskueren.

I løbet af showet gør Rune også brug af en storskærm, der sørger for at de, der ikke sidder forrest i salen, også kan se de tricks - der i branchen vistnok kaldes ”close-up magi” – og her kommer DVD formatet også virkelig til sin ret, for hjemme i stuen kan seeren naturligvis følge med i det hele. De seere som er ekstra interesseret i magiske tricks og illusioner kan takket være mediet ligefrem spole tilbage og fryse billedet, i forsøget på at lure Runes dennes tricks af.

Showet er, som vanligt, fabulerende, forstået på den måde, at performeren på scenen formår at fremstå, som om han improviserer sig til mange af de pointer han kommer med. Det forholder sig naturligvis ikke sådant, men det er et snert af impro-teater i den måde han inddrager publikum i salen på, noget han i øvrigt har gjort i alle sine shows. Han bruger, så at sige, publikum til at levere nogle af de pointer som han gerne vil frem til, eksempelvis finder han i dette nye show det ægtepar i salen, som har været sammen i allerflest år, så de kan blive et sjældent eksempel på folk der har elsket hinanden i en menneskealder i en tid hvor hver tredje ægtepar forlader hinanden.

Vittighederne og standup-rutinerne er også rigtigt gode, men har man set megen standup, kender man i forvejen Rune Klans form for humor, eller er man, lige som Hr. Klan selv, bidt af en gal magiker, vil dele af showet virke velkendt. Ikke dermed sagt at Det stribede show genanvender talestrømme man har set før, der er måske bare ikke så meget nyt, overraskende materiale, hverken hvad angår Runes punchlines eller den magi han optræder med.

Det fine ved showet er, at det ulig mange andre standuo shows appellerer bredt. Det er en af den slags magi/stand-up shows, som med garanti vil kunne nydes af såvel de yngste i familien som de der hører til bedsteforældregenerationen, forudsat naturligvis at de ikke lader sig støde så let. Hr. Klan roser da også sit publikum gentagne gange, for som han siger, så ville han ikke kunne eksistere uden dem.

Det stribede show er muligvis ikke Rune Klans bedste show til dato, men det er bestemt værd at tjekke ud, hvad enten man er til humoren eller blot har lyst til at se nogle fine tryllerier. Som altid skal man ikke forvente sig magi, der er Las Vegas-spektakulære, men derimod illusioner, der både bliver elegant og ikke mindst meget selvironisk fremført. Rune Klan har virkelig fundet en niche med denne kombination af magi og humor, en kombination der bestemt virker, men som også godt må blive udfordret rent formmæssigt næste gang han tager på tour, for som nævnt, så tilfører det nye show ikke vildt meget til det han tidligere har vist på scenen.