The Objective (90 min.) Købsfilm / Midget Entertainment
Anmeldt 24/2 2009, 17:11 af Torben Rølmer Bille

Afghanistans twilight zone

Afghanistans twilight zone

Instruktøren Daniel Myrick er nok allerbedst kendt for, i selskab med makkeren Eduardo Sanchez, at have kreeret The Blair Witch Project, men siden denne bragende succes har de to gået hver deres veje. De har dog begge holdt fast i deres svorne troskab til genrefilmen. Myricks seneste film The Objective er heller ingen undtagelse.

Koblingen mellem overnaturlige elementer og krigsfilmen er ikke helt ny. Man kan opleve det i såvel videospil som Combat Shock 2 og F.E.A.R. serien, i et utal af tegneserier og bøger og naturligvis i film, som f.eks. R-Point, The Bunker, Outpost, m.fl.

The Objective tager udgangspunkt i en aktuel krigssituation, nemlig den i Afghanistan. En CIA-mand får en lille eliteenhed tilknyttet, da han bliver sendt på en hemmelig mission langt ind i fjendeland. Spionsattelitter har nemlig opfanget nogle mystiske varmesignaturer, der måske kunne tyde på, at Taliban havde fået fat i nukleart materiale.

Delingen er samtidig på udkig efter en lokal religiøs leder, som man mener, har en tilknytning til disse overvågningsbilleder. De finder hans hjem men intet tegn på manden ud over nogle magiske symboler, der er skriblet på væggen. Derfor begiver vore hovedpersoner sig ud i ørkenen i selskab med en lokal guide på jagt efter den hellige mand. Inden længe må de dog indse, at de er oppe imod kræfter, der ikke umiddelbart lader sig forklare med deres vanlige sans for logisk ræsonnement.

Delingen bliver inden længe reduceret i antal, og paranoiaen vokser i trit med mysteriet om den gamle mand, som de leder efter. De angribes af mystiske soldater, der kun kan ses i natkikkert, folk myrdes brutalt, mens alle sover, og det trøstesløse landskab, de færdes i, synes at spille puds med både deres guide, deres sanser og deres udstyr.

The Objective er heldigvis ikke så løs i furerne som Myricks forrige film The Believers, for i den nye film har vi både et bedre plot og en række fremragende præstationer leveret af en række ukendte skuespillere. Delingen, vi følger, er selvfølgeligt delvis præget af mange af de klicheer, vi finder i utallige andre films skildringer af badass-infanterister, men selv om klicheerne er intakte, så er det hele mere afdæmpet og realistisk hos Myrick. Man får vitterligt fornemmelsen af, at hovedpersonerne er soldater.

Derudover får man en både spændende og mystisk historie, hvor seeren i høj grad bliver en del af fortolkningen. Der gives ingen nemme svar på, hvad pokker det er, soldaterne har rodet sig ind i, men afsøger man de ledetråde, som filmen selv giver os (og har man lidt flair for at tænke i skæve, okkulte baner), så ligger langt de fleste af svarerne lige til højrebenet. På denne måde synes filmen at trække tråde tilbage til Blair Witch, minus det enerverende pigeskrigeri og det søsygefremkaldende, håndholdte dogme-kamera.

The Objective er bestemt ikke en film, der vil behage alle - især ikke de, som forventer et par gode chokeffekter, nogle hårdnakkede CGI-monstre og et formularisk plot, hvor marinesoldaterne selvfølgelig får ordnet ærterne til sidst. Derimod er The Objective en film, der henvender sig til alle de, der foretrækker at gyserfilm i stedet bør have en eminent stemning, en trykkende lydside, en serie imponerende flotte billeder, gode skuespillere og et centralt mysterium, som man ikke blot får serveret på et sølvfad. Hvis man kan lide disse, er The Objective så afgjort et nærmere bekendtskab værd.