Oceans (104 min.) Købsfilm / Atlantic
Anmeldt 6/11 2011, 20:43 af Torben Rølmer Bille

Den utrolige undersøiske verden

Den utrolige undersøiske verden

Der er sikkert mange i undertegnedes generation, der med nostalgien i højsædet husker de lange, dejlige lørdag eftermiddage, hvor monopolfjernsynet var så venlige at vise alle interesserede Jaques Cousteaus banebrydende serie om livet under vandet med titlen Jacques Cousteaus undersøiske verden. Selv om der måske er gået en del år siden det stolte forskningsskib Nautilus penetrerede verdenshavene og de røde strikhuer måske er falmet en smule siden tresserne, så forekommer det stadigvæk som et fransk projekt at skildre livet under vandet. Luc Besson producerede i 1991 den meget flotte, men også noget langtrukne, dokumentarfilm om livet under vandet med titlen Atlantis og i 2009 kom filmen Oceans, der havde været seks år undervejs og som netop nu er udkommet på dansk DVD og BluRay. Filmen er intet mindre end en teknisk og visuel imponerende bedrift af de helt store.

I den almene dannelses hellige navn havde nærværende anmelder allieret sig med familiens syvårige, der modvilligt satte sig til rette for at se en næsten to timer lang dokumentarfilm film om fisk og andet godt fra havet, men der gik ikke ret længe før han blev grebet af de ufattelige billeder af livet på og især under overfladen.

Selv om Oceans ikke har en egentlig handling, er den udstyret med en ganske tynd rammefortælling, der netop handler om et barn, der beder en gammel mand om at forklare hvad oceanerne er. Denne svære opgave løses ved at fortælleren begynder ved skabelsen af verden og senere oceanerne og i løbet af filmens varighed foretages der punktnedslag i verdenshavens historie, fra de tidlige søfarende opdagelsesrejsende til vor tids moderne rovdrift på dyrelivet og de alvorlige konsekvenser der er ved den konstante forurening af verdenshavene. Dette kan muligvis opfattes som en meget moraliserende dommedagsfortælling, meget lig nogle man indenfor de seneste år har set i et utal af afskygninger, men i Oceans skildres dette på en både poetisk og særdeles virkningsfuld manér. Især fordi den autoritære fortællerstemme ikke løfter alt for mange formanende pegefingre, men tilstræber at være nogenlunde neutral i sin sparsomme fortælling.

Fokus i filmen er nemlig ikke udelukkende dommedagsprofetier, men filmmagerne har snarere som deres hovedformål at vise seeren de utroligt mange variationer af liv, der forefindes i de store have, alt sammen knivskarpt filmet, flot iscenesat – forstået på den måde, at de enkelte sekvenser i filmen godt nok kan ses som naturdokumentar, men holdt uden ret megen speak. I stedet har filmmagerne forsøgt at lade dyrene stå for al dramatikken selv, fra småfisk der ædes af større fisk, havfugle og sæler der decimerer en sildestime, enorme hvalers yndefulde dans ud for Alaska eller det næsten rørende forhold mellem en voksen hvalros og dens unge.

Der kan måske gøres en indsigelse i at klippere og instruktører ved at sidestille visse billeder og sekvenser antropomorfiserer dyrene, men det sker både ganske lødigt og uden at tillægge dyrene egenskaber som de ikke besidder fra naturens side.

Nærmest lige så fascinerende som hovedfilmen er den timelange dokumentarfilm som er indeholdt på BluRaydisken. En går dels bag om tilrettelægningen af dette enorme projekt, dels bag konstruktionen af diverse kamerarigs, kraner, undervandschassiser og mange andre tekniske aspekter, som med sikkerhed tiltaler både teknikfetichister, dykkere og alle de der har den mindste interesse i at se hvordan en naturfilm af denne kaliber er blevet til. For selv om Oceans ikke har haft et decideret manuskript, så har man jo i sagens natur måtte planlægge hvor på kloden der skulle filmes og hvornår - alt efter hvor dyrene holder til, parrer sig, jager eller migrerer hen mod.

På bundlinjen tilbyder Oceans sin seer et fascinerende dyk ned i en verden, som langt de fleste landkrabber ikke ser til daglig, samtidig er det en økologisk fabel, der – desværre lig Cousteaus forsøg tilbage i tresserne – viser en verden truet af vores stigende forbrug og grådighed og så ikke mindst en underskøn naturfilm, som vil glæde gamle som unge. Det er en af den slags film som nærmest meditativt åbner op for en utrolig verden i lyd og billeder, og undertegnede vover den påstand at selv erfarne dykkere vil frydes over de vanvittigt flotte billeder som Oceans byder på.