Læremiddellandskabet. Fra læremiddel til undervisning. / Jens Jørgen Hansen / 212 sider
Akademisk Forlag. ISBN 9788750041481
Anmeldt 15/7 2010, 07:15 af Birgitte Amalie Thorn

Læremiddellandskabet

Læremiddellandskabet

Dette er en bog, som henvender sig til dem, der arbejder med læremidler enten som undervisere, studerende, bibliotekarer, lærebogsforfattere eller lignende. Den er, med andre ord, ikke helt for de uindviede. Bogen er meget detaljeret og gennemgår med mange underinddelinger og forskellige begreber de mange faktorer, der gør sig gældende, når man beskæftiger sig med undervisningsmaterialer i enhver form samt de læringsmiljøer og -metoder, som hører med.

En sådan detaljerigdom og udførlighed er ikke specielt overraskende i betragtning af, at forfatteren har skrevet ph.d om læremidler i skolen og er repræsentant i styregruppen for sitet Læremiddel.dk, der er Danmarks nationale videncenter for læremidler. Bogen er en af to didaktikbøger udgivet i samarbejde med ovennævnte site; den anden hedder Didaktik 2.0 og fokuserer udelukkende på de mange nye digitale læremidler, der er fremkommet de senere år.

Læremiddellandskabet har et bredere sigte og søger at redegøre for hele det brogede udbud af læremidler tilgængeligt for undervisning, lige fra den traditionelle lærebog i papirform til internetbaseret materiale som hjemmesider og sociale medier som facebook. Med udgangspunkt i en sammenligning af skolen anno 1961 og nutidens skole (kaldet ”skolen 2.0”) skildrer forfatteren, hvordan jobbet som underviser – og som elev – i dag er blevet langt mere mangefacetteret og kompliceret, og hvorledes de utallige nye muligheder rummer både uanede muligheder og udfordringer. Udover en skildring af læremiddeludbuddet i skolen i dag rummer bogen også et afsnit om læremiddelteori, (som de mindre dedikerede til emnet nok bare vil bladre hurtigt igennem), samt et interessant afsnit om læremidler og dermed didaktik i praksis. Bogen er desuden rigt illustreret med modeller og skemaer, som giver overblik undervejs.

Læremiddellandskabet er således et interessant, velskrevet og fagligt velfunderet værk for navnlig dem, der ønsker at forbedre deres undervisning, udforske de nye (kombinations)muligheder inden for undervisnings- og læringsmaterialer yderligere eller få bedre fat i de svagere elever og booste deres faglige selvværd ved hjælp af den nye teknologi på området.