Kuk i timeplanen (92 min.) Købsfilm / Another World Entertainment
Anmeldt 3/7 2013, 20:52 af Jørgen Riber Christensen

Kuk i timeplanen: Fra A til B

Kuk i timeplanen: Fra A til B

Kuk i timeplanen er den håbløse danske titel for det engelske Clockwise, der passer perfekt til filmens handling. "Clockwise" betyder i retningen "med uret", og ordet kan også bogstaveligt forstås som "vis eller klog på tid". Begge disse to betydninger er relevante, for rektoren Mr. Stimpson (John Cleese) skal nå frem i tide til rektorforeningens årsmøde, hvor han er festtaler som nyudnævnt formand. Imidlertid starter han en række næsten uovervindelige forhindringer ved at dreje til højre i stedet for venstre ved rejsens begyndelse. Filmens handling er således lineær, John Cleese skal fra A til B, eller hjemmefra og til byen Norwich. Filmens handling er også ganske enkel og komprimeret, for den foregår på kun en dag.

Mr. Stimpson er som rektor lige så selvhøjtidelig som Harry Potters Dumbledore; men i modsætning til ham er det selvhøjtidelige i Clockwise gjort komisk, idet Cleese Basil Fawlty-agtigt har det problem, at han er så indbildsk, at han til tider mister grebet med virkeligheden. Filmen er lidt ujævn, men de mange sjove scener er hylende morsomme, hvilket bl.a. skyldes Cleeses kropssprog. Det kan betale sig at kigge efter baggrundshandlinger. På et tidspunkt ankommer Cleese sammen med sin ledsagerske, den søde og tiltrækkende elev Laura (Sharon Maiden) til et kloster. Munkene her er tydeligvis ikke vant til at se kvinder, og for en munk, der er ved at tilse sine bier i den fjerne baggrund af handlingen, går det helt galt. Blandt bipersonerne er tre senile gamle damer, som Mrs. Stimpson har med på udflugt. Deres verdensfjernhed er en parallel til rektorens, og de dukker op med mellemrum i filmen uden at vide, hvor de er. En af dem spilles blændende og meget komisk af den "bedste" Miss Marple, Joan Hickson, men ikke uden at hendes karakter også får en tragisk dimension. Det samme gælder Cleeses Mr. Stimpson, der i filmens allermørkeste øjeblik har replikken. "I can stand the despair. It's the hope…", og det siger han med god grund. Til trods for hans utålelighed som kontrol-freak, har han flere sympatiske træk, fx har han stor omsorg for alle sine elever, der viser, at de synes om ham og med god grund.

Clockwise er en del af post-Python-produktionerne, altså de spillefilm og tv-serier, der kom efter den banebrydende BBC-tv-serie Monty Pythons Flying Circus (1969-1974). John Cleeses individuelle bidrag til post-Python-produktionerne er primært tv-serien Fawlty Towers (Halløj på badehotellet) og spillefilmene A Fish Called Wanda og Clockwise. Clockwise er lidt glemt, og det er synd, for filmen er god, da dens enkle handling giver plads til alle aspekterne af John Cleeses humor.