Dokument – tegneserier i virkeligheden / Aben maler / 136 sider
Tekst: Diverse, ill: Diverse
Anmeldt 26/6 2012, 20:51 af Torben Rølmer Bille

Virkelighedens filter

Virkelighedens filter

Der bliver, med store mellemrum, udgivet gode tegneserieantologier herhjemme. Antologier, der beviser at både tegneserieunder- og overgrunden lever i allerbedste velgående. Et af de værker som stolt opbevares i kapellets kølige hvælvinger er det spændende From Wonderland with Love fra 2009, der viste stor variation i både det udtryk, den stil og fortælleform som eksisterer er i den danske tegneseriebranche.

From Wonderland with Love blev udgivet af Aben Maler og de er nu klar med en ny antologi, der har fået titlen Dokument fordi alle striberne er underlagt det dogme, at de skal tage udgangspunkt i fortællinger fra virkeligheden.

Filosofisk set kan virkeligheden betragtes som en ting hvert enkelt menneske skaber i sin hjerne. Måske er det en af grundene til, at der er så stor spredning i både tilgangen til hvad der betragtes som virkeligt og den form som virkeligheden antager, når den filtreres gennem de forskellige tegneres pen. Fælles for alle striberne er nemlig, at de præsenterer en meget subjektiv virkelighedsopfattelse.

Dokument indledes med Cav Bøgelunds introduktion, som naturligvis er holdt i stribeform. Herefter spreder de 13 øvrige tegnere/forfattere sig over både fortællinger, der ligger endog meget tæt op af noget mondænt, hverdagsagtigt - som eksempelvis Ina Korneliussens Deluraninspirerede Mødregruppe eller G.R. Mantards tegnede instruktion: Vask Hænder. Det er dog også muligt at finde en langt mere fri fortolkning af virkelighedstematikken, som den man finder hos Rikke Villadsens dialog med sin egen Ping i Interview med Nikolaj Zeuthen over en dramatiseret hekseprocess fra 1600-tallet i Simon Bukhaves Theiss til deciderede vandrehistorier, som den man finder i Thomas Mikkelsens fantastiske Superdybt Hul.

Så selv om udgangspunktet for udgivelsen er ”virkelighed”, så lykkes de 14 deltagere, at skabe en række striber, der på hver deres måde både dekonstruerer og diskuterer hvad det er vi opfatter som virkeligheden og det er interessant nok i sig selv. Det er bare ikke helt nok til at holde sammen på værket, der på sæt og vis virker underligt uforløst.

Forskelligheden mellem tematikker og streg er både Dokuments styrke og svaghed, for enkelte tegnere havde man gerne set udfolde sig meget mere, mens andre godt kunne have begrænset deres fortællinger. Dette afhænger naturligvis af læserens smag, behag og æstetiske sans, men det er svært at komme udenom at Dokument i sidste ende bliver lidt af en rodebutik – en tegnet virkelighed, der peger i lidt for mange forskellige retninger.

Dertil kommer, at selv om den er lækkert trykt, så gør den skrigende gule forside at den næppe kommer til at ligge i ret mange hjem som coffee-table bog. Forsiden er alt andet end indbydende, for selv om den da har klare grafiske egenskaber, så minder den mere om en advarsel i bogform, end en invitation til at samle bogen op og begynde at nærstudere den.

Selv om konceptet for antologien er interessant, så er virkeligheden i tegnet form ej heller noget nyt i den danske tegneserie, for scanner vi kapelhylden hurtigt finder vi både Danmark Besat og Glimt i gemmerne, for at nævne et par. Fælles for disse udgivelser er, at de holder fast i længere fortællinger og evner at være interessante og memorable på hver deres måde. I kontrast er det kun en lille håndfuld af Dokuments virkelighedsbilleder, der formår at sætte sig fast i denne læsers hukommelse, for lige som i virkeligheden så sorterer vi en masse ting fra i dagligdagen og vælger i stedet at huske det som virkelig rykker ved vor virkelighedsopfattelse.