10 - Spilanmeldelse
Back to Bed

Ratchett & Clank / PlayStation 4
Sony / Insomniac Games / Nordisk
Anmeldt 26/4 2016, 14:41 af Torben Rølmer Bille

Tilbage i topform

Tilbage i topform

Hvor Nintendo har Mario har Playstation gennem mange år haft Ratchett & Clank som en garant for kulørte, action-platformspil med masser af humor. Spil som kan spilles af langt de fleste i familien. Imsomniac Games’ meget populære serie startede oprindeligt på PS2 tilbage i 2002 og her i 2016 er det blevet tid til at de to umage helte får deres ilddåb på PS4, omtrent samtidig med at de to galaktiske helte er blevet stjerner i deres første animerede spillefilm.

Helt i starten af spillet gør en figur Kaptajn Quark opmærksom på, at der er blevet lavet et helt nyt interaktivt spil på baggrund af den nye ”holofilm” om Ratchett og Clank. En slet skjult henvisning til det spil man netop et gået i gang med. Vanen tro er også dette spil god til at lave metakommentarer om sig selv. Nye eller unge spillere vil måske ikke fange alle referencerne der kommer undervejs, men for garvede fans er det altså rigtigt sjovt.

Utroligt detaljerede miljøer i pangfarver sikrer en gennemført oplevelse i Ratchett & Clank

Kapellet har endnu til gode at finde ud af om filmen er lige så sjov som spillene, men til gengæld har vi tidligere anmeldt og været ganske begejstrede for spilserien. Sidste gang vi så noget til dem var i spillet Crack in Time fra 2009 til PS3 – men tæller man efter vil man opdage at der findes hele tretten spil med de to fordelt over fire platforme – de fleste med begge helte, men der er også blevet plads til et par enkelte soloeventyr. Det skal dog siges at det langt fra er alle spil i serien der har været lige spændende.

Kaptajn Quark fortæller
I samme ånd som når Hollywood laver genindspilninger, der ligger lidt væk fra originalen, så kaldes det nye spil Ratchett & Clank også for en ”reimagining”, altså en ny version af det allerførste spil. Faktisk gøres der, vanen tro, grin med dette i dialogen, hvor en figur allerede på anden bane siger ”See you in the next reboot”. Humor har altid været lige så integreret del af spilserien, som fantastiske scenerier, puzzles, god grafik og hæsblæsende action. Således får de, der aldrig har mødt Lombax’en og hans enormt driftige kamprobot, en fortælling om hvordan de mødtes og ikke mindst en introduktion til nogle af de vigtigste figurer i deres univers.

Det er selveste Kaptajn Quark, der fungerer som den centrale fortæller i spillet. Da spilleren møder Quark sidder han i fængsel og får en ny medfange som er stor fan af Quarks venner. Quark har alle dage taget æren for langt mere end han fortjener, for selv om han virker stor og stærk er han en enorm kujon, der udelukkende tænker på sig selv. Han starter dog, lige som det originale spil, helt ved starten.

Monstrer varierer i størrelse og sværhedsgrad. Her et monster som spilleren skal stjæle hjernen på..

Først møder spilleren den unge Lombax (et katteagtigt, meget nuttet væsen) Ratchett, der har arbejdet som mekaniker i et værksted hele sit liv, men som drømmer om at blive en del af De Galaktiske Rangers, en slags superhelte, der sørger for at holde universet fri for ondskab. I den modsatte del af galaksen bliver Clank skabt på en af superskurkenes fabrik. Han skulle egentlig være endt som en enorm dræberrobot, der er en del af den invasionshær som fremstilles, men der sker en fejl i produktionen, for han fik ved et uheld en meget mindre krop end hans fæller. Til gengæld fik Clank masser af hjerne, så derfor er det også ofte ham spilleren styrer når der bydes på forskellige fysiske gåder.

Sjovt og superflot
Der er ingen tvivl, selv efter bare et par minutter med spillet, om at den velafprøvede formel, der veksler mellem monsterkamp og platformaction virker stadig lige så upåklageligt som da man startede det første spil i serien. Det er et spil der er forholdsvist nemt at styre. Der sker hele tiden noget og der er stor variation i banerne og ikke mindst i det enorme arsenal af våben, som konstant kan opgraderes til at blive endnu vildere, have flere skud, længere rækkevidde osv.

Blandt favoritvåbnene er stadig ”the sheepinator,” der med en usikker stråle forvandler fjender til brægende får, ”the groovitron,” der kaster en svævende discokugle op i luften der gør at alle fjender begynder at danse i stedet for at kæmpe mod dig. Der er heldigvis også blevet plads til nye våben i samlingen. Det sjoveste er utvivlsomt ”The Pixelizer”, der forvandler fjenderne til 16-bits-2D-grafik. Som den ældste søn i familien sagde: ”Det er da sjovt at når man upgrader våbnet kommer den til at hedde Pixelizer HD”.

Her benyttes Groovinator til at få et enormt boss-monster til at danse med sig selv.

Ratchett & Clank er uden sammenligning det flotteste spil i serien til dato. Det handler ikke alene om at grafikmotoren på PS4 er forgængeren overlegen i forhold til at have mange elementer på skærmen samtidig, men både baggrunde, overflader, animationer og teksturer er så imponerende, at man ofte har lyst til at spadsere en lille tur rundt på banerne, bare for at nyde grafikken, i stedet for at opsøge den næste kamp.

Kort men godt
Det tager måske en 8-10 timer for en rutineret spiller at gennemføre spillet, sikkert en del længere hvis man er barn, da det ikke altid er lige let at komme gennem de forskellige baner. Selv hvis man hører til de der har tænkt sig at samle alle gyldne skruer, samlekort og krystaller op. De gyldne skruer kan låse op for forskellige niveauer af snyd i spillet, som f.eks. at man løber hurtigere eller får uendelig ammunition. Samlekortene kan man bruge til at udvide mulighederne for at opgradere ens våben og krystallerne bruger man til at opgradere våbnene.

Det gør dog ikke så meget at spillet er hurtigt klaret, for gameplayet er så lækkert udført, at man gerne starter spillet forfra igen. Eksempelvis insisterede hjemmets 7-årige fan, at vi straks skulle gå i gang med ”challenge mode” lige så snart spillet var blevet gennemført. Det var da heller ikke svært at overtale undertegnede, for selv om man nu kender banerne og de udfordringer der venter, så tager man gladelig turen én gag til, bare fordi det er sjovt.

Så selv om der tidligere har været et par spil i serien som har været alt andet end fantastiske, så har Insomniac Games med deres nye spil ramt formen helt perfekt. Det er bragende flot, supersjovt, har en fin historie, glimrende stemmeskuespil, lække musik og så er det vigtigst af alt helt vildt sjovt at spille. Hvad enten man slås med fjender på jorden, forsøger at vinde et racerløb på hoverboard, løse gåder der kan skaffe adgang til bonusting, flyver rundt for at skyde fjender ned eller man forsøger at samme alle objekter sammen, er det en fornøjelse. Så alle de der måske frygtede at serien havde mistet det snert af magi, som kendetegnede de bedste spil i serien, kan derfor ånde lettet op. Ratchett & Clank er i den grad tilbage for fuld hammer!