De nye Avengers: Udbrud / G-Floy Studio / 144 sider
Tekst: Brian Michael Bendis, ill: David Finch
Anmeldt 22/6 2011, 21:23 af Torben Rølmer Bille

Gang i den!

Gang i den!

Mens rigtigt mange Marvel-fans (og superheltefans i øvrigt) spændt går og venter på at se hvilken Avengers film Josh Wheedon kan fremtrylle i 2012, kan det anbefales at man forsøder den lange ventetid ved eksempelvis at læse første bind af De Nye Avengers, der har fået den danske undertitlen Udbrud og som netop er blevet udsendt af G. Floy Studio i en lækker hardbackudgave.

Selv om superhelteserier ofte – og med rette - kan anklages for at tilnærme sig sæbeoperaer i tegnet form, i og med at man skal kæmpe sig gennem oceaner af dialog for så kun pletvis at opleve fantastiske slagsmål og visuelt imponerende gengivelser af de medvirkendes superevner (her tænkes nok primært på enkelte fortællinger om X-Men), så forholder det sig ganske anderledes i Udbrud, for der er stort set dømt action fra første side og frem.

Fortællingen tager tråden op umiddelbart efter begivenhederne i Avengers: Kaos hvor superheltegruppen blev splittet kun for så at måtte indse at befolkningen stadig havde brug for deres hjælp. Derfor fokuseres der også i den nye tegneserie på de enkelte superhelte, der af forskellige årsager bliver tilbudt en plads på det nye Avengers-hold.

Grunden til at der pludselig er så desperat brug for at en samling superhelte tager affære, skal findes i fortællingens start. Under en rundvisning dybt i undergrunden, på det ellers så topsikrede fængsel med navnet ”Fortet” - der ifølge serien ligger i tæt på på Rikers Island - er fanden pludselig løs. En massiv strømafbrydelse i hele området gør, at alarmsystemer og elektroniske låse pludselig svigter så alle de superskurke, som er interneret på stedet pludselig får chancen for at kæmpe sig vej ud i friheden.

Derfor går første halvdel af bogen med at følge de dramatiske timer på Fortet, hvor en lille samling tilfældigt forbipasserende helte desperat kæmper for at begrænse skadens omfang, hjulpet godt på vej af en af de indsatte. Ikke desto mindre forhindrer forsamlingen ikke alle skurkene fra at tage deres flugt. Så ud over at finde frem til årsagen til fangeflugten – som jo forekommer alt andet end tilfældig - er der pludselig en række særdeles farlige individer som er sluppet løs, som hver især potentielt udgør en risiko for verdensfreden.

Oven på en sådan katastrofe er der ikke meget andet at stille op end at få samlet et nyt hold af Avengers, der i dette bind består af Spiderman, Wolverine, Captain America, Spiderwoman, Iron Man, Luke Cage og til dels Sentry. Derfor er det også en anelse misvisende, at der på bogens cover optræder en figur, som umiddelbart ikke er med i denne første del af den planlagte trilogi og som tillige er ganske svær at identificere selv for en halvgammel tegneserieanmelder. Selv om denne mystiske hjelmbærende figur sikkert nok dukker op senere, er det ganske mærkværdigt at man har valgt at placere ham på forsiden. Ud over de nævnte helte optræder der også et par andre helte og skurke i mindre roller.

De Nye Avengers er en glimrende superheltetegneserie, der både kan nydes af gamle fans som af de, der aldrig har stiftet bekendtskab med denne heltekonstellation tidligere. Den er velskrevet og glimrende oversat, den er veloplagt fortalt og så er såvel tegninger som farvelægningen helt i top. Der er altså både noget at se på, en mængde fine detaljer at studere og så keder man sig på intet tidspunkt. Den eneste anke kunne være at fortællingen er en anelse formularisk, men det er også svært at bryde formen: handling – kamp – handling – kamp, en formel som måske bliver endnu tydeligere når handlingsdelen er så tilpas ukompliceret som det ses her.