Hakawati / Rabih Alameddine / 567 sider
Hr. Ferdinand. ISBN 978-87-91746-66-6
Anmeldt 9/6 2010, 18:05 af Mie Poulsgaard Jørgensen

Historiefortælling når det er bedst

Historiefortælling når det er bedst

Rabih Alameddine er født i Jordan af libanesiske forældre og voksede op i Kuwait og Libanon. Han har studeret i England og USA. I dag bor han dels i San Fransisco, dels i Beirut. Det arabiske ord hakawati betyder historiefortæller, og i denne bog tager Alameddine læseren med ud på en fantastisk rejse fyldt med eventyr og fortællinger.

Hakawati er en bog fuld af fortællinger, hvor den ene fortælling problemløst erstattes af den anden. I centrum af historien følger vi en libanesisk familie, hvor hovedpersonen af Osama. Osamas farfar var hakawati, men blev født i Tyrkiet af en armensk kvinde, der havde en affære med en gift engelsk missionær. Her fortælles der om hans hårde barndom, hvor moderen dør, og han er uønsket af faderens familie, om hans arbejde med duer og om hans fascination af byens hakawatier. Senere flytter farfaderen til Libanon, bliver gift og får sønnen, Farid - Osamas far, hvis liv der berettes om, bl.a. om hans bror Jihad og ægteskabet med Osamas mor. Der fortælles endvidere om Osamas barndom, hvor meget han så op til farfaderen og faderen, om Libanons borgerkrig, om søsteren Lina, om hans fars utroskab, hans mors død og hans uddannelse i USA. Men denne historie vender hele tiden tilbage til et nutidsbillede, hvor faderen ligger for døden og Osamas liv passerer revy.

Denne historie blandes sammen med historien om slavinden Fatima, som forelsker sig i en ond ånd, Afreet Jahenam (Jahenam på arabisk betyder helvede). Med ham bliver hun gravid, samtidig som hendes ejer, emirens kone bliver gravid. Deres to sønner vokser op sammen, har et erotisk forhold og udfører troldkunster, som emirens hustru prøver at modsætte sig ved drastiske tiltag. Derudover fortælles der om Baybars, en muslimsk leder, som kæmpede og fik mange støtter og vandt det ene territorium på det andet. Her iblandes der historier om Baybars nærmestes skæbne, der både er fortrøstningsfulde, spækket med kærlighed, krig og forræderi.

Bogen indeholder så mange niveauer, at det er svært at begynde; den gør op med kønsroller, f.eks. indgår homoseksualitet, kvindelig promiskuøsitet – vel og mærke blandt arabiske kvinder - samt ægteskabet med kærlighed, utroskab og skilsmisse. Den stiller hele tiden modsætninger op for hinanden og får disses skæbner til at blandes; ung og gammel, smuk og grim, lav social klasse og høj social klasse. Den blander fornemt nutid og fortid i en kontinuøs fortælling, der ikke taber læseren undervejs. Den har Tusind og en nats stemningen, hvor arabisk mystik er i højsædet.

Mest af alt holdt jeg af Hakawati for dens fantastiske fortællinger, og der er mange af slagsen! Et eventyr kan erstattes af en krigshistorie, som derefter afløses af en kærlighedshistorie og det mest fascinerende er, at det giver mening! Alameddine har et talent, som jeg håber han vil dele ud af i fremtiden. Hakawati er en bog, som læseren aldrig vil glemme!