Tænk stort – og slip din indre iværksætter løs / Maiken Ingvordsen / 240 sider
Lindhardt og Ringhof . ISBN 9-788711-564271
Anmeldt 24/1 2017, 18:55 af Birgitte Amalie Thorn

Iværksætterguide til alle

Iværksætterguide til alle

Iværksætteri, innovation og små start-ups har aldrig været mere hot end lige nu. Navnlig de såkaldte ’Millennials’ – unge født omkring firserne eller halvfemserne i en verden stadig mere præget af teknologi og globalisering – er fascineret af tanken om at være deres egne herrer og leve af deres kreative ideer. Flere og flere springer også ud som freelancere, men skolesystemet er endnu ikke begyndt at undervise i den slags i stor stil, så hvor starter du (uanset alder)?

Du kunne for eksempel begynde med Maiken Ingvordsens læsevenlige bog Tænk stort. Den er en gør-det-selv-guide til dig, der ønsker at starte egen virksomhed, men mangler knowhow og en stor startkapital. Ifølge forfatteren kan du være i luften med din virksomhed om tre måneder; det kræver blot den nødvendige viden. Og viden er der i hvert fald masser af i denne lille guldgrube. Derfor kan man også sagtens leve med, at den godt kunne have brugt en grundigere korrekturlæsning.

Bogen er struktureret omkring en visuel model kaldet Tænk Stort Canvas, som læseren kan printe ud via forfatterens hjemmeside. Hvert kapitel i bogen fører dig efter tur igennem modellens syv rum, der har hvert sit tema, som for eksempel ’motivation’, ’produkt og prissætning’ eller ’markedsføring og PR’.

Ingvordsen opfordrer til, at du efter læsningen af det enkelte kapitel laver de tilhørende refleksionsøvelser og efterfølgende plotter ideer til egen virksomhed ind i modellen, så du i løbet af læseprocessen får bygget skelettet til din virksomhed – eller får justeret på et eksisterende. Sideløbende med denne individuelle skabelsesproces giver bogen sin læser en basal indføring i disciplinen iværksætteri og det at drive en forretning. Bagest i bogen er der desuden et fint lille opslagsværk med 100 vigtige begreber.

Maiken Ingvordsen er selv iværksætter og trækker således på års erfaring, men hvad der i min optik gør bogen særligt interessant er, at forfatteren som komponist har en baggrund inden for de kreative fag. Hun er selv inde på, at det produkt, du sælger, når du er musiker, maler eller forfatter, er anderledes og derfor også kræver en anderledes tilgang, når det kommer til salg, PR med videre. Det er interessant at se det kunstneriske blive sat ind i den stilladserende ramme, som bogens Canvas-model er; det bliver pludselig mere konkret.

Målgruppen for Tænk stort er enhver, der drømmer om at starte egen virksomhed, eller som blot vil have noget inspiration til at udvikle på sin eksisterende. Det gælder, uanset om man ønsker at afsætte et håndfast produkt som en ny type kontorstol eller et mere kunstnerisk produkt som en roman. Personligt fandt jeg som ’blød humanist’ bogen utroligt spændende og lærerig, og det kribler faktisk lidt i fingrene efter at komme i gang. Om det så virkelig bliver til egen virksomhed må tiden vise.