Sådan bliver du en mand / div. / 192 sider
Carlsen. ISBN 9788711569283
Anmeldt 19/4 2017, 14:58 af Torben Rølmer Bille

Eklektisk guide til maskulinitet

Eklektisk guide til maskulinitet

Med titlen Sådan blive du en mand er forventningerne til den lille, sorte bog store. Er det B. S. Christiansen, der leverer tips om urban krigsførelse? Er det Carl-Mar Møller, der skriver om, hvordan man får mest ud af sin gudelignende pik? Er det trænings- og ernæringstips fra Arnold? Nix, hverken krig, sex eller øget muskelmasse er en del af indholdet, for som der også står i introduktionen, så er dette ikke en ”blanding af Wikipedia, Biblen og Grønspættebogen […] Kun lidt i hvert fald” (s. 5)

Bogen er forfattet af en række personer, der alle har tilknytning til magasinet M!, og den er inddelt i en række korte kapitler, der hver især tackler emner som mænd tydeligvis burde enten have styr på eller interessere sig for. Oprindeligt havde nærværende skribent indhentet bogen fra forlaget med fordommene placeret helt ud i fingerspidserne, men efter endt læsning var stemningen faktisk vendt. I stedet for automatisk at se det negative og generaliserende i en sådan udgivelse, var der faktisk flere ting, der virkede både fornuftige og konkret anvendelige for unge knægte.

Målgruppen for denne udgivelse angives på forlagets hjemmeside som (drenge)børn mellem 12-17 år, hvilket muligvis ikke fremgår, når man står med bogen i hånden i den lokale boglade. Dette bliver dog meget hurtigt tydeligt, hvis man læser introduktionen, hvor der bl.a. skrives: ”Og du må selv bestemme, om du vil læse den fra ende til anden eller have den liggende ved siden af sengen eller i din skoletaskeog slå op i den når du får brug for et godt råd” (s. 5) [vores fremhævelse – red.]. Så det er altså en guide tiltænkt pubertetsdrenge, der gerne vil vide lidt mere om, hvordan man opfører sig og hvad man burde sætte sig ind i, hvis man vil kalde sig en mand.

Det er selvsagt langt fra alle bogens paragraffer, der virker lige fornuftige, for eksempelvis nævnes der 10 plader (LP, CD eller streaming) som man burde have hørt og have en mening om (s. 25) eller andetsteds en række biler, som læseren burde kende (s. 52), men hvorfor det netop er disse, der er vigtige i forhold til at blive en mand, svarer bogen ikke på. Derfor forekommer den information, som den viderebringer også en anelse tilfældig til tider. I afsnittet om film og bøger er der også en række udsagn, som vi her på kapellet ikke kunne være mere uenige med: eksempelvis at man ikke bør læse Ringenes Herre (s. 42) til gengæld kan vi kan kun tilslutte os ideen om at alle burde læse en bog om ugen (s. 37).

Måske skyldes dette spredehaglsprincip, at der selvsagt er mange forskellige definitioner på, hvad der skal til, før man kan kalde sig en mand. Selv om det derfor ikke er alle råd og vink, der virker lige fornuftige, så er der også passager, som alle burde have gavn af, uanset køn. I denne anmelders optik er det især tydeligt i kapitlerne om ”politik” og ”god opførsel”. Her gives nemlig henholdsvis årsager til vigtigheden af at deltage aktivt i den demokratiske proces og en mini-guide til de vigtigste uskrevne regler, når man omgås andre mennesker (som eks. at man selvfølgelig lader sin telefon blive i jakken, når man er til middagsselskab).

Der er også blevet plads til korte citater fra en række mere eller mindre berømte kvinder og mænd. Kvinderne citeres for, hvad det er, de forbinder med eller tiltrækkes af i en mand. Mændene videregiver gode råd. Det er dog langt fra detaljeret, for illustrationerne fylder ofte mere end selve teksten, der består af uddrag fra længere interviews tidligere bragt i netop M!.

Sådan bliver du en mand er derfor mere end bare en sjov gave til teenagedrengen. Det er en brugbar omend overfladisk manual, man kan benytte, hvis man er uklar i forhold til ens egen maskuline identitet. Dermed ikke sagt, at det er en bog fyldt med floskler og ligegyldigheder, men man skal som nævnt bare ikke forvente, at bogen kan give svar på alt.

Mangler man som teenagedreng derfor mere konkret information om pubertet, voksenliv, biologi og lignende emner, der også ofte forbindes med ens kønsidentitet, så anbefaler vi, at man også overvejer at begave teenageknægten med Ung kend din krop og/eller Hjertestorm/Stormhjerte, der måske ikke i detaljer beskriver, hvad man bør vide og hvordan man bør opføre sig, men som i stedet nøgternt forklarer den unge, hvordan krop og sind udvikler sig.