Skrønen om Erkan / Karsten Lund / 320 sider
Gyldendal. ISBN 9788702099966
Anmeldt 27/4 2010, 19:39 af Mie Poulsgaard Jørgensen

Fortællingen om en gæstearbejder

Fortællingen om en gæstearbejder

Karsten Lund blev født i 1954 i Skagen, opvokset i Århus, nysproglig student fra Århus Statsgymnasium 1973, journalist fra Danmarks Journalisthøjskole 1978, praktik på Dagbladet Bornholmeren. DR Københavns Radio fra 1978 til 84, TV-Syd i Haderslev 1984-88. TV2/Danmark i Odense fra 1988 og har siden 1993 skrevet diverse bøger, hvoraf Skrønen om Erkan er nyeste skud på stammen

Erkan Turan kommer i tresserne til Danmark fra Tyrkiet, hvor han har lagt en tragisk familiehistorie bag sig. Her bor han i starten sammen med sin fætter Mehmet og en masse andre tyrkere i Esbjerg, mens han prøver at falde til i det danske samfund. Erkan er ambitiøs og skaffer sig hurtigt kontakter, bl.a. Bendix, der på et senere tidspunkt vil gøre Erkan en stor tjeneste. Han starter med at arbejde på en filetfabrik, men starter ret hurtigt sin egen grønthandel med eksotiske varer, der i starten ikke kører godt, da danskerne ikke tager imod alt det nye og fremmede. Erkan presser dog på og køber siden restaurant og hotel og bliver millionær og gift med en velhavende kvinde fra hovedstaden i Tyrkiet, der tilhører en hel anden social klasse end Erkan og sammen får de en datter, der bliver valgt ind i det lokale byråd. Erkan synes på alle måder at være succesfuld, men så begynder ting fra fortiden i den primitive kurdiske landsby at dukke op.

Erkan har igennem opvæksten haft flere konflikter med landsbydrengen Rachid, bl.a. over nogle stjålne kartofler, uenighed omkring anbringelsen af et hegn på Erkans grund, denne konflikt munder dog ud i en forfærdelig tragedie, hvor Rachid står bag et bombeattentat, der tager livet af Erkans kone og elskede lille datter. Fra den dag af har Erkan hævntørst, men hævnen skal planlægges minutiøst ned til sidste detalje, og der skal gå næsten tredive år fra attentatet til Erkan får forløsning for sin hævn. Hvordan Erkan får taget sin hævn, vil jeg ikke offentliggøre her, men der loves spænding og planlægning i høj grad, samt uvurderlige venskabstjenester, der pludselig dukker frem og redder Erkan på stregen.

Bogen er godt skrevet og er en kulturel fortælling, der omhandler den meget velkendte ”øje for øje”-tankegang, der i vid grad florerer blandt de tyrkiske og mellemøstlige etniske minoriteter i landet. Dog kan man sige, at ingen repræsentant for et andet samfund, end det han beskriver, fuldt ud vil forstå den tyrkiske mentalitet, og derfor vil bogen selvfølgelig, eftersom den er skrevet af en dansker, tenderer til at rationalisere og beskrive fænomenet ”dansk”, selvom det modsatte forsøges. Men eftersom bogen er til et dansk publikum, gør dette ikke så meget, da det fremmer forståelsen. Lund gør et fint arbejde og synes velinformeret om tyrkisk mentalitet og bruger det tilfredsstillende i bogen, dog skal man have in mente, at var bogen skrevet af en tyrker om en tyrker, ville produktet højst sandsynligt være anderledes.

Lund leverer dog en bog, der er velskrevet og spændende med en god handling og slutning. En bog, der behandler de fremmedfjendske følelser, som danskerne havde – og har – mod gæstearbejderne (og senere generelt alle fremmede), samt hvordan Erkan med stoisk ro modarbejder denne åbenlyse diskrimination og starter sit eget firma og sin egen familie mod alle odds. Den behandler de kulturelle forskelle og forener visse personer på tværs af disse forskelle, både danskere og tyrkere men også tyrkere fra forskellige sociale lag. Mest af alt er det historien om succes, hævn og opgør med fortiden.