Hvem er fuldkommen? / Richard Russo / 631 sider
Forlaget Klim. ISBN 9788771291766
Anmeldt 4/9 2013, 08:14 af Christina Mohr Jensen

Hvem er fuldkommen?

Hvem er fuldkommen?

I den amerikanske landsby Bath er der langt til den amerikanske drøm og langt til de unge, rige og de smukke. I landsbyen følger man den 60-årige Sully, en moderne Jens Vejmand med dårligt knæ, slidt af vind og vejr, med knappe finanser og præget af et liv, hvor lykkelig kærlighed og kernefamilie er fjerne begreber. Sully arbejder for den lokale Fætter Højben, Carl, drikker øl på den lokale The Horse og bor til leje på øverste etage hos sin tidligere skolelærerinde fra barndommen, Mrs. Peoples, i en yderst minimalistisk indrettet lejlighed med flere cigaretbrændemærker på gulvet end møbler. Der spises morgenmad på den lokale diner Hatties. Dagene går med at skaffe usle småjobs, holde den usoignerede og spørgelystne kammerat Rub ud, begære chefens kone og andre mindre daglige foretagender - sådan har det været længe.

Sully er far til en dreng han knap nok kender, der nu er voksen, og da denne vender tilbage til landsbyen Bath med to drenge og et ægteskab i opløsning tvinges Sullys ellers så rutineprægede hverdag ud af sin vante form. Sully konfronteres med fortidens spøgelser; en i landsbyen verdenskendt fordrukken, voldelig far som for længst er gået i graven, men som nu hjemsøger ham i tide og utide og tvinger ham til at forholde sig til sammenhængen i sin nutid og fortid. Han konfronteres med følelser, der pludselig blusser op i varm lys lue og ude af hans kontrol. For sit nyfundne barnebarn Will og han rammes af ubehagelige følelser af fortrydelse ift. at have været en lige så ubrugelig far for sin nu voksne søn, som hans egen far var for ham. Disse erkendelser og Sullys valfarten fra den ene ende af Bath til den anden er omdrejningspunktet for værket med den slående titel: Hvem er fuldkommen?

Et genoptryk til tiden
Allerede i 1995 udkom værket Hvem er fuldkommen? af den anerkendte forfatter Richard Russo. Richard Russo har en række af romaner bag sig, men mest kendt af alle er værket New York, der vandt ham en Pulitzer-pris. Det er formodentlig i anledningen af Richard Russos store internationale anerkendelse, at hans værk Hvem er fuldkommen? nu er blevet genoptrykt og atter er blevet tilgængelig for de danske læsere. Selvom der med dette genoptryk og denne relancering ikke er tale om en decideret nyhed, er der tale om et genoptryk af et værk, der rammer tidsånden og har noget at fortælle os.

Hvis der findes slow-food, slow-living må denne bog være slow-story telling, men ment som den største kompliment. Værket er med sine indgående beskrivelser af hverdagslivet og den langt fra perfekte Sully en kærkommen udgivelse i en tid, hvor den litterære scene præges af udgivelser af den ene hæsblæsende og spændingsfyldte krimi efter den anden. Det er socialrealisme når det er bedst og formodentlig er netop Richard Russos insisteren på det realistiske, det der gør bogen vedkommende og spændende. Det handler om mennesker du allerede ved eksisterer, fra steder der ligeså godt kunne findes og om livet, der oftest ikke er fuldkomment, som vi alle kender til.

Noget på hjerte
Det er denne autencitet i værket, der er det bærende element og gør bogen spændende at læse selvom der i sagens natur ”sker meget lidt”. Igennem de detaljerede beskrivelser af Sullys hverdagsliv, tanker, følelser og perspektiv på tilværelsen er man på sidelinjen i en helt almindelig mands dannelsesproces. Ydermere bliver det klart, at Richard Russo ikke blot er ude på at beskrive en enkelt mands levevis, men ligeledes samfundskritisk beskriver et USA, hvor småbyer dør hen, hvor penge både bygger og ødelægger mænd og byer, hvor den sociale arv lever i bedste velgående, og hvor samfundet som institution ikke tager sig af dets fattige og forhutlede. Det er dog også et værk om de stærke bånd der eksisterer mellem mennesker i særligt små bysamfund, hvor alle tager sig af alle, når nu staten ikke gør det. Dermed er der i værket en stadig vekselvirkning mellem beskrivelserne af Sully og USA som nation. Det er en bog, der har meget på hjerte, og som i sine beskrivelser af hverdagen og den lille mand formår at fortælle både en god historie og beskrive virkelighedens USA på godt og ondt.