Opfindelser, strikkede huer og en dum kat / Rasmus Bregnhøi / 48 sider
Carlsen. ISBN 9788711380031
Anmeldt 23/3 2016, 12:11 af Torben Rølmer Bille

Modsætninger mødes

Modsætninger mødes

Som forælder er det indimellem svært at finde rundet mellem de mange tilbud der eksisterer til husets yngste. Især fordi dette måske kræver at man selv giver sig i kast og læser nogle af de bøger, der bliver skrevet til børn. Det er måske ikke alle forældre der kan eller har lyst til at kombinere en travl hverdag med gennemlæsning af børnebøger, for lad os være ærlige – selv om der findes virkelig mange nye børnebøger af høj kvalitet på markedet, er der også virkelig mange som virkelig skuffer. Enten fordi de udelukkende er blevet skabt for at tjene flere penge på et eksisterende (legetøjs-)brand, eller fordi de ikke er synderligt gennemarbejdede, være det sig i forhold til illustrationer eller de fortællinger de byder på.

Det er måske derfor at langt de fleste forældre satser på det sikre, som f.eks. klassikere som Astrid Lindgren, H.C. Anderen, Ole Lund Kirkegaard eller nyklassikere som dem, Martin Strid har skabt, når der skal indkøbes nye værker til reolen på børneværelset. Til gengæld er vi anmeldere i den heldige position, at vi kan orientere os i børnebøger ved ganske enkelt at få lov til at anmelde dem. Endnu heldigere er man når man også har en syvårig i husstanden, som man kan diskutere værket med (velvidende at dette på et senere tidspunkt slutter og knægten vrisser af sin far når denne kommer smilende anstigende med den nyeste Mimbo Jimbo-bog.

Derfor kan det glæde undertegnede, i egenskab som en af kapellets børnebogsanmeldere at byde varmt velkommen til Rasmus Bregnhøis nyeste billedbog, i stort fint format. De fleste kender i forvejen Bregnhøis illustrationer fra en lang række sammenhænge (her i kapellet har vi mødt hans tegninger i forbindelse med såvel Poul og Far-serien Mogens og Mahdi samt senest i forbindelse med genudgivelsen af Kim Fupz Aakesons Svendman), men Opfindelser, strikkede huer og en dum kat er Hr. Bregnhøi både krediteret som både forfatter og ikke mindst illustrator.

Bogen er henvendt til de allermindste familiemedlemmer – de, der er mellem tre og seks-syv år gamle, de der er yngst kan få den læst højt og man kan sammen pege på og snakke om alle de fine detaljer sammen med den der læser højt. De børn som er lidt større kan, hvis de er interesseret i at læse selv, uproblematisk stave sig gennem løjerne. Det er ikke nogen lang fortælling der bliver serveret, men det gør heller ikke så meget når den nu er så god som tilfældet er.

Hovedpersonen i Opfindelser, strikkede huer og en dum kat er Mus, som er virkelig glad for at strikke den der slags peruvianske huer, men som har lidt svært ved at få dem afsat på det lokale marked i den storby han bor i. En dag passes han op af den virkelig lede Kat, som alle frygter og som naturligvis har tænkt sig at spise ham. Heldigvis for Mus, så dukker Mis tilfældigvis op inden det går så galt. Mis har opfundet en hundesparker, som han også mener kan fungere på katte, så den afprøves straks med stor succes. Mus slipper med livet i behold og bliver venner med sin redningsmand. Sammen flytter de ind i en gammel båd på en bakke, som de sammen omdanner til både bolig, værksted og meget mere.

Moralen er naturligvis at selv om man er Mis og Mus, har man ikke nytte i at æde, eller være bange for hinanden. En morale som mange (også voksne) kunne lære af, når man tænker på senere års politiske og mediemæssige diskurs om ”os” og ”de andre”. Et simpelt budskab om venskab, der forekommer utroligt aktuelt og tiltrængt.

I Opfindelser, strikkede huer og en dum kat oplever man også en lidt anden side af Bregnhøis tegnetalent. Hvor hans illustrationer andetsteds godt kan virke forholdsvis enkle, er der i hans eget væk virkelig blevet kælet for detaljerne, så der hele tiden er noget nyt at opdage på siderne. Man kan quizze ungerne i om de kan finde raketten fra Tintin på den ene side, for så lidt senere selv at blive udfordret på at lede efter noget som de har set. Samtidig optræder der også ofte andre figurer fra Bregnhøis univers undervejs, som de kyndige med lidt held vil kunne spotte.

Skal man sammenligne bogen med noget så placerer den sig et sted mellem Storm P.s fantasifulde opfindelser og Martin Strids evne for hittepåsomme, kreative fortællinger og det er forhåbentlig ikke en sammenligning som bogens skaber vil tage ilde op, hvis han skulle falde over anmeldelsen her. Det korte og det lange er i al fald, at Opfindelser, strikkede huer og en dum kat er en skøn højtlæsnings-billedbog som med garanti vil falde i langt de fleste forældres og børns smag, uanset om de tilhører et speltspisende hipstersegment, der bor på ydre Nørrebro, en syrisk familie i Næstved eller en frikadelleelskende familie fra Randers.