The vampire diaries – Raseriet / Lisa Jane Smith / 244 sider
Forlaget Tellerup. ISBN 978-87-588-0903-8
Anmeldt 23/2 2011, 18:30 af Mie Poulsgaard Jørgensen

Elenas nye liv som vampyr

Elenas nye liv som vampyr

Raseriet er den tredje bog i Vampire Diaries-serien og efterfølgeren til Kampen, der handler om teenagepigen Elena, som har forelsket sig i vampyren Stefan. I Kampen var Elena på godt og ondt fanget imellem Stefan og hans mindre rare bror Damon i en kamp på liv og død, der endte med Elenas tragiske drukneulykke, der førte til hendes død – dog med både Stefan og Damons vampyrblod rendende i sine årer resulterende i, at Elena blev genfødt som vampyr.

Bogen starter ud således: Elena er vågnet som vampyr og må lære at beherske hendes nye instinkter samtidig med, hun må holde sig skjult for alle i Fell’s Church, der tror hun er død. I starten er Elena forvirret og kan ikke huske så meget om, hvem hun er. Hun prøver endda at dræbe Stefan, men heldigvis er Damon til stede og stopper det. Lidt en overraskelse, da Damon indtil nu blot har haft foragt tilovers for Stefan. Efter efterspørgsel træder Matt til og lader Elena drikke hans blod. Derudover giver Damon Elena hendes dagbog, og Elena begynder at huske mere af sit prævampyr-liv.

Stefan er rasende over, at Elena er blevet vampyr - et liv han ikke ønskede for hende og klandrer Damon, som påstår, at han er uskyldig. Det går op for Damon, Stefan og Elena, at der er en anden overnaturlig kraft på spil i Fell’s Church: en kraft der var skyld i Elenas død, og som besidder en utrolig styrke. De tre vampyrer indser derfor, at de må arbejde sammen for at ødelægge denne kraft.

Da de endelig står over for den ukendte kraft, viser det sig, at den ikke er så ukendt endda. Over for dem står Katherine, Damon og Stefans elskede vampyr, kvinden, der omvendte dem, og kvinden som de troede var død, og hvis død medførte at de to brødre har hadet hinanden lige siden, da de gav hinanden skylden. Katherine har forandret sig og for at bekæmpe hende må en af dem ofre sit liv.

Raseriet lægger således nogle nye informationer for dagen. De første kapitler demonstrerer gennem Elena, hvad det at blive vampyr indebærer, hvordan hun i starten opererer på et meget basalt niveau og er styret af sine instinkter, hvilket er spændende læsning. Hun genvinder dog fatningen og husker sin udødelige kærlighed for Stefan. Personerne træder i karakter i denne bog, og især Damon viser nogle hidtil usete sider af sig selv, der er mystiske og tiltrækkende. Man fornemmer at hans slemme attitude på mange måder er en facade, og man længes efter at høre mere om personen bag facaden.

Bogen foregår i et højt tempo og er spækket med action og cliffhangers, men kan ikke læses uafhængigt af de foregående bøger. Alt i alt en god fortsættelse til de andre bøger i serien.