Mest læste
[Sagprosaanmeldelse]

1 - Sagprosaanmeldelse
En morders bekendelser
2 - Sagprosaanmeldelse
Under tvang - minerydningen ved den jyske vestkyst 1945
3 - Sagprosaanmeldelse
De udvalgte – på flugt for livet
4 - Sagprosaanmeldelse
Kønsballade
5 - Sagprosaanmeldelse
Elevcentreret skoleledelse
6 - Sagprosaanmeldelse
Den store Storm P.-bog
7 - Sagprosaanmeldelse
Drengen der voksede op som hund
8 - Sagprosaanmeldelse
InterView – Introduktion til et håndværk
9 - Sagprosaanmeldelse
Fortrængt grusomhed – Danske SS-vagter 1941-45
10 - Sagprosaanmeldelse
Bourdieu for begyndere




Krig - Forløb i medier / Martin Houlind & Mimmi Olsen / 168 sider
Lindhardt og Ringhof . ISBN 9788770667043
Anmeldt 21/6 2017, 08:30 af Torben Rølmer Bille

De medierede krige


De medierede krige

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

I starten af maj 2017 kom tredje bind i Lindhardt og Ringhoffs fine serie Forløb i medier. Tidligere har Kapellet haft glæden af se nærmere på vampyrernes- og dokumentarfilmens verden, og i den tredje bog i serien har det overordnede tema Krig. Forfatterne er hhv. Martin Houlind, der er medforfatter til den fine Film skal ses i engelsk , og Mimi Olsen, der pt. er fagkonsulent for mediefag i Danmark.

Krig er rent strukturelt bygget fuldstændigt op på samme måde som de to øvrige bøger i serien. Efter en generel introduktion til emnet er de enkelte kapitler dedikeret til de mange forskellige typer af krigsfilm, der findes. Først rettes blikket mod fiktionsfilmenes behandling af krigen, og her er filmene delt op i de film, der foregår under 2. Verdenskrig, under Vietnamkrigen og endelig de film, der er udkommet i kølvandet på 9/11.

Dernæst fokuseres der på de dokumentarfilm, der på hver deres måde handler om forskellige krige, og ikke mindst de enkelte soldaters oplevelser. De forholdsvis begrænsede antal af danske krigsfilm belyses, før bogen beskriver de forhold der eksisterer mellem militær og filmmagerne. I det sidste reelle kapitel bliver læseren præsenteret et meget kort og overordnet historisk gennemgang af genrens udvikling. Her vil man – såfremt man har læst bogen fra cover til cover – opleve, at der er en række gentagelser.

Stort set hvert kapitel afsluttes med både en punktmæssig opsummering af de vigtigste pointer fra det, man lige har læst samt en række opgaver, man kan benytte. Ofte er disse opgaver knyttet op på de film, der er blevet omtalt i kapitlet. Bogen afsluttes med en ”Outro”, der giver eksempler på, hvordan man kan skabe flere slags opgaver af både teoretisk og praktisk art, træne til eksamen og en visuel oversigt over, hvordan man kan benytte bogen i ens undervisning.

Som de to andre titler jeg har været så heldig at få lov til at anmelde, er også Krig både herligt lavpraktisk og direkte anvendelig, skulle man have lyst til at kaste sig over netop krigsfilmen i forbindelse med ens mediefagsundervisning. Den er måske en bog, der især nyttig til de undervisere, som ikke har så stor erfaring, være det sig i tilrettelæggelse af undervisning, eksamenstræning eller blot som inspiration til de lærere, der leder efter ny inspiration, eller som ikke har beskæftiget sig med krigsfilm før.

Som nævnt tidligere, så er et af de fedeste aspekter ved Forløb i medier-serien, at man sagtens kan tage udgangspunkt i enkelte kapitler, uden nødvendigvis at benytte alle bogens afsnit. Forfatterne har sørget for at alt bliver forklaret i øjenhøjde med den primære målgruppe: elever i mediefag i gymnasiet eller på HF, så både fagtermer og vanskelige ord bliver oversat til mundret dansk undervejs.

Dertil kommer, at der i kapitlerne gives en meget kort historisk baggrund for de krige, som filmene omhandler – i langt de fleste tilfælde kun en enkelt side. Men selv om man som historieinteresseret underviser måske tænker, at dette er lige lovligt overpædagogisk, så glemmer man måske, at der er mange elever, der slet ikke har den samme viden om baggrundene for disse konflikter, som man selv besidder.

Bogen er desuden rigt illustreret med både stills fra de film, der omtales, filmplakater og andet arkivmateriale. Disse illustrationer er alle udstyret med fine billedtekster, og i det hele taget er størstedelen af bogen grundigt gennemarbejdet. For fans af sleaze er det dog lidt ærgerligt, at der til trods for at Hunulven Ilse fra SS-plakaten dækker en hel side i bogen, er forsvindende lidt information om undergenren ”naziploitation”.

Den eneste konkrete svipser, som jeg umiddelbart har opdaget er, at der i det samme kapitel gives en ordforklaring til ”melodrama” hele to gange (på hhv. s 117 og s. 120), men det er nemt tilgiveligt, når nu resten af bogen er gå godt redigeret og fungerer så fint, som den gør.

Det kan måske også forekomme lidt underligt, at bogen ikke dedikerer et afsnit til de film, der bruger krigen som baggrund for deres fortælling, men som måske ikke direkte handler om krigshandlinger og soldater. Her tænkes især på holocaustfilm, men de mange beredskabsfilm og propagandafilm (som godt nok nævnes ganske kort) kommer heller ikke i fokus. Trist er det også, at der ikke bruges lidt mere krudt på combatfilmene, for selv om både Expendables , Missing in Action og First Blood pt: II: Rambo diskuteres ganske kort, så får de ikke megen plads, selv om det måske især er den slags krigsfilm, som målgruppen er bekendt med.

Krigsfilm fra de krige, der i filmisk tid ligger før Første Verdenskrig, er heller ikke omtalt, for da slet ikke at tale om de mange forskelligartede krigsfilm, der stammer fra andre steder i verden og tager udgangspunkt i andre konflikter end dem, Europa og USA har været en del af. Det har sikkert været bevidst og for at undgå at udgivelsen pludselig greb om sig, men det er nu stadig lidt mystisk, at disse film end ikke engang nævnes

En fordom kan være, at krigsfilmen som genre måske er en, der primært henvender sig til mænd og dermed også undervisere, der besidder et højt testosteronniveau. Dette burde dog være en fordom, der blev skudt ned, for bogen er et glimrende eksempel på, at man uanset genre og indhold, så er det stadig muligt at få en masse virkeligt spændende analyser, opgaver og indholdsmæssige pointer ud af at fokusere på en genre af film, der i nogles øjne måske kan virke banal eller ligefrem væmmelig.

Så hvad enten man har en forkærlighed for krigsfilmens verden, eller slet ikke har haft berøring med genren før, er denne indføring i emnet – lige som forgængerne – virkelig brugbar for alle mediefaglærere og burde af samme grund som minimum få en fast plads på ens arbejdsplads’ bibliotek.

Forrige anmeldelse
« Med kærlig hilsen «
Næste anmeldelse
» Ged eller mammut? Om at oversæ... »