Besættelsen i Billeder – Danmark 1940-45 / Thomas Harder / 448 sider
Lindhardt og Ringhof. ISBN 978-87-11-32485-1
Anmeldt 8/6 2015, 17:00 af Torben Rølmer Bille

Fascinerende og lettere uhåndterlig

Fascinerende og lettere uhåndterlig

I denne digitale alder, hvor det er muligt at medbringe titusindvis af siders tekst og lige så mange tusinde billeder i høj opløsning på en enkelt USB-pind, kan det måske forundre nogle, at bøger stadigvæk sælges, da de ofte både er uhåndterlige og tunge. Dette gælder også for Besættelsen i billeder – Danmark 1940-45 for ikke alene er der hér tale om en bog, der vejer over fire kilo, men som også måler 35,5x28 cm. Kort sagt en ganske stor bog.

Bogen er udgivet i forbindelse med 75 året for Danmarks besættelse og 70-året for befrielsen og selv om der er skrevet et utal af bøger om besættelsen, både lokalt og globalt, er der dog al mulig god grund til også at se nærmere på denne udgivelse, for selv om teksten i bogen muligvis ikke føjer nævneværdigt nyt til de, der i forvejen er velbevandrede i de ”5 forbandede år”, så inviterer bogen de læsere ind, der måske er lidt trætte af enormt teksttungt materiale om emnet og leverer en flot, visuel repræsentation af materialet, som titlen også antyder.

For bogen består primært af fotografier, størstedelen i S/H, men også enkelte i farve fra perioden, dertil kommer optryk af avisforsider, rationeringsmærker, reklamer, breve og meget andet, der samlet bliver en form for visuelt dokument over de vigtigste aktører, men også en forsøgt skildring af mange af krigens aspekter, der strakte sig ud over det rent politiske og strategiske, men som også berørte dagliglivet, kulturen og meget mere.

Bogen er inddelt i 21 hovedkapitler, der alle starter med en enkelt, halvanden sides tekst som introduktion til kapitlets tema og herefter en række reproducerede fotografier, der alle har noget med kapitlets tema at gøre. Bogen forsøger at opretholde en form for kronologi, idet den starter med krigsudbruddet og slutter med kapitler om det retslige opgør efter krigen og oprettelsen af Mindelunden og Frihedsmusset.

Sidstnævnte har leveret en betragtelig mængde af de billeder som bringes i bogen, men forfatteren har også hentet sit materiale fra en lang række andre kilder, så selv om der sikkert vil være en række fotografier som den interesserede sikkert har set en masse gange før, så er der også fotos, som er langt mere obskure, men det er ikke det eneste der gør at bogen er interessant.

Ren pædagogisk kan den nemlig, som kort nævnt ovenover, gøre besættelsen synlige for de generationer, som ikke har haft den eller dens samtid tæt inde på livet. Lige som historielæreren viser sine elever film, så de bedre kan danne sig et indtryk af en given periode, leverer Besættelsen i billeder en skildring af en periode i Danmarks historie, som for nogle læsere på denne måde bliver langt mere håndgribelig. For de, der stadig kan huske besættelsestiden, vil bogen sikkert også bringe minder, gode som dårlige, om et Danmark, der har gennemgået en rivende udvikling sidenhen.

Hvad enten man holder af historie eller ej, så er bogen fascinerende at bladre rundt i og endda mere fascinerende at læse, for hvert billede er naturligvis ledsaget af en tekst, der ikke kun dokumenterer, hvor billedet stammer fra, men også med oplysninger om det, man ser på billedet, hvad enten det er prominente eller menigmand. Dertil kommer at billedteksten ofte giver læseren en masse ekstra informationer undervejs, som eksempelvis hvad det er for et mærke maskinpistoler soldaterne på billedet bærer, hvilken bestemt gade i Odense billedet er taget på, eller hvordan det er muligt at identificere de britiske soldaters tilhørsforhold via de mærkater de bærer på deres baret.

Bogen er på den måde fyldt med både visuel og tekstuel information, og det er så helt op til læseren, om man blot vil studere billederne, eller om man også har lyst til at læse informationen, der hører til. Det eneste, der kan udsættes på udgivelsen rent indholdsmæssigt, er at den godt kunne have brugt krydsreferencer undervejs. Et eksempel er når man læser om ”telegramkrisen” først i bogen, så henvises der ikke til den fotostat af selve telegrammet, som bringes langt senere. Det er dog ikke konsekvent, for bogen sørger for at være meget pædagogisk i sin formidling af fakta over for sin læser.

Det er både skønt og upraktisk at bogen er så stor. På den ene side er det skønt at få reproduceret billederne i en ordentlig størrelse, så man kan nærstudere detaljerne på dem. Omvendt så er bogen ikke en man bare kan tage med sig i taksen når man skal ud af døren, for den både fylder og vejer for meget til at man kan bære rundet på den. Faktisk kræver en gennemlæsning, at man enten sidder ved et rydeligt bord af en anseelig størrelse, eller at hjemmet ligefrem har en bog-stander, som man kan stå og læse ved.

At Besættelsen i billeder er en kende stor, skal dog ikke forstås som en kritik, for den stoflighed og det nærvær, der opstår når man på denne måde har billederne lige frem for sig, er en helt anden end havde dette været en e-bog. Det er et fantastisk visuelt dokument, der måske tegner et noget dybere og realistisk billede af denne periode i nyere, dansk historie, end det som mange måske har efter at have set Matador eller Hvidstensgruppen. Det er bog, der med garanti kan nå en målgruppe, som måske hævder at historie kan virke lidt tørt, for som flosklen lyder, så siges det jo, at ”et billede siger mere end tusind ord”.

Det er en bog der både viser os et mangefacetteret billede af perioden, som kan aktivere læserens fantasi i et forsøg på at forestille sig selv at have været en del af denne tid, samtidig er den også endnu en påmindelse om, at det kun er en enkelt menneskealder siden verden sidst kastede sig ud i en global krig. Noget der er lige så skræmmende i dag, som det var for 75 år siden.