Drømme i tynd luft / Forlaget Forlæns / 180 sider
Tekst: Michael Magnus Nybrandt, ill: Thomas Engelbrandt Mikkelsen
Anmeldt 16/11 2016, 09:55 af Torben Rølmer Bille

Frihedskamp og fodbold

Frihedskamp og fodbold

De der ikke ved hvem Dalai Lama er har vist boet i et hul i det meste af deres liv, og kender man ham har man også med garanti stiftet bekendtskab med dele af Tibets historie. For hans fortælling og Tibets nyere historie hænger nærmest uløseligt sammen.

Som de fleste ved blev Tibet indlemmet i det kommunistiske Kina efter kulturrevolutionen og deres øverste religiøse leder, den førnævnte Dalai Lama, blev tvunget i eksil i Indien, da det kommunistisk ledede Kina ikke kunne acceptere nogen form for religiøsitet. Dette skete i 1959 og Tibet opfattes ikke længere som et selvstændigt land, men ses – især af magthaverne i Beijing – som bare endnu en provins i Kina.

Den nye danske, crowdfundede tegneserie Drømme i tynd luft indledes faktisk med et forord fra selveste Dalai Lama, ikke fordi han i alle disse år har skjult en brændende interesse for tegneserier, men fordi udgivelsen handler om det tibetanske folks kamp for selvstændighed og retten til at værne om deres kultur. En tegneserie der viser hvordan en kaospilotuddannet danskers ildhu, fik lagt grundstenen til Tibets første reelle fodboldlandshold og ikke mindst så skildrer den mange af de begivenheder, der foregik bag kulisserne før dette holds allerførste landskamp mod et hold fra Grønland kunne spilles tilbage i 2000.

Man kunne antage, at man enten skulle være en stor fodboldtosse, eller gå til poweryoga på aftenskole, for at være interesseret i en udgivelse som den her. Dernæst kunne man måske undre sig lidt over, hvorfor en sådan historie skal præsenteres i tegnet form, i stedet for f.eks. som en slags regulær biografisk skildring af begivenhederne i bogform. Endelig virker det måske lidt mystisk at skabe en tegneserie over et emne, der ud fra anmelders beskrivelse hér tenderer til at blive en anelse kedelig. Alle disse fordomme bliver dog straks manet i jorden, idet man starter læsningen, for Drømme i tynd luft er en lille perle af en tegneserie.

Først og fremmest så er det ikke selve sporten som er i centrum. Fodboldtræningen og arbejdet med at finde nok spillere fra Tibet, til at kunne lave et egentligt landshold, er snarere en form for undskyldning for at kunne skabe noget fælles identitet i et land, der af sin besættelsesmagt ellers forsøges at få frataget enhver slags national stolthed. Fodbold har – hvad enten man kan lide spillet eller ej – en universel, samlende appeal der transcenderer landegrænser og kulturer. Uanset hvor du er i verden, så kan du altid finde nogen at spille med, eller dele passionen for spillet med. Fodboldkampe er også, på godt og ondt, måder at samles på som fans, som tilskuere og en sport der kan styrke fællesskabsfølelsen både på banen og på tilskuerrækkerne.

Selv om man kunne undre sig over formen som denne historie præsenteres i, så er tegneseriemediet meget indbydende, især hvis man tænker sig at man gerne vil have udbredt historien og det vigtige budskab om frihed, demokrati og menneskerettigheder, som er en del af beretningen om Michael Nybrandts bestræbelser på at blive manager for Tibets første fodboldlandshold. Bruger man på denne måde tegneserien som medie, vil man med garanti få endnu flere i kontakt, end havde man valgt at lave en smal dokumentarfilm eller skrive en biografisk roman om begivenhederne.

Endelig så er det lykkedes Thomas Mikkelsen, sammen med forfatteren, at få skabt en tegnet fortælling der nærmest læser sig selv. For havde man frygtet at det blev side, efter side med brevvekslinger mellem ambassader, eller massevis af samtaler, der skulle bane vejen for kampen i Vanløse, så er denne frygt helt ubegrundet. I stedet præsenteres man for en flot og ren tegnestil, der samtidig på en meget spændende facon får skildret historien som Michael opfatter den.

Derfor starter fortællingen også med Thomas og Michaels tur til Tibet helt tilbage i 1997. Det er under deres tandemcykeltur i landet, at Michael fik drømmen og ideen til fodboldholdet. Han sætter sig derefter for at få realiseret denne drøm, men kun for at møde modstand på modstand. Det er faktisk gennem denne konstante, frustrerende slåskamp mod forskellige myndigheder at fortællingen tager fart – for moralen ender med at blive, at hvis man bare er stædig og smart nok, så kan selv de mest umulige drømme tilsyneladende gå i opfyldelse.

Her på kapellet har vi tidligere mødet Thomas E. Mikkelsen, nærmere bestemt i de fremragende Troldmændene fra Vestmannaeyjar og Einheijer, der begge primært kredsede om nordisk mytologi. Han viser i Drømme i tynd luft at han er en virkelig kapabel tegner, der gennem både enkeltbilledernes komposition og sidernes sammensætning af de enkelte paneler, formår at få det meste ud af formatet, der i øvrigt også er ganske usædvanligt. Udgivelsen er nemlig dobbelt så bred som den er høj.

Hr. Mikkelsen kan i øvrigt også noget med farver, for de støvede farver der gennemsyrer Drømme i tynd luft er velvalgte og ganske stemningsfulde. Kort sagt, så imponeres man over den ret så gennemførte helhedsindtryk. Det er en af den slags tegneserier man straks får lyst til at købe (eller give som gave), hvis man står med den i hånden.

Apropos køb, så opfordres læseren selvsagt også på bogens sidste sider til at støtte Tibet, bl.a. ved at give læseren et link til det websted, hvor man kan købe tibetanske fodboldtrøjer – men følger man linket og forsøger gennem den hjemmeside at skaffe trøjer, ender man i en digital blindgyde. Så er man interesseret i at få anskaffet sig en flot Tibet-fodbold trøje, så har kapellets redaktør i stedet fundet denne adresse - som garanteret kan hjælpe dig tættere på målet. Så uanset om du støtter Tibet ved at købe tegneserien, fodboldtrøjen eller blot donerer nogle skejser direkte til Dalai Lama, så sørg for at støtte op om den gode sag. De har i den grad brug for det