Belle de Jour (100 min.) Købsfilm / Universal
Anmeldt 10/3 2010, 16:36 af Torben Rølmer Bille

Frigørelse på bordellet

Frigørelse på bordellet

Belle de Jour er en af de film man igen og igen støder på, når man interesserer sig for filmhistorie og filmens udvikling. Selv om Buñuels Den Andalusiske hund muligvis er citeret endnu flere gange, er Belle de Jour en af de film, man bare bør give sig selv lov til at se. Heldigvis har muligheden for at se denne nyklassiker i hjemmet aldrig været bedre, for Universal har udsendt en virkelig lækker Blu-Ray udgivelse, som byder på et sandt overflødighedshorn af ekstramateriale foruden selve filmen, der tager sig lige så flot ud i dag, som den måtte have haft gjort til premieren i 1966.

Filmen følger den noget sky og indadvendte kvinde Séverine, der er gift med sin læge; Pierre, men selv om hun holder af ham er der noget grundlæggende galt i deres ægteskab. Hun virker kold og afvisende overfor Pierres tilnærmelser, selv om hun samtidig har seksuelle fantasier om at blive afstraffet og voldtaget af vildt fremmede, muligvis en slags straf hun tildeler sig selv, for hendes manglende seksuelle udfoldelser i ægtesengen, muligvis blot fantasier, der ikke kan leve op til Pierres småborgerlige seksualitet. Seeren ved derfor allerede fra filmens start, at der er et stort misforhold mellem Séverines seksuelle fantasier og hendes seksuelle virkelighed – en situation, der naturligvis ikke kan fortsætte.

I en samtale med en veninde kommer det frem at en af deres fælles bekendte, Marianne, lever et dobbeltliv som prostitueret. Severine udtrykker naturligvis sin manglende forståelse ovenpå afsløringen, men alligevel føler hun sig draget, så efter at have talt med en af Pierres venner, som Severine synes er en virkelig utiltalende mand, får hun adressen på et bordel, som vennen har været glad for at frekventere.

Séverine opsøger frygtsomt bordelmutter og selv om hun måske ikke indrømmer det over for sig selv, så blomstrer hun faktisk op i mødet med de mange, meget forskellige mænd og deres særprægede seksuelle ønsker. På bordellet synes der at eksistere et frirum, hvor Séverine kan få udforsket sin egen seksualitet, samt få revet en række af sine småborgerlige fordomme ned. Fordomme som en holdt kvinde med karrieremand hidtil ikke har kunnet give hende.

Som i de fleste Buñuel film er også Belle de Jour kraftigt symbolladet, eksempelvis ser man ganske kort et flashback af unge Séverine der nægter at modtage nadver under altergang, umiddelbart før hun ringer på døren til bordellet. I Séverines drømme og fantasier, er der meget der helt tydeligt peger i retning af at hun ønsker at lade sig dominere, eller også kan scenerne hvor hun er stramt bundet også tolkes, som om hun er bundet op i den normalhed som hendes dagligdag byder hende. Der er med andre ord mange aspekter af filmen som er åbne til fortolkning, samtidig med at grundhistorien er forholdsvis nem at følge med i. Uanset om man vil kaste sig over analyser eller blot betragte filmen som fortælling er det en fryd når man bydes op til dans med dagens skønhed.

Filmen er også interessant i forhold til skildringen af Séverines indre liv. Det sker ofte at tilskueren kommer i tvivl om hvilket niveau fortællingen befinder sig på – er det Séverines drømme der konkretiseres, eller er de begivenheder vi ser en del af hendes faktiske virkelighed? For der er ikke mange cues, der gør opmærksom på, hvorvidt der springes fra drøm til virkelighed eller ej, der klippes blot ganske simpelt, fra den ene scene til den næste – og idet filmen faktisk åbner med en af disse ret bizarre drømmesekvenser, ved man at det er en film, der bevidst leger med sit publikum.

Legen mellem virkeligheden og fantasiens verden tilspidses i filmens sidste halvdel hvor Séverine får en ung, bistert udseende kunde på bordellet. Han er småforbryder og filmen følger også han og en kollega, der voldsomt overfalder en kurer. Vi ser dem handle med stoffer og den unge mand kunne godt minde om en falleret udgave af en ungdommelig Mick Jagger, komplet med sort lædercottoncoat, motherfucker-attitude og en hul stok der gemmer på en kniv. Her synes filmen ganske bevidst at lege med sin genre, idet den bringer gangsterdramaet ind som en del af enten Séverines fantasi eller som analogt til at det erotiske også kan være en farefuld leg.

Filmen tager sig, som nævnt, fantastisk ud på BluRay. Dertil kommer at selve DVD-omsalget også er ren kræs. Den består af en lille bog indbundet i stift pap som indeholder disken og en 18 siders folder, skrevet af den engelske filmkritiker Derek Malcolm. Her introduceres filmen og dens skaber ganske kort. På selve disken er der foruden en lang dokumentarudsendelse om Buñuel, hans liv og værk, et interview med en fransk gynækolog og psykolog, der fortæller om sit indtryk af filmen set ud fra sit specialiseringsområde og endelig leverer den britiske filmskribent og professor ved Queen Marys Universitet i London, Peter W. Evans, et glimrende kommentarspor, der dog indimellem frustrerer, idet professoren er en anelse langsom til at beskrive de scener vi ser. Filmens trailer er naturligvis også inkluderet og muligheden for at benytte BD-Live funktionen er understøttet. Der er kort sagt nok materiale til at man ikke bliver færdig med at studere Belle de Jour lige med det første. Så hvad enten man har været fan i årevis, eller først lige er begyndt at interessere sig for film, så er det en af de film det svært at komme udenom, især når der er kælet så meget for både hovedfilm og alt ekstramateriale.