Hvem bestemmer, Sebastian? / Christoffer Boserup Skov / 148 sider
Det Andersenske Forlag. ISBN 978-87-92240-40-8
Anmeldt 16/6 2013, 16:32 af Torben Rølmer Bille

Nazister og demokrati

Nazister og demokrati

Det har været en udsøgt fornøjelse tre gange før at stifte bekendtskab med drengen Sebastian, hans veninde Vigga, tante Ketty og opfinderen Adam, der i den første bog i serien startede filosofiklubben Metafysisk Institut.

Nu er vi nået til fjerde bog i serien, og det bliver hverken mindre spændende eller lærerigt, for Christoffer Boserup Skov har fundet frem til en formel, hvor vigtige emner som eksempelvis ytringsfrihed, folkestyre og historie blandes sømløst sammen med en gedigen spændingsroman for familiens yngre publikum.

På den måde fungerer bøgerne – inklusiv den nyeste: Hvem bestemmer, Sebastian? – som glimrende højtlæsningsbøger og som grundlag for diskussioner om vigtige samfundsrelevante emner mellem den, der læser højt, og de, der lytter. Samtidig formår forfatteren at videreformidle solide, humanistiske værdier undervejs, og er det ikke værdier, man har lyst til at dele med sine børn, så bør man – i denne anmelders optik – straks søge lægehjælp!

Det er nærmest en genistreg at lade børnene i fortællingen alliere sig med Ketty og Adam, der er en generation ældre end Sebastians forældre, for så at lade Sebastians forældre fremstå som ureflekterede arbejdsnarkomaner. Disse er nærmest (i jysk optik) en parodi på arketypiske Kjøwenhavnske forældre, som synes at have så travlt med deres eget liv, at de ofte har deres hoveder begravet så meget i deres egne sager, at de tilsidesætter de større, vigtigere spørgsmål her i livet. Travle forældre, der ikke orker eller gider at diskutere med deres børn, er sikkert noget, som mange børn kan nikke genkendende til. Men så er det skønt, at sådanne fortravlede forældre ganske nemt kan få fat i bøgerne om Sebastian, for på den måde at få talt om emner, som er lige så vigtige både for de mindste og dem selv, i forsøget på sammen at forstå og begå sig i verden.

Ovenstående kan måske forekomme som en meget ensidig ros, men det er altså et usandsynligt sympatisk projekt, der ligger til grund for bøgerne om Sebastian. Den seneste bog i serien formår på sine kun 148 sider at berøre både Anden Verdenskrig, frihedskampen mod nazisterne, højreekstremismen i dagens Danmark, præstestyret i Iran og de folkelige oprør i mellemøsten for øget demokrati.

Selve fortællingen drejer sig dog om en pistol, som oprindelig har tilhørt en højtstående nazist, og som Adam har liggende. Der er folk, som er meget desperate for at få fat i denne pistol, og derfor får Sebastian til opgave at skjule denne for både de, der vil have fat i den, og ikke mindst for sine egne forældre. Nu kan det måske lyde som en meget upædagogisk bog, der ligefrem har børn i hovedrollen, der har hemmeligheder og skjuler skydevåben for deres forældre, men når man læser det i sammenhæng, giver det fint mening. Desuden er det sundt, for både store og små, at være kritiske over for autoriteter, især den slags, som har svært ved at se ud over deres egen næsetip.

Hvem bestemmer, Sebastian? hører til en af de allerbedste bøger i serien, idet den både er velskrevet, utroligt aktuel og samtidig får ens børn til at forstå vigtigheden af ytringsfrihed, frie, demokratiske valg og den intolerance, som totalitære styrer er gennemsyret af.

Endelig formår bogen, som de andre i serien, at fortælle om disse ting på en spændende, underholdende og aktuel måde – for både inkluderingen af blogs, sms’er og e-mail gør, at bogen kommer til at virke meget aktuel og tidssvarende for de, der lytter. Hvordan den vil blive læst om 50 år, er måske en helt anden sag, da disse teknologier til den tid kan være fuldstændigt antikverede, men lige nu er det et virkeligt godt bud på en børnebog, der vil andet end blot at levere ren underholdning.