Adam Hart / Erwin Neutzsky-Wulff / 213 sider
Borgen. ISBN 978-87-21-03069-8
Anmeldt 10/12 2007, 11:27 af Steen Christiansen

Okkult detektiv samles

Okkult detektiv samles

I halvfjerdserne kom der en serie af bøger om en overnaturlig detektiv, ved navn Adam Hart. Som så mange andre detektiver havde han en tro ven, som nedfældede alle oplevelserne, så andre kunne læse dem. Nu er de så blevet genudgivet i en samlet luksusudgave, med slutningen (eller er det blot begyndelsen?) på sagaen efter mere end tredive år. Der er naturligvis tale om Erwin Neutzsky-Wulffs tidligste værker, og det er en fornøjelse at de er blevet samlet.

Adam Harts oplevelser er fyldt med vampyrer, gale videnskabsmænd, zombier og alt mulig anden ondskab, som Adam og hans tro ven Victor Janis skal bekæmpe. Historierne er nærmest hyldester og videreførsler af de B-film, som Neutzsky-Wulff behandler i BATHOS, men de er dog ikke helt lig dem alligevel. Generelt set er de noget mere esoteriske end de fleste andre bøger i samme stil, med en større fokus på parapsykologiske emner, og mere uddybende diskussioner. Man mærker tydeligt, at det er emner, som optager forfatteren, og ikke blot er undskyldninger for at lave fantastiske historier. Det er så noget, som læseren må beslutte sig for, om man kan lide, men det er med til at give Adam Hart-historierne deres helt eget særpræg, noget stykke fra de X-Files, som ellers bruges som referencepunkt.

Historierne er en krydsning mellem den typiske "pulp"-stil, som ofte bruges i denne genre, ovennævnte esoteriske fokus, Neutzsky-Wulffs særlige humor og en udpræget dansk tilgang til emnerne. For eksempel er det en herlig detalje, at Beder åbenbart er et knudepunkt for overnaturlige hændelser og næsten hjemsted for Djævlen selv. Sex, bondage og SM krydrer historierne på en måde, som gør dem helt anderledes end de amerikanske forbilleder, og gør dem til noget specielt.

De fire første romaner, som nævnt skrevet i 70erne, bærer helt klart et tydeligt tidspræg, uden at det skal opfattes negativt. Neutzsky-Wulff indskriver sig selv i historierne, som den der videreformidler Victor Janis' dagbøger. Neutzsky-Wulff er en perifær karakter, hvor Erwin nyder at udstille sig selv i et helt andet lys. Sammen med grafiske tryk, konkret lyrik, sproglig og visuel leg er Adam Hart-historierne et mere eksperimenterende bekendtskab end genren som oftest er. Forfriskende og godt gennemført.

Man finder en fortællelyst som er ubetinget, og en fantasi og et gå-på-mod, som ikke holder sig tilbage for noget. Derfor er det også et tvetydigt bekendtskab at læse den sidste historie - Adam Hart Vender Tilbage - som er skrevet til lejligheden, og skal fungere som en afslutning på hele sagaen. Det virker ret klart, at Neutzsky-Wulff nok ikke var helt oplagt til at vende tilbage til Adam Hart, for historien virker uoplagt, og mere som en parodi på de tidligere romaner, end en egentlig fortsættelse eller seriøs afslutning. Historien er mere fragmentarisk stykket sammen, med en konstant selvrefleksiv ironisk distance, som primært tager afstand fra det ukritiske genbrug, som fantasy/horror-genren lider af i dag. Uheldigvis kommer det også til at smitte af på selve historien, og det virker som om Neutzsky-Wulff ikke helt kan tage sine egne, gamle tekster seriøst længere. Måske forståeligt, da der jo er gået tredive år, men på den anden side en skam, at afslutning virker tam.

Det skal dog ikke afholde nogen fra at kaste sig ud i denne samling af Adam Hart, for den er stadig absolut læsværdig. Det er sjældent, at der findes så stærke og kompromisløse værker indenfor genren, som helt klart også har litterære kvaliteter, som burde tiltale folk, der normalt finder det uinteressant at beskæftige sig med "sådan en slags litteratur".