Det gyldne bur / Katie Hickman / 432 sider
Bazar. ISBN 9788776041892
Anmeldt 16/9 2009, 20:25 af Mie Poulsgaard Jørgensen

Et kig ind bag haremmets lukkede porte

Et kig ind bag haremmets lukkede porte

Katie Hickman voksede op i en diplomatfamilie og boede under sin opvækst i Asien og Sydamerika. Efter engelskstudier i Oxford rejste hun ud i verden på egen hånd og begyndte derefter at skrive romaner, der har sået den ene bestsellerstatus efter den anden. Det gyldne bur er et resultat af mange års passioneret research, der blander genuin historie og fiktion på en bemærkelsesværdig måde. Bogen er solgt til udgivelse i 16 lande og vil fange læseren med sin blanding af orientalsk mystik og spænding og kærlighed.

Bogen tager afsæt i to forskellige tidsperioder; nutidens Oxford og år 1599 i Konstantinopel (det tidligere Osmannerriges hovedstad, nutidens Istanbul).

I nutiden møder vi Elisabeth Staveley, som har fundet inspiration i nogle kilder omhandlende en mulig kidnapning af en tidligere engelsk pige, Celia Lamprey, til sultanens harem. Man bliver endvidere bragt ind i Elisabeths personlige verden, hvori hun har problemer med kærligheden, idet hendes fyr konstant bedrager hende. Af denne grund vælger Elisabeth en dag at flygte fra sin egen verden og rejse ind i Celia Lampreys verden for at afdække hendes skæbne. Elisabeth tager til Istanbul, og denne rejse, der vil udgøre begyndelsen på hendes nye liv.

Der er ikke mange kilder om Celia Lampreys bortførelsesberetning, blot at hele skibet, som hun var om bord på, blev dræbt (herunder hendes fader). Der er dog tegn på, at Celia overlevede og blev ført til sultanens harem – et sted fyldt med intriger, mystik og intern jalousi – en verden, der er forbudt for mænd (på nær eunukkerne, der med deres afskårne lem ikke udgjorde en fare for sultanen).

Haremmets vendes op og ned en dag, hvor sultanmoderens chefeunuk bliver forgiftet. Hvem står bag dette makabre mordforsøg? Der er hermed lovet spænding på højt plan.

Katie Hickman beskriver igennem Elisabeths forestillinger om livet i haremmet, hvorledes Celias skæbne kunne have udfoldet sig bag haremmets porte. Celia var på kidnapningens tidspunkt forlovet med Paul Pindar, en købmand hos Levantisk Compagni og sekretær for den engelske ambassadør, så historien udtrykker også en sorg over det tabte og et håb om genforening. En genforening, der kommer tættere på end man regner med, da Paul kommer til Konstantinopel.

Katie Hickman bringer med Elisabeths doktorafhandling om Celia Lampreys skæbne os en historie om mystik, sensualitet og intriger bag haremmets porte, men ikke nok med det kombineres historien med Celias tidligere kærlighed, Paul, og de tiltag, der udføres for at de atter skal finde sammen.. om det lykkedes må du selv læse i bogen – en bog med en altoverraskende slutning. Man sluses ind i haremmets verden og bliver ligeså nysgerrige, som de kvinder, der i den kedsommelige verden ikke har andet at give sig til end at udspionere og sabotere hinanden i kampen om at opnå status som sultanens yndlingshustru, haseki, og den efterfølgende pomp, pragt og magt, der følger med denne titel. Du vil vide alt, og du får mere end nok leveret i bogen.

Katie Hickman er ufattelig dygtig med sine malende beskrivelser af datidens Osmannerrige, og udviser indgående kendskab til den tyrkiske mentalitet og livet i haremmet – et kendskab, der vidner om hendes indgående research til denne bog. Endvidere går de to tidsplaner godt i spænd og læseren bliver ført ind i to verdener med to forskellige livsforløb og problematikker, der begge er spændende og tilmed flettet sammen på en måde, der giver mening for historien. En klart anbefalelsesværdig bog, der ikke vil skuffe læseren.