Blogbogen / Julia Lahme / 200 sider
Rosinante. ISBN 978-87-638-2801-7
Anmeldt 4/7 2014, 06:10 af Birgitte Amalie Thorn

Kunsten at blogge

Kunsten at blogge

Jeg indrømmer, at jeg var noget længe om at komme i gang med den her bog. Layoutet er ellers lækkert og indbydende – men jeg tror simpelthen, at jeg langt ned i min teknikforskrækkede sjæl frygtede, at her kom en lang, knastør udredning omkring cookies, ip-adresser og lignende. Hvor kan man tage fejl!

Succesforfatteren Julia Lahme, der selv er professionel blogger og ejer af et kommunikationsbureau, har med Blogbogen begået et lille mesterværk. Layoutmæssigt er den nem at gå til, og de enkelte kapitler er krydret med kulørte typer, faktabokse og små how to-lister. Derudover er der også løbende små interviews med erfarne, danske bloggere, som er spændende læsning. Sproget er veloplagt og letlæseligt, og Lahme deler i høj grad ud af sine egne erfaringer. Hendes intention har været at henvende sig til både den glade amatør, der skriver af ren og skær lyst, og den professionelle blogger, der gerne skal have penge ud af det i en eller anden forstand. Jeg tilhører selv så absolut den første kategori lige nu, men det er rart også at få tips til fremtiden.

Bogen rummer information om den kommunikative og indholdsmæssige side af sagen såvel som den mere tekniske dimension. Eksempler på førstnævnte kunne være essentielle spørgsmål som: ”Hvad vil jeg blogge om?” og ”Hvordan skal min personlige tone være?”, mens eksempler på sidstnævnte kunne være: ”Hvilken platform skal jeg bruge til min blog?” og ”Skal jeg købe et domænenavn?” Bogens vægt ligger klart på de kommunikative og indholdsmæssige aspekter, hvilket formentlig er klogt, da enhver (som Lahme også selv bemærker) kan skaffe sig teknisk viden omkring blogs, eksempelvis ved at søge på ”blogging step by step” eller lignende på sider som YouTube. Det er dermed også en vigtig pointe i bogen, at man ikke skal lade sig afskrække af det tekniske.

Blogbogen er kort sagt en meget jordnær, konkret guide til blogging, samtidig med at den er en guldgrube af inspiration og gode ideer. Eksempler på kapiteltitler i værket er: ”Sådan opretter du en blog”, ”Sådan skriver du et blogindlæg”, ”Blogging og business” og ”Læseren: Den vigtigste for din blog”. Især betydningen af læseren betoner Lahme. Som hun selv formulerer det: ”Din blog er dig. Dine læsere følger ikke en blog, men en blogger.” Det er tankevækkende og nyttig viden. For blogging handler om at dele, hvad enten man gør det af ren og skær lyst eller ud fra en mere kommerciel vinkel. Så bryder man sig ikke om det sociale aspekt og intimiteten i denne genre, bør man nok vælge noget andet at kaste sig over.

Efter at have læst Blogbogen vil du i allerhøjeste grad føle dig klædt på til at gå i gang. Om ikke andet har man fået troen på, at det man ikke ved, skal man nok finde ud af. Selv havde jeg overvejet at oprette en blog, inden jeg læste denne bog, og efter at have læst den er min lyst til det bestemt ikke blevet mindre. Afslutningsvis kan Lahmes opmuntrende budskab opsummeres til noget i retning af: Spring ud i det – alle kan finde ud af det. Så længe du gør dig umage for din læser, skaber et godt indhold og har hjertet med, så skal det nok gå. Der ligger en hel verden af oplevelser og venter.