Hundetanker / Tyra Teodora Tronstad / 248 sider
Turbine Forlaget. ISBN 978-87-7141-421-9
Anmeldt 1/6 2014, 21:45 af Mia Rendix

Hundetanker

Hundetanker

Sverige er traditionelt set et land, der umiddelbart er forbundet med seriøs, sprogligt-lyrisk fabulerende og tematisk indholdstunge emner i børne- og ungdomslitteratur i traditionen efter den uimodståelige Astrid Lindgren. Men nye skandinaviske forfattere har mod og sprog til at ville udfordre Lindgrens patent på universel og evigt-ung litteratur, der rammer og for evigt printer sig ind i læselystne unge sjæle.

I Danmark har vi fx. Oscar K., der ikke rigtig ligner nogen anden stemme, og i Norge har de f.eks. Tyra Teodora Tronstad, der debuterede i 2007 med digtsamlingen "Mandag morgen står de døde i kø", og romanen "Hvis det er flere som juger nu" fra 2011 blev nomineret til flere prestigefyldte priser.

“Hundetanker” er centreret omkring den 13-årige Vera, der flytter med sin far ud til en afsidesliggende by, for at faderen kan skrive sin roman om ulve færdig. Det er fortællingen om et i udgangspunktet isoleret barn, der tvinges til at leve og ånde i et afsondret miljø, og om en far, der er (for) travl med sit arbejde. Vera er defor mestendels overladt til sig selv og sin livlige fantasi. Forestillingsevnen næres yderligere, da hun i mødet med drengen Gustav begynder at undre sig over og udforske den lille bys hemmeligheder, overtro og myter.

Karaktertegningen i ”Hundetanker” er en af de stærkeste, jeg i nyere tid har læst i ungdomsromaner. Vera er en særling, et gammelklogt væsen i en ung krop. Hun er nørdet og introvert, men er samtidig gryende teenager med alt hvad dertil hører af forvirring, spirrende seksualitet og en krop, der driller. Hun plantes så i de mørke, mystiske skove med deres mytologiske skær af nedarvede historier og forviklinger og involveres i et mysterium, der ikke kun er en god spændingshistorie, som driver plottet effektfuldt frem, men som også transformeres til en art modnings- og udviklingshistorie for Vera.

Tronstads sprog er poetisk, æggende og malende, men samtidig koncist-prægnant i tonen, hvilket vil overbevise bogens forhåbentligt mange og unge læsere. Det er en bog for nysgerrige, fantasifulde og fabulerende læsere, som selv står på tærsklen til en ny fase af (ungdoms)livet med al dets forvirring og nysgerrighed.