Fanboys (86 min.) Købsfilm / SF-Film
Anmeldt 15/11 2009, 18:01 af Torben Rølmer Bille

Ikke et ord om Jar-Jar

Ikke et ord om Jar-Jar

Der er måske dem, der tror at den amerikanske ungdomsfilm Fanboys er endnu en blandt mange utallige platte amerikanske komedier, der med udgangspunkt i en flok unges road-trip på tværs af USA danner rammen for scene efter scene med baller, bryster og bræk – men der tager man fejl, for filmen er hverken en gå-efter-et-grin-i-minuttet-film eller plat, men derimod en fin lille film, der faktisk tager sig selv, sine karakterer og sit emne mere seriøst end man tror når man betragter omslaget til DVDen.

Fanboys handler om en flok drenge, der efter endt skolegang har forfulgt hver deres mål. Året er 1998 og Eric har opgivet sin drøm om at blive tegneserietegner. Hans far har lovet at sønnen snart skal overtage familiens forretninger; en række bilforhandlere. Ved et tilfælde støder Eric ind i hans gamle ven Linus til en Halloween-fest, hvor resten af det gamle slæng som vanligt er udklædt som Stormtroopers. Alle drengene tæller ivrigt dagene, ugerne og månederne indtil lanceringen af Star Wars Episode 1 : The Phantom Menace, den nye Star Wars film, som mange hard-core fans har ventet og ventet på.

Der er stadig ondt blod mellem Linus og Eric, da de i sin tid gik hvert til sit var de godt gnavne på hinanden, men da resten af gutterne fortæller Eric at Linus faktisk er uhelbredeligt syg af kræft, beslutter han sig for at hans gamle ven i det mindste skal have ført sin livslange drøm ud i livet – nemlig at få Episode 1 at se, inden det er for sent.

Linus bryggede i sin tid på en plan om at bryde ind på George Lucas’ Skywalker Ranch og stjæle en arbejdskopi af filmen og det er denne ide, som Eric nu modvilligt får lokket ham til at tage seriøst. De fire drenge trækker på deres forskellige nørd-kontakter, får skaffet tegninger over ranchen og kaster sig ind i en af gutternes modificerede folkevognsrugbrød for at begynde turen tværs over USA, i håbet om at få et glimt af filmen før alle andre.

Undervejs støder de selvfølgelig ind i en masse problemer, især i form af Star Trek fans. For virkelige nørder, der nok må betegnes som filmens kernepublikum, har filmskaberne fået en række skuespillere kendt fra Star Wars filmene med i Fanboys det drejer sig om Carrie Fisher, Billy Dee Williams og Ray Park som ale optræder i små cameo-roller, men der er også gæsteoptrædener fra Kevin Smith, Jason Mewes, Danny Trejo, Seth Rogen og selveste William ”Tiberius” Shattner, men hvorfor filmens skabere har måttet hyre en skuespiller til at portrættere Harry Knowles, er immervæk et mysterium.

Filmen kan sagtens ses af ikke-nørder, men det er en klar fordel at kende til den årelange strid mellem trekkies (”we prefer to be called trekers”) og Star Wars-fans, for at få alle detaljerne med. Kort sagt, så har man ikke nødig at kunne spotte alle intertekstuelle referencer som filmen præsenterer for at kunne nyde den, men det hjælper så ganske afgjort.

Fanboys er bestemt ikke nogen stor film, men den gør hvad den sætter sig for – nemlig at underholde seeren hele vejen igennem. Selv om præmissen for plottet ganske vist er mere end blot en smule søgt, så forventer man vel næppe realisme a la Bergman når man sætter sig til rette med en film der bærer titlen Fanboys. Man bliver altså hverken klogere eller synderligt bevæget over filmen, men der er gode grin imellem alvoren hvilket gør Fanboys til en langt mere afbalanceret oplevelse end mange af de øvrige amerikanske teenage-film, der aktuelt er på markedet.