Mest læste
[Koncertanmeldelse]

1 - Koncertanmeldelse
Sinne Eeg og Touché
2 - Koncertanmeldelse
Abild
3 - Koncertanmeldelse
MC Hansen Band
4 - Koncertanmeldelse
JazzKamikaze
5 - Koncertanmeldelse
Pligten Kalder
6 - Koncertanmeldelse
Helene Blum & Harald Haugaard med: Anna Lindblad, Petri Hakala, Antti Järvela og Sune Rahbek.
7 - Koncertanmeldelse
Veto
8 - Koncertanmeldelse
Eivør
9 - Koncertanmeldelse
Sinatra - En mand og hans musik
10 - Koncertanmeldelse
Folkeklubben

Giora Feidman og Gitanes Blondes
St. Jacobi-Kirche i Hamborg 05.08 2012
Anmeldt 6/9 2012, 19:40 af Hans Christian Davidsen

Kong Klezmer


Kong Klezmer

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Hvor kommer lyden fra? Fire mænd fra orkestret Gitanes Blondes sidder allerede klar i St. Jacobi-Kirche i Hamborg. Simon Ackermann med kontrabas. Christoph Peters med sin klassiske guitar. Og Konstantin Ischenko med en bandoneon på skødet - den sydamerikanske harmonika, firkantet og med knapper.

Klarinettens sagte lyd hænger et eller andet sted oppe i luften, mens den skaldede israeler kommer listende ind bagfra i salen. Dér er han: Giora Feidman - klezmermusikkens kok, der rører både klassisk og tango i kasserollen. Som i Mozarts langsomme klarinetkoncert, hvor publikum næsten nødes til at nynne med på anden sats.

Men ellers er aftenen i Hamborg helliget de jødis- ke ballader fra Østeuropa blandet med Astor Piazzollas tango - en fascinerende bryg, som Giora Feidman næsten er født til at spille. Giora Feidman kom til verden i 1936 i tangoens hovedstad, Buenos Aires, som søn af østeuropæiske jøder. Hans far, bedstefar og oldefar komponerede musik til bryllupper (bar mitzvaher) og fester i Østeruopas ghettoer. Som 18-årig emigrerede han til Israel, hvor han 18 år var tilknyttet Israel Philharmonic Orchestra. Da han begyndte var han den yngste klarinettist nogensinde i orkestret.

I Israel begyndte han også for alvor at dyrke klezmer (der direkte oversat betyder »sangens instrument« på jiddisch), og i 1970erne forlod han orkestret for at dyrke en solokarriere.

Stort spektrum
Klezmertraditionen har rødder tilbage i den øst- europæiske jiddish-kultur og er blandt andet influeret af Balkan, sigøjnermusik og jazz. Musikken dyrkes især ved jødiske højtider og rummer et stort spektrum af følelser fra den dy- beste sorg til den vildeste glæde.

Uden at sovse det hele ind i patetisk pacifisme var koncerten i Hamborg en påmindelse om, hvad det er, musikken kan.

- I musikken har hadet ingen chance, sagde Giora Feidman - og skjulte ikke sin glæde over at være uden for Israel.

- I vil ikke kunne forstå det, hvad der sker der, hvor jeg kommer fra. Her i Tyskland er alting så dejligt og normalt, sagde han.

I Danmark er Giora Feidman af en eller anden grund stort set ukendt. I Tyskland er han et stort navn - blandt andet gennem sin gæsteoptræden i succesfilmen »Jenseits der Stille«. Feidmans aller- største filmmusik-projekt var dog sammenspillet med Yitzhak Perlman i Schindler’s List.

Feidmans kvartet er bragt sammen fra alle ver- denshjørner. Raúl Jaurene er fra Montevideo i Uru- guay, Aquiles Baez fra Caracas i Venezuela, og Ken Filiano fra New York.

Deres kontraster ender med at blive til en enhed i Feidmans og Jaurenas spændende arrangementer. Til slut lader han publikum synge med på en blanding af de israelske og palæstinsiske nationalhymner - og går igen sin vej.
Bifaldet brager.

Forrige anmeldelse
« Channe Nussbaum & Spielniks «
Næste anmeldelse
» Reptile Youth »